Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af woody stokeranlæg.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
kawac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 06 okt 2008 17:52
Mit fyr: Passat Atmos,Woody pillefyr.
Areal: 258 m2
Brændsel: træ og piller.
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Årligt forbrug: 10rm træ og 4t pille
Geografisk sted: Skivholme.

Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af kawac » 06 okt 2008 21:43

Hejsa.
Jeg har købt et 16kw woody stokeranlæg,som skal afløse et oliefyr.
Jeg har en 160l varmvandsbeholder med 2 spiraler i hvoraf den nederste er tilsluttet en solfanger.
Der er osse en Passat Atmos træ kedel 25kw med en 1000l arkumuleringstank som er tip top isoleret.Den bruges Kun om vinteren.

Mit spørgsmål er så.Skal woody kobles direkte på anlæget som oliefyret var,eller vil det være en fordel at lade det fyre i arkumuleringstanken som træfyret??


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af thoken » 06 okt 2008 21:53

Hej!
Det bør kobles direkte på, som oliefyret var!
Du opnår ikke nogen fordel ved at lade en pillebrænder lade på en akkumuleringstank!
Brænderen kører jo modulerende drift, så den vil altid prøve at køre med den effekt der forbruges! :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af stokerbent » 07 okt 2008 07:16

hvorfor bruger du kun akkumulering om vinteren man laver jo netop akkumuleringen for at kunne køre 100% drift om sommeren og lagere det til brug senere. I den tid der er power på akkumulerings tanken kører fyret ikke

har nu planer om mit anlæg skal akkumulere varme i ca 4 timer med 100% ydelse (her opnår man jo også den bedste virkningsgrad) ved moduleret drift vil jeg mene at virkningsgraden aftager hvis den skal stå tomgang ved omkring 20%
når mit fyr har kørt 4 timer så er der ca varme til 10 timers drift uden fyr
dette er lavet for at kunne udnytte mit solvarme til rumvarme også. det skulle gerne kunne tage noget over når solen står op

tiderne er kun taget ud fra udregning med div formler samt et fiktivt forbrug af 4 mennesker

kawac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 06 okt 2008 17:52
Mit fyr: Passat Atmos,Woody pillefyr.
Areal: 258 m2
Brændsel: træ og piller.
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Årligt forbrug: 10rm træ og 4t pille
Geografisk sted: Skivholme.

Re: Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af kawac » 07 okt 2008 19:02

Hej Stokerbent.
passaten var et suppliment til oliefyret,og skal nu være det til woody,en.Jeg hygger mig med at skove ca 10rm træ hver vinter.
Med hensyn til dine planer,så er det lige de tanker jeg har gjort mig,men vil lige høre om der var andre der har nogle erfaringer med det inden jeg sætter woody op.

kawac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 06 okt 2008 17:52
Mit fyr: Passat Atmos,Woody pillefyr.
Areal: 258 m2
Brændsel: træ og piller.
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Årligt forbrug: 10rm træ og 4t pille
Geografisk sted: Skivholme.

Re: Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af kawac » 11 okt 2008 11:09

Nå nu har jeg fået 2 svar og er ikke blevet klogere,da det er et til hver mulighed.


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af Jens » 11 okt 2008 22:42

Ok, så kan vi da gøre det til 2-1 :)

Jeg ville helt klart koble den direkte til anlægget, ved ikke om du havde oliefyret til selv at starte når akku-tank blev kold, hvis ikke så smid lige en termostat ind et sted (top i akkutank, fremløb fra akkutank eller lign) så den selv kan starte woody-en når der ikke er mere varme i tanken og dreje en motorventil så der køres udenom akkutank.
Woody-en er så effektiv også ved lav-last at der ingen grund er til at bruge akkutank.

Kommer der så for mange gråvejrsdage til at solen kan levere det varme brugsvand, så kan du jo enten lige fyre akkutanken op og have til de næste dage, eller lade Woody-en køre lidt sommerdrift med et par starter om dagen, - det kan givetvis også styres så den gør det automatisk, hvis solen ikke leverer nok.

Har desværre ikke selvtænder på min Dansk Stoker, ellers ville det helt klart have været min favoritopstilling.

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

kawac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 06 okt 2008 17:52
Mit fyr: Passat Atmos,Woody pillefyr.
Areal: 258 m2
Brændsel: træ og piller.
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Årligt forbrug: 10rm træ og 4t pille
Geografisk sted: Skivholme.

Re: Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af kawac » 11 okt 2008 23:27

Hej Jens.

Efter at jeg nu har talt med et par stykker der også har woody,er jeg blevet overbevist om at woody skal kobles direkte til som oliefyret var.
Oliefyret var koblet til så det selv startede,men jeg kender atmosen så godt efterhånden at det ikke en nødvendig mere.

Mvh Jesper.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af Jens » 11 okt 2008 23:55

Oliefyret var koblet til så det selv startede,men jeg kender atmosen så godt efterhånden at det ikke en nødvendig mere.
Den fangede jeg vist ikke :roll: - fidusen er vel at man kan udnytte al varme i akkutank, før Woody-en starter. Og hvis du fyrer akkutanken op, så kan varmen i den vel udemærket være opbrugt kl 03 om natten, og så ville det da være smart at woody-en automatisk tog over. ( i særdeleshed hvis det fryser 20 grader udenfor)
Men måske misforstod jeg bare noget :oops:

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

kawac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 06 okt 2008 17:52
Mit fyr: Passat Atmos,Woody pillefyr.
Areal: 258 m2
Brændsel: træ og piller.
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Årligt forbrug: 10rm træ og 4t pille
Geografisk sted: Skivholme.

Re: Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af kawac » 12 okt 2008 00:20

Hej Jens.

Når det er rigtig koldt holder akkutanken kun til ca 8 timers forbrug.Så tænder jeg op om aftenen,og så igen om morgnen,det fungere godt syntes jeg.
min passat atmos (træ kedlen)som fyre i akkutanken er en jeg fortrinsvis bruger om vinteren.Resten af tiden kørte jeg på olie,og nu skal det så være piller.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Tilslutning af woody stokeranlæg.

Indlæg af Jens » 12 okt 2008 00:51

Ok, det var det du mente. Meen synes nu du skal lave muligheden for automatisk start alligevel, det er nemmest nu ved installationen af det nye fyr, - og så har du muligheden hvis det en dag er aktuelt, der behøves jo ikke være tændt for det andet når du selv ønsker det.
Det er i hvertfald en mulighed, jeg savner i min opstilling - 32kw Passat Atmos og 1800 l akku + en Dansk Stoker, - så jeg kører nærmest modsat dig. Om vinteren når der er stort forbrug så kører den på træpiller, gider ikke at skulle fyre når jeg været afsted på arbejde i 13 timer og kan også knap nå at få tanken fyret op så den kan holde et døgn, hvis det er koldt udenfor.
Men ville gerne have haft muligheden for at lave lidt supplerende fyring, hvor stokeren så automatisk tog over.

off topic : Har du fundet nogle gode tricks til at maximere udnyttelsen i Atmosen, evt nogle smarte røgvendere, - for lav røgtemperatur er bestemt ingen problem i sådan en :-(
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar