Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Besvar
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ole S. » 23 okt 2008 00:01

Hej Bob

Jeg kan kan ikke helt finde ud af det, har fejer underskrevet godkendelsen/attesten eller ej???

Hvis han har, og efterfølgende finder ud af at anlæget ikke er iorden. Må det da være en sag imellem fejer og sælger. Han har jokket i det fra starten, og ligeledes har sælger. Så må de få løst det problem!

Du skriver noget om eftermontering. Har du ikke købt et komplet Bio18 anlæg og opstillet, så er det da også en ny installation????? Ved ikke hvad du mener med eftermontering???

Er anlæget opsat før eller efter 1/6-08??

Forstår godt du vil have et godkendt anlæg, det SKAL være godkendt idag, længere er den ikke.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 23 okt 2008 12:51

Hej alle jamen sagen er således for at berolige alle Bio18 ejere med større kedel end 24 kw

VVS eksperten ja ham jeg talte med er ligeglad han gjorde det nærmest til mit eget problem hvilket han dog efter en lille snak godt kunne se han nok ikke lige skulle sige når nu de selv hele året har reklameret med godkendte anlæg.

Men altså de sender bare lorten videre til Fyrteknik hvilket jo sådan set er forkert set fra min synsvinkel når det er de andre der sælger Nu kan det jo være det var en intetanende person jeg talte med.

Nå men altså Jan fra Fyrteknik er jo en flink mand og så har jeg jo talt med manden om problemet han siger at kedler er godkendt og dokumentation er under udarbejdelse.
Fra DTI.
DTI siger i mail at de har haft en kedel mere til check og at der arbejdes på sagen.

Og så tror jeg faktisk ikke den er længere heldigvis siger jeg bare.

Der er altid god service fra Fyrteknik.

Til Ole vil jeg sige at skorstensfejer er jo bare faldet over hvad jeg selv syntes er underligt og havde hørt lidt fra kollegaer.

Så kan ikke lige se han har gjort noget forkert jeg ville nok heller ikke lige tænke over det hvis der sidder et mærkat og det så bare ikke passer til pågældende kedelstørrelse.

Og ja jeg købte også anlæg som værende godkendt efter nye regler både kedel og brænder.

Fra VVS Experten som jeg har været glade for at handle med før der syntes jeg måske nok det er lige lovligt at stramme den at sige at hvis ikke fyr er godkendt så er det mit problem.
Det syntes jeg var en rigtig dårlig melding .

Og meget skuffende i forhold til hvordan jeg syntes deres service ellers har været.

Men nu er jeg jo ikke dum har jo selvfølgelig spurgt nogen der ved noget om markedsføring og regler og der er slet ingen tvivl.
VVS eksperten reklamerer med at anlæg er godkendt og at det er efter nye regler.
Så skal det selvfølgelig også være sandt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så længe fyrteknik kan klare ærterne så er det jo godt nok men må nok sige at det er jo trods alt ikke ham der reklamerer og sælger det kan vel så heller ikke være ham der skal sørge for alt det syntes jeg ikke de kan være bekendt at sige hos Eksperten der tabte jeg godt nok lidt for dem.
Nu ved jeg ikke lige hvad han hed ham hos Eksperten der sagde det men han arbejder i Hedensted.

Da jeg har en meget flink skorstensfejer så kan i jo nok se at skulle man sætte ham til at ringe til Experten ja så ville han nok ikke være glad for at tale med ham jeg løb ind i.

Nej du der er Fyrteknik tilbage han er flink men juridisk med evt bøvl så kan Eksperten ikke sige sådan.
Men om alt går vel så er der heldigvis ikke noget problem.
Og så er Bio 18 et godt fyr også med 29 kw kedel.

Jeg har før været glad for at handle med VVS eksperten så bare fordi jeg lige har talt med en som sender lorten videre tjah det afholder mig ikke fra at handler der igen. Syntes da ham i odense jeg købte fyr igennem han var rigtig flink.

Hej

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ulrik » 23 okt 2008 13:15

Bop -> Du skriver at alle Bio 18 ejere med større kedler en 24 KW ikke skal bekymre sig.
Jo, det skal de!
For det forholder sig ikke sådan at man må sælge et anlæg FØR testen foreligger.
VVS Ekspertern/Fyrteknik har altid påstået at Bio 18 var godkendt med større kedler. Det har de gjort lige siden de nye regler trådte i kraft.

