gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af Troldmand. »

Hej
Er det ikke noget med, at man i dag godt må lave samlinger på pex rør i nedstøbt gulv???
Tror det..
Min datter og svigersøn har lige fået lavet nyt badeværelse, her fik jeg en snak med rørmanden des angående - og jo det måtte man godt.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af thoken »

Troldmand. skrev:Hej
Er det ikke noget med, at man i dag godt må lave samlinger på pex rør i nedstøbt gulv???
Tror det..
Min datter og svigersøn har lige fået lavet nyt badeværelse, her fik jeg en snak med rørmanden des angående - og jo det måtte man godt.

Hej!
Det har jeg godt nok aldrig hørt, at man måtte have skjulte samlinger (på nybyggeri/renoveringer)
Men hvis man må/gør det, så vil jeg mene det er en meget god ide at trykprøve slangerne inden støbning!
Hvorfor skulle man egentlig lave skjulte samlinger på pex rør :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af MichaelK »

thoken skrev:
Hej!
Det har jeg godt nok aldrig hørt, at man måtte have skjulte samlinger (på nybyggeri/renoveringer)
Men hvis man må/gør det, så vil jeg mene det er en meget god ide at trykprøve slangerne inden støbning!
Hvorfor skulle man egentlig lave skjulte samlinger på pex rør :roll:

mvh thoken
Til Trolle:
Det kan godt ske man må lave skjulte samlinger i et støbt gulv. Er det muligt, så skal dog helst undgåes!

Til thoken:
Forestil dig, at arealet med gulvvarme er så stort, at een rulle gulvvarmeslange ikke er lang nok.
Hvad gør Du så? -Lige den problemstilling, er selvfølgelig sjældent aktuelt i alm. boligbyggeri.

I øvrigt skal man selvfølgelig være opmærksom på, ikke at vade for meget rundt på slangerne
med sine store flade konvelutter. Når først slangerne er lagt ud, øges risikoen for, at man kan
klemme slangen. Enten ved at træde på dem, eller køre hen over Dem med en trillebør.
Skulle det ikke være muligt, at undgå kørsel med tillebør, så kan man lægge nogle plader ud.
Derved fordeles trykket over et større areal, og risikoen for at klemme slangen minimeres.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af john m »

Hvis en rulle slange ikke er nok tror jeg det skal laves i to kredse.
Der er en max længde pr kreds hvis det skal virke optimalt.
Jeg mener at have hørt 120 m. 3,3 m pr m2 men er ikke sikker .

mvh. john.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af Troldmand. »

Hej
Snakken faldt på det at samle rør i støbt gulv, da han montered tolilettet hvor jeg spurgt, hvad nu hvis du borer i et rør, skal hele gulvet så op??
Det var her han sagde nej, man måtte gerne gå ned ag samle og støbe til igen.
Han var vvs'er med moms og det hele, så mon ikke han ved hvad han taler om.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af john m »

Troldmand. skrev:Hej
Snakken faldt på det at samle rør i støbt gulv, da han montered tolilettet hvor jeg spurgt, hvad nu hvis du borer i et rør, skal hele gulvet så op??
Det var her han sagde nej, man måtte gerne gå ned ag samle og støbe til igen.
Han var vvs'er med moms og det hele, så mon ikke han ved hvad han taler om.
Det mener jeg du har ret i,mener også at samlingen skal ompakkes så den ikke bliver
faststøbt (kan arb. i forhold til temp.)

mvh. john.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af thoken »

MichaelK skrev: Til Trolle:
Det kan godt ske man må lave skjulte samlinger i et støbt gulv. Er det muligt, så skal dog helst undgåes!

Til thoken:
Forestil dig, at arealet med gulvvarme er så stort, at een rulle gulvvarmeslange ikke er lang nok.
Hvad gør Du så? -Lige den problemstilling, er selvfølgelig sjældent aktuelt i alm. boligbyggeri.

