sneglproblemer

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
thomkif
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 okt 2008 18:58

sneglproblemer

Indlæg af thomkif »

Vi skulle starte fyret op og det viser sig, at sneglen der skal føre pillerne frem, kun kan køre et lille stykke frem og tilbage, men ikke mere. Der lyder ligesom et "klonk" sådan lidt metallist. Det virker som om der er noget der blokkerer.
Det virker som om der er nogen der har glemt noget, men sneglen er jo rund uden kanter så det kan vel ikke være nede i "suppedasen", at der er glemt noget fra i foråret og derfor gør, at den går på noget(magasinet blev fyldt helt op før opstart, så det er ikke lige det der bliver tømt allerførst).........nogen bud?

Jeg venter spændt
TK

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: sneglproblemer

Indlæg af thoken »

Hej!
Jamen det lyder jo som om der er noget der blokerer sneglen! Det kan være en hård knast, eller evt. en metaldel(fx et defekt leje fra en maskine der har håndteret træpillerne) Hvilken stoker er der tale om? Der er nok ikke anden udvej end at tømme magasinet :roll: !

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
thomkif
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 okt 2008 18:58

Re: sneglproblemer

Indlæg af thomkif »

Det er et baxi muliheat 2.5-360(ved ikke hvad 360 står for)
TK
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: sneglproblemer

Indlæg af thoken »

thomkif skrev:Det er et baxi muliheat 2.5-360(ved ikke hvad 360 står for)
TK

Hej!
De 360 er størrelsen på magasinet(360 liter) en 2,5 fås i 360 og 600.
Det kan evt. også være tilbagebrændingsventilen, som lækker lidt(har den været udløst?), så bliver pillerne våde og svulmer op!
Jeg tror ikke der er anden udvej end at tømme magasinet!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: sneglproblemer

Indlæg af Jobak »

thomkif skrev:Det er et baxi muliheat 2.5-360(ved ikke hvad 360 står for)
TK
Jeg tror at 360 står for 360l tank til piller (som du lige har fyldt) :roll:
Jeg turde ikke kører mere med sneglen, uden at tømme tanken og se hvad det er, der sidder fast.
Har du ikke et par tomme regnvandstønder du kan putte dem i? Så kan du hælde dem tilbage igen efter forbrug.
De bliver jo nok ikke lette at løfte op igen fyldte..
Kan du ikke se noget hvis du lyser på sneglen inde fra kedlen ?

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: sneglproblemer

Indlæg af Troldmand. »

Hej
Er der ikke plads til at stikke et eller andet ind, der hvor man kan se sneglen. På den måde vil man kunne mærke, om pillerne er våde og kompakte
Bare et skud, da jeg ikke har en stoker brænder.
thomkif
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 okt 2008 18:58

Re: sneglproblemer

Indlæg af thomkif »

Jeg må jo nok se i øjnene, at jeg jo nok må tømme hvad tømmes kan og så se hvad der evt. dukker op. Jeg tjekker lige her først torsdag inden jeg går i gang om der skulle være nogle flere bud på mystikken. Jeg melder så tilbage senere.
TK
sorensen
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 48
Tilmeldt: 12 jul 2007 10:11
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 181
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 32kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sydsjælland, Everdrup
Kontakt:

Re: sneglproblemer

Indlæg af sorensen »

Hej Thomkif
Som jeg læser din første besked kan du både køre den ene vej og den anden vej med sneglen, så der mangler ikke en fase (sikring sprunget i tavle). Havde der manglet en eller to faser havde motoren ikke kunne køre rundt. Den klonk lyd du kan høre, skyldes den ikke at det er dit motorværn der kobler ud, grundet overbelastning af motoren/sneglen - kontaktorene larmer og giver en klonklyd når de trækker og falder ud.

Når du hører klonk lyden og sneglen stopper, kan du så umiddeltbart derefter køre med din snegl igen? - Kan du det så er det sandsynligvis ikke motorværnet der kobler ud, da motorværnet som regl skal køle af inden, det i dette her tilfælde automatisk kobler ind igen.

Er det på motorværnet den kobler ud, er du nød til at fjerne belastningen fra sneglen (tømme magasin) og prøve at køre sneglen ubelastet. Kobler den stadigvæk ud efter kort tid, er du nød til at måle strømmen i de enkelte faser mens motoren kører (tang amperemeter). Er der en uens belastning i de tre faser er motoren defekt - dømmer du eller andre motoren færdig, så send mig en PB, så skal jeg fortælle dig hvordan man får en ny til en god pris.

Spørg endelig hvis du vil vide mere.

Mvh / Br

Peter Sørensen - Ny BAXI 1.5 ejer

Besvar