Så ALLE de Bio 18 anlæg, med kedler større end 24 KW, der er handlet siden 01.06.08 og frem til den dato hvor godkendelsen kan forevises og medsendes ved handel, ja de er faktisk ulovlige!!
Så der er bestemt ingen grund til at være rolig....

Du maler himlen meget lyseblå for Fyrteknik.
Indehaveren hedder Jan Pihl og han arbejder ved VVS Eksperten i Odense icon_cheesygrin.gif
Og jeg kender til mindst et tilfælde hvor han har solgt/forsøgt at sælge en Bio 18 med en kedel der ikke var godkendt.

Og så kan vi jo tage et kig på Jan Pihls hjemmeside: http://www.bio18.dk/
Og et lille citat derfra:
Incl. 2 meter snegl med motor. Er udstyret med selvtænder. Kan fyre med både træ og piller. F.eks. kan man fyre med piller i dagens løb, og med træ når man kommer hjem fra arbejde. Pillebrænderen antænder træet, og starter selv op igen når træet er brændt ud.
Jo jo, den kan fyre med træ oplyses der. Den er ikke godkendt til det, virkningsgraden ved træfyring i denne kedel er ca 45%

Men det er da dejligt at høre at "man" endelig vågner op og beslutter sig for at det man sælger skal være godkendt efter gældende regler.
Jeg ser det også som en indrømmelse af at man IKKE har gjort det hidtil hvad Bio 18 angår.
MvH Ulrik©

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af jni » 23 okt 2008 13:28

Så må man jo så også håbe at de holder op med at markedsføre den som brændekedel.......
Mvh jesper

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 23 okt 2008 15:12

Jamen altså Ulrik vi kan da godt blive enige om at det jo heller ikke lige er i min ånd at man sælger og så får testet bagefter. Og faktisk mærker kedler forkert.
Vedr attester så har jeg købt mit anlæg i forår på den baggrund som der har stået hele året at de er godkendt efter nye regler derfor tog jeg det heller ikke tungere end det sagtens kunne sættes op når det passede da jeg har på skrift at det skulle være godkendt.

Men altså juridisk er der ingen tvivl de sælger det som godkendt og det skal det så selvfølgelig også være
lige gyldigt hvornår du har købt det for da de allerede i start af året reklamerede med de var godkendt på alle de forskellige størrelser u22 ja så hænger de på den.

Men Bare fordi at de har en mærkelig fremgangsmåde og tilsyneladende sælger først og godkender senere ja så ændrer det ikke på at fyret virker fint.

Jeg er slet heller ej enig i at det er i orden at gøre det på den måde jeg har aldrig arbejdet for nogen som ville fuppe med papirer måske fordi at i min branche falder hammer hårdt hvis der tænkes kreativt.

Altså jeg forstår ikke at man vælger den fremgangsmåde for ligepludselig kan man jo risikere at anlæg ikke kan godkendes og så er der jo ingen tvivl om at de bliver nødt til at tage dem retur der er problemer med og det er jo nok ikke kun hos Experten / Fyrteknik det forekommer.

Kan da godt være at man fremover vil tænke sig mere om hos Experten det må man da formode hvis jeg var forhandler så ville jeg ikke gøre den slags jeg er nervøs for at bødestørrelse ikke er lille.

Men altså hvis nu at anlæg nu er ved at blive godkendt som jeg mener at have hørt lidt om ja så er der vel ikke mere at brokke sig over.

Og så vil jeg da bare råde dig og Jan til at give hinanden hånden og så stoppe den hetz.

------------

Nu har jeg jo ligesom mange andre handlet hos VVS Grossist og der er virkelig / var INGEN service.

Så tænker jeg så bare på hvordan det kan være at man fra Expertens side vælger at købe lortet som fallitbo
ja det kan måske nok forstå men ligefrem beholde navnet det har ihvertfald ikke gavnet Expertens omdømme.

Havde jeg så været dem så havde jeg ladet folk beholde garanti på det den gamle grossist havde solgt og så havde man da ihvertfald en masse kunder som ville være glade for det.

