Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Glanssod

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Glanssod

Indlæg af Walder » 17 okt 2008 11:41

Vi har tidligere debateret emnet lidt under en anden tråd, men jeg kan ikke finde det, så hvad med at lave "Glanssod" tråd.
Er der nogen der kan sige hvad der er den direkte årsag til dannelse af glanssod, og hvad er løsningen for at undgå dette.
Jeg har haft en del glanssod tidligere, men har nu etableret solvarme, som har givet fyret en pause hen over sommeren.
Da jeg blev nødt til at starte fyret igen, opdagede jeg til min store overraskelse at soden havde løsnet sig og var lige til at skrabe af = helt rent fyr ved opstart.
Nu kører fyret, men i dagtimerne kører det nærmest på pause kørsel alene, når solen yder tilstrækkeligt.
Og Glanssods problemet er tiltagende :(
Jeg har prøvet flere muligheder, med forskelliget temperature i kedlen, men lige lidt hjælper det.
Jeg er derfor mest overbevist om at det er pausefyringen der er årsagen.

Tips ønskes!

Walder


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Glanssod

Indlæg af Troldmand. » 17 okt 2008 11:46

Hej
Ja det er en ond tid for fyret at arbejde i. Jeg lægger også lige på kanten af noget grimt snask, holder det dog i ave.
Tips...... tror bare vi skal vente til det bliver rigtig koldt, og fyret får noget at bestille.
Som man siger "tomgang er roden til alt ondt"

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Glanssod

Indlæg af Flunk » 17 okt 2008 12:22

Hvilke kedeltemperatur arbejder du med ?

Kan du ikke slukke om dagen når du har solvarme?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Glanssod

Indlæg af agentjensen » 17 okt 2008 12:22

Jeg er begyndt at brænde Glanssoden af med en gasbrænder (den billige fra jem og fix) ca en gang om uge.

Skraber det af jeg kan med et stykke fladjern som jeg har gjort skarp. - derefter gasbrænder på for fuld skrue.
Soden bobler op at gasflammen og kan bagefter skrabes resten rimeligt nemt af - det tager bare noget tid (20minutter) og koster noget gas.

Det har også vist sig for mig - med en muldvarp stoker, at rensning af herden kan gøres nemmere med en gasbrænder. banker den værste sodring af med hammer og andet værktøj - derefter gasbrænderen ned i herden i 5 minutter for fuld skrue - så er den brændt helt ren (så ren som den nu kan blive uden decideret slibning)

jeg har fundet ud af, at i min KL fik jeg falsk luft ind omkring tallerken og da det blev tætnet fik jeg ikke så meget glanssod mere.
Men får dog stadig lidt lige nu - da jeg for det meste varmer med gulvvarme, og aftrækket af varme i øjeblikket jo ikke er kæmpestort - så gå fyret i pause efter blot 5 minutters drift og er i pause i 5-10 minutter - hvorefter den kører igen.

Tilgengæld bruger vi jo heller ikke så mange piller p.t :-) :-) :-)

Men kunne der opfindes et nemt middel mod glanssod - så gir jeg en fanfare...

/Michael

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Glanssod

Indlæg af thy » 17 okt 2008 12:44

kører sommern i gennem med fyret på abselut minimum indstilling...
snegletid 0,3
lav 40 høj 15 da det er iltstyring er pausen mellem snegle tid så 15 til 40sek efter behov...

har ikke haft glanssod selv med forbrug på 6kg i døgnet
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Glanssod

Indlæg af Jobak » 17 okt 2008 21:03

Walder skrev:Vi har tidligere debateret emnet lidt under en anden tråd, men jeg kan ikke finde det, så hvad med at lave "Glanssod" tråd.
Er der nogen der kan sige hvad der er den direkte årsag til dannelse af glanssod, og hvad er løsningen for at undgå dette.
Jeg har haft en del glanssod tidligere, men har nu etableret solvarme, som har givet fyret en pause hen over sommeren.
Da jeg blev nødt til at starte fyret igen, opdagede jeg til min store overraskelse at soden havde løsnet sig og var lige til at skrabe af = helt rent fyr ved opstart.
Nu kører fyret, men i dagtimerne kører det nærmest på pause kørsel alene, når solen yder tilstrækkeligt.
Og Glanssods problemet er tiltagende :(
Jeg har prøvet flere muligheder, med forskelliget temperature i kedlen, men lige lidt hjælper det.
Jeg er derfor mest overbevist om at det er pausefyringen der er årsagen.

Tips ønskes!

Walder
Ja jeg kan kun tilslutte mig ønsket om gode tips og råd...
Jeg fandt lidt her på Aså Multiservice's side:
Glanssod vil typisk vise sig som en tynd ”lidt” klistret/fedtet overflade på de fleste af kedlens flader. ( det kan være meget svært at slippe af med igen, men man kan forsøge at fjerne det igen ved at hæve temperaturen i kedlen ) glanssod kan skyldes enten våd / fugtig brændsel eller at fyret kører så lavt i effekt, at det begynder at kondensere.

Syntes egentlig det lyder interessant, det med at det kunne skrabes af efter endt pause i sommers ??
Jeg har en go kammerat som har kørt som "oliefyrs mand" i maaaange år. Når han renser en kedel sprayer han koldt vand på kedlens varme sider, det får soden til at smuldre og falde af. Men det virker ikke på glanssod. Jeg har og læst engang i en anden tråd at tjære (som glanssod nok er) først forbrænder ved 500-600 grader. Så der skal dælme tryk på flammen hvis det skal brænde rent, selv en kold januar dag. Læste også en anden tråd, hvor der var en Baxi ejer som ikke kunne åbne lågen fordi glassoden havde lukket det hele til. (det kostede vist en ny bagpart til lågen).
Jeg har for 14 dage siden brugt en times tid med en ukrudtsbrænder og en spartel.
Kalk hjælper vel heller ikke? Er det ikke kun mod slagger?
Vi skal dælme ha fundet et middel mod dette :twisted: bæst.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Glanssod

Indlæg af Troldmand. » 17 okt 2008 21:47

Midlet mod glassod - lad det være, når det bliver rigtigt koldt, og fyret får noget at bestille, forsvinder det af sig selv, og fyret bliver som nyt.
Har fyret fastbrændsel i mange år med tiltider glanssod, som bare er forsvundet af sig selv, når fyret fik noget at bestille.

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Glanssod

Indlæg af danni-nielsen » 18 okt 2008 14:22

zink tagrende er rigtig godt virker både på kedel og skorsten det får alt glanssod væk,
men man må bare ikke brænde det af.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

Re: Glanssod

Indlæg af miller » 18 okt 2008 15:01

Hej
Jeg har tidligere fået et råd herinde mod glanssod. Kausisk soda, i en god kraftig
blanding,ned i en blomsterforstøver og så gi kedlen et sprøjt. Efter et par minutter
løber soden ned stille og roligt ned i askeskuffen og kan smides ud.
Det skal lige siges at det godt kan være noget svineri, men det giver en
pæn kedel og det er ikke ligeså meget "miljø-svineri" som zinken.
En anden lille ting,blomsterforstøveren holder ikke evigt.
Mvh Miller

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Glanssod

Indlæg af Steffeno » 18 okt 2008 17:12

Kartoffelskræller skulle også kunne løse problemet, har dog ikke haft held med det *G*
Jeg har et tykt fedtet lag af sod på de flader der ikke er isolerede, feks indersiden er lågen lige omkring stokeren. Falsk luft er nok en af synderne.
Det har hjulpet lidt at skrue helt op for brænderen, og så tror jeg resten skal fjernes med en gasbrænder.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns


Besvar