Komfortpumpe paa solanlaeg?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
tnordholt

Komfortpumpe paa solanlaeg?

Indlæg af tnordholt »

Hej med jer,

Jeg har faaet forklaret at man ikke boer have en komfortpumpe paa et solanlaeg, da den skulle resultere i en eller anden form for turbulens i VVB saa man oedelaegger lagdelingen. Er der nogen af jer der har hoert om det? eller har erfaringer?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Komfortpumpe paa solanlaeg?

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej
Uanset hvilken pumpe og flow din solvarmepumpe udøver, så kan det slet ingen inflydelse have på lagdelingen i din combitank,
idet pumpen cirkulerer væsken gennem solvarmespiralen, der ligger i bunden af combitanken.

Når Combitanken opvarmes, sker det i en jævn strøm op gennem hele beholderen samtidigt.
Altså hele beholderen opvarmes pæn jævnt.
Når så beholderen er helt opvarmet, og der bliver brugt varmt vand, så er det vandværkstrykket, der presser det varme vand ovenud hen til de varme tappesteder, og så fremkommer der en meget markant lagdeling med, at det kolde vand ligger nederst og det varme vand ligger øverst.
Nu kan "overgangen" Varm / kold flytte sig langsomt opad i beholderen efterhånden, som der bliver brugt varmt vand.

Solvarmepumpen har overhovedet ingen indflydelse på lagdelingen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
tnordholt

Re: Komfortpumpe paa solanlaeg?

Indlæg af tnordholt »

Hej Ernst,

Nu gik spoergsmaalet paa en komfortpumpe og ikke solvarmepumpen. En komfortpumpe cirkulerer konstant varmt brugsvand i huset i en kreds der traekker paa den oeverste spiral med det formaal at sikre at det varme vand kommer hurtigt naar man aabner for en have.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Komfortpumpe paa solanlaeg?

Indlæg af pelle »

Hej
Det vil give for stort et varmetab, at have et konstant flov på varmt brugsvand. Så er det bedre at sætte en godt isoleret vvbeholder i nærheden af tappestedet. Og lade en tænd/sluk ur starte pumpen feks. en time hver dag. Så man får flyttet varmen fra den ene tank til den anden.
Sådan gør jeg lige for tiden.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Komfortpumpe paa solanlaeg?

Indlæg af Jens »

Tnordholt>>
En komfortpumpe cirkulerer konstant varmt brugsvand i huset i en kreds der traekker paa den oeverste spiral med det formaal at sikre at det varme vand kommer hurtigt naar man aabner for en have.
Den øverste kreds er til centralvarmens/fyrets opvarmning af beholderen, - comfortpumpen cirkulerer nødvendigvis brugsvand, dvs vandet i beholderen.

Om det ødelægger lagdelingen i beholderen ?? - Det gavner i hverfald ikke, men hvor stor praktisk betydning det har er nok svært at sige. Hvis du cirkulerer konstant uden nogen form for styring på tid eller temperatur, så skal retur fra cirkulationen ind rimelig tæt på toppen, for så vil det være næsten lige så varmt det der kommer retur, som det du tager ud i toppen af beholderen. (ellers er der for lidt isolering på rørene)

Jo koldere retur, jo tættere på bunden af beholderen må det komme ind.

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: Komfortpumpe paa solanlaeg?

Indlæg af kenneth baunsgaard »

i grundfos pumperne er der en timer, samt den kan justeres til at køre x antal timer hvis den føler forbrug på vandet uden for normal køre tid

Besvar