Potentielle nye kunder . Det ville koste lidt i diverse dele men så dårligt var deres produkter da heller ikke
jeg var bare utilfreds med grossisten havde NUL service / garanti

Altså er Experten blevet for stor hvorfor tænker man ikke på de gamle kunder fra grossisten altså det er da stik modsat af hvad en vognmand og en alm smed ville gøre han ville da forsøge at holde på nogen af de kunder.

Og man kan sige meget om Rosendahl men de har da lært de nye ejere at navnet skulle skiftes det burde Experten da også have gjort med grossisten.

Selvfølgelig er det beklageligt vedr fyr at de nu hos experten glemmer den service de har udøvet og så springer lidt hen i retning af det lort grossisten og rosendahl gjorde i.

Det er skuffende men nu er jeg rimelig glad for mit Bio 18 og jeg syntes at Jan fyrteknik er en ok person
og jeg vil sige jeg lader tvivlen komme dem tilgode da jeg syntes han svarer pænt og godt på spørgsmål også selvom man måske ikke selv lige er helt glad for situationen.

Men det er da ovenud klart at jeg vil tænke en ekstra gang når jeg til næste år har tænkt at investere i solvarme Jeg er ikke længere 100 på at jeg køber det hos Experten syntes ikke længere at det måske er det sikreste for hvis man ikke kan stole på det de skriver så er man jo ligesom LOST .

Det er lige nøjagtig den forretningsmoral som kørte både Rosendahl og Grossisten i sænk.

Fatter simpelthen ikke hvis de tænker på at følge trop de skal leve af deres kunder og ja er der sket fejl med de fyr så burde de jo se at få skrevet på hjemme side at de arbejder på sagen og så sige det ikke sker igen.

Sådan ville jeg jo gøre hvis man havde fået lavet sådan noget og så ville jeg for øvrigt hjælpe de tidligere grossistkunder for de skal jo sikkert købe noget igen en dag.

Det er sådan set min mening Ulrik om den sag og så syntes jeg det der personlige skal vi lade ligge

Jeg har jo dummet mig herinde ved at drille Jan Falck som arbejder i den nye Grossist og det er jeg egentlig ikke stolt over.

Indenfor maskinhandlere , værksteder lastvogne, personbiler , og alle andre brancher der kører folk til dem med den bedste service og betjening Man tænker ikke kun på engangshandler og det syntes jeg heller ikke man kan sige experten har gjort i gennem de sidste 5 år men ja så kan det da være det glipper med de her fyr men jeg vil sige de kan da se at få rettet de fejl fyrene virker jo fint nok


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Ulrik » 23 okt 2008 15:25

Bop skrev:Og så vil jeg da bare råde dig og Jan til at give hinanden hånden og så stoppe den hetz.
Bop skrev:Det er sådan set min mening Ulrik om den sag og så syntes jeg det der personlige skal vi lade ligge
Jeg har svært ved at se hvad det lige er i de fakta jeg skriver som du finder personlige.

Det korte af det lange er, at de selv laver attesterne.
Om vi så skal kalde dem VVS Eksperten eller Fyrteknik er vel ret ligegyldigt.
Det er de samme mennesker der er involveret.

Fyrteknik.dk og Bio18.dk ejes af samme person.
Og samme person arbejder hos VVS Eksperten i Odense.
Så der er vist ikke grundlag for at påstå at den ene skulle være bedre end den anden.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 23 okt 2008 17:57

Jamen det har du muligvis ret i
Har ihvertfald fået skriftligt svar fra DTI som ja man må jo sige giver dig ret i det du pointerer.
De har en godkendelse på bio18 med den kedel som de reklamerer med til 24 kw hvad den så lige er helt præcis er ligegyldigt i forhold til den prøvningsattest for den er der ikke fiflet med.

Det er korrekt at deres mærkat er lidt mystisk det passer jo ikke med det målte og ej heller med reklamerne på 24 kw hvordan det lige hænger sammen ved jeg ikke.

Men DTI siger at viadrus u22 er godkendt med bio18 men kun den model de kalder 24 kw på deres hjemmeside. OG vigtigt kun til automatisk stokerfyring så ja i har ret det med brændet må man reelt ikke.

Nu siger de så hos dti at en kedel mere er blevet checket men de roder med noget dokumentation.

Det er klart at hvis det utrolige skulle vise sig at den ikke bliver godkendt så har jeg et problem som vil betyde jeg vil kræve mine penge tilbage og det er man i sin ret til da det jo så er forkert markedsføring fyr er solgt under.

