Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Zarge » 20 okt 2008 18:12

Hejsa jeg er faldet over jeres glimrende side da jeg lige har købt mit første hus (men overtager først den 1/11).
De nuværende ejere fyrer med pind i en gammel salemander (ved ikke hvilken model, kan ikke huske hvordan den så ud)
Han oplyser at han bruger ca 25 rummeter om året, huset er på 132m2 i stue, + 132 m2 i kælderen som de ikke har opvarmet, men det skal den...
Jeg går ud fra at det brænde han bruger er affaldstræ eller noget, for if energimærkningen er den rimelig isoleret, den er fra 1954, vinduer/døre skiftet i 98, 250mm på loftet, hulmur, dog ikke isoleret (men det bliver den)
Det var en lang smøre, men vel altid godt med lidt baggrundsviden... icon_cheesygrin.gif
Problemet kommer nu iform at min dybtliggende modvilje mod fysiskarbejde... :oops:
Jeg har kikket på en bio18 da den jo er rimelig billig, og alt andet lige, noget nemmere at arbejde med end et gammelt brændefyr...
men hvordan vil økonomien være... Jeg kan købe brænde til ca 350kr pr meter, kløvet/leveret, og hvis man kan regne med de 25m2 bliver det til knap 9000,- og naturligvis en masse arbejde :(
Hvad skal jeg mon regne med at bruge i piller? For umiddelbart så er det vel aligevel noget dyere, men så også noget nemmere...
Den eneste udregning jeg syntes jeg kan finde, er 1rummeter brænde=200ltr olie=400 kg piller ca...
Hvis pillerne koster ca 2kr/kilo så er det jo ca 800 mod 350 for pind..., virkningsgraden er nok noget bedre med en bio18, men hvor meget mon det svare til...
Kan I følge mig...
Jeg er sgu i tvivl, vil gerne ha noget der er nemmere, men hvis prisforskellen er så høj, så ved jeg sgu ikke...
Jeg regner med at bo i huset i en 5-7 år eller sådan noget, så der er også grænser for hvor meget jeg vil invistere i et anlæg...
Skal man måske kikke efter et bedre brændefyr...
Håber at få nogen indput, syntes det er en jungle...

På forhånd tak Tonni Madsen


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Flunk » 20 okt 2008 18:38

1 rummeter brænde = 400 kr piller er måske nik rigtigt, men kun hvis vand% i brændet er 18%, og det er det sjældent i det man køber.
Jeg har fugtmåler til brænde, og typisk lægger vand% på 25-35 i det man køber.
Efter en sommers tøring udendøre, er det nede på 20-22%
Jeg har selv hus på 186 m2 bygget i 1974 isoleret efter tidens standard.
Sidste år brugte jeg 5,8 tons træpiller og producerede ca. 23500 kwh ( målt med energimåler)
Årsvirkningsgrad 84%
Pris for piller 1760 kr pr tons for piller i 15 kg sække.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af MichaelK » 20 okt 2008 19:06

Hej og Velkommen til.

Umiddelbart lyder 25 rm. til 132 kvm af meget. Dette tal afhænger selvfølgelig
af træsorten. Kigger Vi på Bøg/Eg, så går der ca. 7,0 rm til 1000 liter olie.
For Bøg/Eg gælder altså 1 rm =143 liter olie. Fyres der med affaldstræ, hvilket
sædvanligvis vil sige træ af dårligste kvailitet. Det kunne f.eks. være grantræ.
Fyres der med grantræ, går der 10,5 rm pr. 1000 liter olie. Her er 1 rm = 95 liter
olie. Husets varmebehov omregnet til olie vil altså ligge mellem 2400 og 3500
liter olie pr. år. Eller omregnet i træpiller 5-7 tons.
Opvarmning med træpiller kan altså koste dig 10.000,- til 14.000,- pr. år.
Umiddelbart er der altså ingenting sparet ved at gå over til træpiller. Men
tænk da også på din fritid, den er vel også noget værd?


Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Ole S. » 20 okt 2008 19:29

MichaelK skrev:Hej og Velkommen til.