I øvrigt skal man selvfølgelig være opmærksom på, ikke at vade for meget rundt på slangerne
med sine store flade konvelutter. Når først slangerne er lagt ud, øges risikoen for, at man kan
klemme slangen. Enten ved at træde på dem, eller køre hen over Dem med en trillebør.
Skulle det ikke være muligt, at undgå kørsel med tillebør, så kan man lægge nogle plader ud.
Derved fordeles trykket over et større areal, og risikoen for at klemme slangen minimeres.



Mvh.



Hej!
Ja men nu kan pex rør jo altså fås i andre rulle størrelser end 120 meter(bl.a. 480 meter), men som john skriver, så bør man ikke have kredse over 120 meter, så skal der bruges 2 kredse til samme rum, og altså igen uden samlinger i gulvet. Men selvfølgelig kan man ved et uheld komme til at bore ned i slangen,(som troldmand beskriver) og så er man selvfølgelig nød til at lave en samling i gulvet. Man plejer dog ikke at trække pex rør helt ind under toilettet!
Men hvis man laver nyt gulv bør man altså trykprøve inden støbning, Det kan spare en for mange ærgelser!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af søren ø »

Hvis det er et nyt badeværelse må du slet ikke bore toilettet fast, så bryder du membranen. Det skal limes fast.
Du kan selvfølgelig komme ud for at lave en samling i varmeslangen hvis der bores i den. Men som der skrives skal den isoleres fra betonen så den kan arbejde. Du må til gengæld ikke lave nogle samlinger hvis det drejer sig om vandet, derfor det skal trækkes i "rør i rør" og uden for skarpe drej så man kan trække ny slange i.
Det er rigtigt med max 120 meter pr.kreds inkl. tilgangsveje. Ellers kan du ikke regulere det ordentligt. Har selv lige lavet nyt køkken hvor jeg ville komme op på 125 meter i køkkenet. Så det blev 2 kredse.
Ellers kan man jo få pexruller med langt over en kilometer rør på, så det er ikke der begrænsningen er :-)
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af MichaelK »

søren ø skrev:Hvis det er et nyt badeværelse må du slet ikke bore toilettet fast, så bryder du membranen. Det skal limes fast.
Du kan selvfølgelig komme ud for at lave en samling i varmeslangen hvis der bores i den. Men som der skrives skal den isoleres fra betonen så den kan arbejde. Du må til gengæld ikke lave nogle samlinger hvis det drejer sig om vandet, derfor det skal trækkes i "rør i rør" og uden for skarpe drej så man kan trække ny slange i.
Det er rigtigt med max 120 meter pr.kreds inkl. tilgangsveje. Ellers kan du ikke regulere det ordentligt. Har selv lige lavet nyt køkken hvor jeg ville komme op på 125 meter i køkkenet. Så det blev 2 kredse.
Ellers kan man jo få pexruller med langt over en kilometer rør på, så det er ikke der begrænsningen er :-)
Hej

Gulvvarmeslanger er IKKE rør-i-rør! Det er brugsvand man bruger rør-i-rør til (det var måske det Du mente, men det var ikke sådan Jeg forstod det).



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: gulvvarme i beton - trykprøver man slangerne inden støbning

Indlæg af Troldmand. »

søren ø skrev:Hvis det er et nyt badeværelse må du slet ikke bore toilettet fast, så bryder du membranen. Det skal limes fast.
Du kan selvfølgelig komme ud for at lave en samling i varmeslangen hvis der bores i den. Men som der skrives skal den isoleres fra betonen så den kan arbejde. Du må til gengæld ikke lave nogle samlinger hvis det drejer sig om vandet, derfor det skal trækkes i "rør i rør" og uden for skarpe drej så man kan trække ny slange i.
Det er rigtigt med max 120 meter pr.kreds inkl. tilgangsveje. Ellers kan du ikke regulere det ordentligt. Har selv lige lavet nyt køkken hvor jeg ville komme op på 125 meter i køkkenet. Så det blev 2 kredse.
Ellers kan man jo få pexruller med langt over en kilometer rør på, så det er ikke der begrænsningen er :-)
Toilettet hos min datter og svigersøn blev skruet fast, og her er tale om et total nyt badeværelse udført af prof folk.
Tjae ...... regler??????

Besvar