Og den danske lov kan de altså ikke sådan fifle med.

Forstår overhovedet ikke at de ikke har fået attester inden de begynder at sælge det er meget underligt.

Men fred være med det det er jo de ansvarlige der kan komme i klemme hvis man foretager sig ulovlige ting.

Og ligegyldigt hvad så vil jeg give dem de 4 uger og hvis så ikke fyret er godkendt så må de finde en løsning.

Nej vil godt sige at det er lidt irreterende og meget mærkværdigt.

Men du har da ret i de sætter tilsyneladende forkerte mærkater på eksempelvis 29 kw fyr

Og det er jo pga de endnu ikke har noget dok på de andre størrelser så de er lidt pivede at de ikke selv har trykt dem når nu de tør sætte forkerte mærkater på det har du jo ret i .

Og fyre med brænde må de ikke efter regler .

De får vel nu styr på det og så har de måske også lært noget hos Fyrteknik / eksperten at det nok er smart at have dokumenter i orden før man begynder at sælge og skrive en hel masse i sine reklamer

Men jeg tror at solvarme vil blive købt et andet sted jeg tror ikke så meget på deres lovninger i øjeblikket
de burde beklage det her på deres hjemmeside men de er åbenbart ligeglade men så kan man da holde op med at handle der det er det bedste middel.

Hugo_Holmelin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 okt 2008 13:57

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Hugo_Holmelin » 23 okt 2008 19:17

Ja alt dette er jo meget godt,

Jeg syntes stadig der foregår en del mudderkastning, beskyldninger, påstande og bedre vidne.

Jeg vil her ikke forsvare nogen, men hvis nogen mener at en forhandlere ovetræder lovgivningen, hvorfor er de så ikke blevet anmeldt til myndighederne?
Jeg kan godt læse hvad der står i div. bekendgørelser, cirkulærer m.v.
Som jeg tidligere har nævt, hjælper dette ikke "gamle" eller nye pille brændere!
Jeg bruger dette forum fordi jeg gerne vil lære, have hjælp i f.m køb af en plille brænder, og brug af denne!
Derfor føler jeg, at hvis nogen mener og tror, at nogen overtræder loven, SÅ anmeldt dem dog, og spil ikke vores tid med div. beskyldninger og påstande her.
Det kan da godt være at nogle har solgt uden godkendelser, men hvorfor spide tid på at debatere det her, hvis loven er overtrådt, hjælper det jo ikke noget, at kaste med mudder her. Myndighederne der skal kontrollere dette, læse måske ikke i dette forum, men hvis man har kendskab til en overtrædelse, hvorfor tager man så ikke konsekvendsen og anmelder dette.
Det er måske fordi, det her er nemmere at komme med beskyldninger og påstande, som man måske ikke kan bevise, eller tør, overfor relevante myndigheder.

Så derfor stop nu disse beskyldninger, eller tag beslutningen og anmeld dette, og lad os i stedet dele vores erfaringer.

Hugo

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Bop » 23 okt 2008 19:33

Hej Hugo
Jamen det har du også ret i

Vedr Bio 18 så kører det rigtig godt men hvis du skal have andet end 24 kw så vent lidt for jeg har jo 29 kw og det er pt ikke godkendt af myndigheder.

Skulle dog være på trapper ifølge fyrteknik Og ja det er jo sådan set anmeldt for har talt med DTI om problemet

Men du har ret

Theil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 okt 2008 19:20
Mit fyr: Bio-Teqh 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 28 Kg
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Sjælland

Re: Bio 18 - Hvem laver attesterne?

Indlæg af Theil » 23 okt 2008 19:33

Ulrik skrev: Jeg har svært ved at se hvad det lige er i de fakta jeg skriver som du finder personlige.

Det korte af det lange er, at de selv laver attesterne.
Om vi så skal kalde dem VVS Eksperten eller Fyrteknik er vel ret ligegyldigt.
Det er de samme mennesker der er involveret.

Fyrteknik.dk og Bio18.dk ejes af samme person.
Og samme person arbejder hos VVS Eksperten i Odense.
Så der er vist ikke grundlag for at påstå at den ene skulle være bedre end den anden.

http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicServ ... 07-353.258
glæder mig til foråret kigger frem


Besvar