Umiddelbart lyder 25 rm. til 132 kvm af meget. Dette tal afhænger selvfølgelig
af træsorten. Kigger Vi på Bøg/Eg, så går der ca. 7,0 rm til 1000 liter olie.
For Bøg/Eg gælder altså 1 rm =143 liter olie. Fyres der med affaldstræ, hvilket
sædvanligvis vil sige træ af dårligste kvailitet. Det kunne f.eks. være grantræ.
Fyres der med grantræ, går der 10,5 rm pr. 1000 liter olie. Her er 1 rm = 95 liter
olie. Husets varmebehov omregnet til olie vil altså ligge mellem 2400 og 3500
liter olie pr. år. Eller omregnet i træpiller 5-7 tons.
Opvarmning med træpiller kan altså koste dig 10.000,- til 14.000,- pr. år.
Umiddelbart er der altså ingenting sparet ved at gå over til træpiller. Men
tænk da også på din fritid, den er vel også noget værd?


Mvh
Hej

Det man lige skal huske ved brændefyring i en gammel salamander, er at du har oftest en virkningsgrad på lige omkring 50% hvor man i en oliebrænder ofte lige over 95%. Er der tænkt på det i regnestykket.

25rm til 132m2 synes jeg ikke lyder af meget, når der fyres i en salamander.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Falck » 20 okt 2008 19:42

Jeg ville nok kikke på det med andre briller.
Skal du fyre med træ, skal du finde en kedel til det. Hvis du tager en af "salamander" typerne kontra en moderne underforbrændings kedel, vil du opleve at træforbruget på de 2 kedel typer er volsomt forskældige.
Og med volsomt så taler vi en virkningsgrad på omk 50 for den ene type og omk 90 for underforbrænding.
Mht pillefyr, bør du også her kikke dig grundigt om. Vælger du en eller anden ikke højt ydende stoker, som har fx en virkningsgrad på 80 kontra de bedre som har en på 90, betyder det i praksis et mer forbrug (ved et årsforbrug på 6t) at du skal slæbe 600 kg piller mere hen til dåsen, eller sagt på en anden måde 40 extra gange frem og tilbage med en pille sæk på nakken. Det er selvfølgelig godt hvis man er lidt overvægtig......
Så kik god på DTI`s hjemmeside og find det anlæg der opfylder de krav du har, samtidig med at du skal kaste et stort øje på virkningsgraden....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Fyrteknik » 20 okt 2008 20:15

Det er jo helt fint at man skal kikke efter en høj virkningsgrad, og det kan jo også godt være at man kan spare 500 kg om året ved et fyr med en virkningsgrad på 90, men hvad der er sparet, skal måske bruges til eltænder og lysføler som tit skal skiftes.
Hvis man køber lidt ekstraudstyr til sin støbe jernskedel, så kan man nemt hæve virkningsgraden flere % og så
er der næsten ingen sliddele som kan gå i stykker.
Og så kan mere end 500 nye Bio 18 bruger bare i år vel ikke tage helt fejl !!!!
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Bop » 21 okt 2008 09:45

Hej kan kun anbefale Bio 18

Før havde jeg stoker italiener model og det havde efter brochure høj virkningsgrad MEN også højt forbrug som ikke var nævnt nogen steder
Virkningsgrad var aldeles dårlig ved lavt forbrug .

Jeg kan ihvertfald af erfaring sige at det er vigtigt at undersøge tilgængelighed af service og reservedele før man køber.
Med Bio 18 er det hele i orden
Man kan købe nogle meget dyre stokerfyr som er næsten selvrensende men de koster virkelig kassen jeg kan på ingen måde se fidusen i det ihvertfald.

Da det er en god timeløn at rense fyr engang imellem.

Jeg har stedet valgt at lave det nemt at fylde magasin ved at opbevare piller i udenførs fodersilo og så snegle dem ind med træpillesnegl på 8 meter fra Arni maskinfabrik. Pris lige ved 7000 kr med motor

Hvis man eksempelvis køber en eller anden stoker så skal der specielt fyldeudstyr til som koster kassen.

Der er mange fordele ved Bio18 jeg har endnu ikke prøvet at fyre brænde i men det skal prøves når det bliver koldere.

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af Bop » 21 okt 2008 10:13

Nu havde jeg jo ikke set at Falck er ansat hos VVS grossisten

Så skal jeg så lige sige følgende

I har NUL service i var ihvertfald ligeglade da mit splitnye italienerstoker ikke fungerede i 2003 i sagde hvis du siger at blæser motor springer sikring så send den til os så skal vi se at få kigget på om du kan få en anden tilsendt engang i næste uge

GODMORGEN det var 10 graders frost fyr var lige monteret Autoriseret elektriker som kommer på de store virksomheder i Kalundborg dødsdømte blæsermotor

Men næ nej VVS grossist troede ikke på mig og ville selv se motor selvom jeg foreslog at de sendte en og så hvis de ikke ville dække på garanti selvom HELT nyt fyr fra dem ja så måtte vi jo finde ud af noget.

Men næ nej de afviste det så jeg fandt en anden løsning med hjælp fra elektriker.

Sidste år begyndte der så problemer med gear til stokersnegl men næ nej de havde da ingen stumper hos VVS grossist og jo man kunne da godt finde ud af en pris men der ville ihvertfald gå flere mdr før de kunne have delen.

De ringede ALDRIG en pris og da jeg vendte tilbage kendte de ikke noget til det.

Sikke NOGLE Røvhuller. Kan altså ikke se den store forskel på dem og så Rosendahl som var i fjernsynet flere gange.

Ikke nok med det så havde jeg i 03 også bestilt rør og fittings for flere tusinde hos VVS grossist de havde fået pengene online men kun halvdelen kom
de nægtede simpelthen at det hele ikke var kommet.


Det måte jeg slås med i flere uger ja der gik flere mdr før penge kom.

Og den eneste grund dertil JO de havde dummet sig ved at ham der havde pakket havde kommet til at lægge afkrydsningsseddel i kassen hvor der rigtignok stod minusser ud for alt det der manglede

Ikke før jeg havde talt med folk i højere geled og sendt dem kopi af liste fik jeg mit tilgodehavende tilbage.


Så ja det er simpelthen utroligt at de eksisterer endnu for at lave en reel sammenligning så kunne man jo tage en af deres biler og kører ind på værksted og så sige den er 4 år vi har ingen starter til den og vi ved ikke hvad den koster og der vil gå måneder før vi kan have den.

DET ER DA SERVICE

Nej VVS grossisten skal man holde sig fra og vedr fyr fik jeg også at vide jamen ham der solgte dem dengang han er her ikke mere.

Til alle de det danske land det er bedre forretning at købe et fyr til 80000 kr fra reel forhandler end handle billigt hos VVS grossist.

Hvad gjorde jeg så ved mit fyr derfra jo det skal jeg sige jer da jeg er en meget ærlig person så ville jeg simpelthen ikke være bekendt at sælge det lort til nogen så det røg til jernhandleren.

Man kan ikke sælge det fyr til nogen som har defekter og hvor man ved der ingen dele er samt service lig nul.
Nå da jeg så blev nysgerrig så var jeg inde på fabrikants hjemmeside i italien og der var forbrug opgjort til ca 5 kg i timen hvilket jo ogsåa forklarer at det var særdeles uøkonomisk.

Jeg vil herved ikke sige at VVS Grossists produkter er dårlige for de har mange forskellige men SERVICE når det bryder sammen den er BARE LIG NUL
engangshandelfirmaer dem fatter jeg ikke det er ihvertfald ikke hjernen der trykker dem platfodet.
Kender forøvrigt smed som kender flere der har væet ude for lignende med VVS grossisten.
Utroligt de eksisterer endnu.
Hvor er den service som man eksempelvis kan få fra Fyrteknik eller reservedels siderne på deres hjemme side
DE HAR INGEN af delene derfor er det skod.

5000 kr i rabat er ikke værd at handle hos dem for det skulle være forbudt at sælge uden service.



Syntes forøvrigt det er synd for Falck at du kalder dig det for de har da i det mindste service

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af thoken » 21 okt 2008 15:47

Hej!
Pas nu på med personlige angreb. Falck er da ikke ansvarlig for vvs grossistens service politik,
bare fordi han er ansat der!
Det er da ærgeligt at du har haft en dårlig oplevelse med vvs grossisten, men de sælger altså ikke kun skod produkter!
Fx. nbe pillebrændere(Scotte- woody- boink), Scotten fås ihvertfald til danmarks billigste pris hos dem! Og så findes der jo også kunder som vil have billigere varer frem for(efter deres mening) ligegyldig service!
Og han kalder sig ikke Falck for sjov, han hedder det!

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
hkr
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 sep 2008 22:51
Mit fyr: Bio18 + Viadrus U22 29kw
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er det sådan en fætter jeg skal ha...

Indlæg af hkr » 21 okt 2008 16:52

kan tilføje at da min Bio 18 slukkede hpfi-relæ, pga. defekt varmelegeme, ( 1 md. gammel) var der et nyt med posten næste dag, på garantien.
der var overhovedet ingen problem med mistro, skulle ikke engang have det defekte retur.
dette var hos vvs-eksperten i Svenstrup (Ålborg)
hvordan vvs-grossisten fungerer, ved jeg intet om.
er iøvrigt godt tilfreds med bio'en.


Besvar