Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sænke røgtemperatur

Spørgsmål vedr. Pellx samt det tilbehør der laves til Pellx Brændere
svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Re: Sænke røgtemperatur

Indlæg af svsommer » 13 aug 2008 19:08

Hej kentwj
er det noget du har noget billedmateriale på
mvh
svsommer
mvh
svsommer


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Sænke røgtemperatur

Indlæg af Claus Birth » 15 aug 2008 00:30

Kan blæserens hastighed sænkes, er det værd at prøve.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

kentwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 mar 2007 18:45
Mit fyr: Pasat C1+ og pellx p21
Areal: 175
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: ca20 kg
Årligt forbrug: ca5,5 tons
Geografisk sted: Hårlev Stevns

Re: Sænke røgtemperatur

Indlæg af kentwj » 01 sep 2008 21:09

Hej svsommer.

Her er lidt billeder, på det omtalte udblæsnings-modul.

Billede
Der bores et 5mm hul i bunden af brændrør, jeg har boret to mindre huller,som vender ud mod siden af røret.

Billede

Så monteres en "pillestopper", som gør at pillerne bliver skubbet over imod røret, så de falder lige ned foran tænd-hul, det gør at pillerene koncentreres mere, og derved kan man nedjustere opstarts-dose, fra ca, 250-300 gram til ca 120 gram.


Billede

holderen til tændelement udskiftes,hvor der er et ekstra rum, hvor der monteres et lille rør til luft som er forbundet til ventilen.


Billede

ventilen monteres elektrisk til de eksisterende terminaler på brænderen, og så udefra-kommende luft, fra kompressor, 8-10 bar.
Ideen med det er at asken bliver blæst ud af røret når brænderen lukker ned, hvis brænderen kører i lang tid, vil processoren "tvangs" lukke brænderen efter 1 time, for at at rense røret for aske, for derefter at starte op igen.

Hele sættet med div. løsdele og processor, kan erhverves for ca 2200,- og så lidt mekanisk snilde.
DEN LYKKELIGE PELLX-MAND MED SOLFANGER

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Re: Sænke røgtemperatur

Indlæg af svsommer » 08 sep 2008 18:15

Hej
Tak for de fine billeder
Nu får jeg så en tanke om at lave en manuel system til at blæse det aske væk i min gamle p20
Det er da nemmer end man skal afmonter stoker hver gang for at rense røret.
mvh
svsommer

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Sænke røgtemperatur

Indlæg af Troldmand. » 08 sep 2008 19:47

kentwj skrev:Hej Svsommer.

Jeg går ud fra at det den brænder-model hvor selve kontrolpanelet sidder på brænderen, og ikke som en løs enhed.den kender jeg ikke så meget til,men haver selv en model p-21 med løs enhed, men det skulle vel i princippet være ligemeget, jeg tror at du kører med for stor start og drift-doser,som både gør at du har høj røggas-temp. og eksplosioner.
den kan jo stilles til forskellig effekt-trin,12-27,5kw,afhængig af drift.dose og blæser effekt,jeg har stillet min til 15kw, startdose til ca 120 gr.og driftdose til ca.300gr. og blæser-effekt ,efter hvordan flammen ser ud under drift, og jeg har aldrig haft nogen eksplosioner.
da det er en anden type kedel end den jeg mont den på (viadrus u-22)ved jeg ikke hvordan man kan lave røgvendere til din kedel, jeg har selv "hugget" ideen fra en som havde en multi-22, og jeg skal da lige sige at den nederste røgvender, er en der virker, den tvinger røggassen ned igennem bundristen, og fra at have temp. på ca220 grader, er den nede på ca. 100 grader, med nyrenset kedel.

m.v.h kentwj
Hej

"" "hugget" ideen fra en som havde en multi-22,""

Tak, en god flaske til mig. drinking24.gif

Nej pyt , har du ikke et par billeder af det du har lavet :great:


kentwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 mar 2007 18:45
Mit fyr: Pasat C1+ og pellx p21
Areal: 175
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: ca20 kg
Årligt forbrug: ca5,5 tons
Geografisk sted: Hårlev Stevns

Re: Sænke røgtemperatur

Indlæg af kentwj » 11 sep 2008 21:19

Hej Troldmand.

Det er en simpel tynd plade som jeg bare har bukket i facon,ca, og jeg vil ikke vise dig nogle billeder af det jeg har lavet, da det egentlig bare er en hurtig løsning, :oops: for at prøve mig lidt frem, men jeg får vel tid til at lave noget ordentligt en dag. :great:

Men jeg takker jo for din fine ide, og hvis du skulle komme forbi Stevns en dag, så skal du da være velkommen til at kigge inden for, så skal du få hele 2 flasker, for din ide. bier5.gif

Jeg har egentlig også lavet et par tynde plader foroven i kedlen, men det synes jeg ikke har den store virkning, det der virkelig "rykker" er den i bunden. Drogar-Dolar(LBG).gif

Hvilken tykkelse og materiale har du forøvrigt lavet det af, når nu jeg er igang med at flå dig for gode ideer. :idea:
DEN LYKKELIGE PELLX-MAND MED SOLFANGER

PRH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 sep 2008 09:54
Mit fyr: Viadrus u 22
Areal: 360
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 - 12
Geografisk sted: Sønderjylland Sønderborg

Re: Sænke røgtemperatur

Indlæg af PRH » 09 okt 2008 22:26

Så har jeg lige lavet en røgvender som beskrevet af "kentwj" Min røgtemperatur er faldet fra 240 til 100 grader. Så nu glæder jeg mig til at kontrolere pille forbruget.

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Re: Sænke røgtemperatur

Indlæg af svsommer » 13 okt 2008 15:39

kentwj skrev:Hej svsommer.

Her er lidt billeder, på det omtalte udblæsnings-modul.

Billede
Der bores et 5mm hul i bunden af brændrør, jeg har boret to mindre huller,som vender ud mod siden af røret.

Billede

Så monteres en "pillestopper", som gør at pillerne bliver skubbet over imod røret, så de falder lige ned foran tænd-hul, det gør at pillerene koncentreres mere, og derved kan man nedjustere opstarts-dose, fra ca, 250-300 gram til ca 120 gram.


Billede

holderen til tændelement udskiftes,hvor der er et ekstra rum, hvor der monteres et lille rør til luft som er forbundet til ventilen.


Billede

ventilen monteres elektrisk til de eksisterende terminaler på brænderen, og så udefra-kommende luft, fra kompressor, 8-10 bar.
Ideen med det er at asken bliver blæst ud af røret når brænderen lukker ned, hvis brænderen kører i lang tid, vil processoren "tvangs" lukke brænderen efter 1 time, for at at rense røret for aske, for derefter at starte op igen.

Hele sættet med div. løsdele og processor, kan erhverves for ca 2200,- og så lidt mekanisk snilde.
Hej
hvor kan man købe det ombygningssæt
mvh
svsommer

kentwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 mar 2007 18:45
Mit fyr: Pasat C1+ og pellx p21
Areal: 175
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: ca20 kg
Årligt forbrug: ca5,5 tons
Geografisk sted: Hårlev Stevns

Re: Sænke røgtemperatur

Indlæg af kentwj » 14 okt 2008 18:31

Hej Svsommer.

Prøv at kigge på http://www.pellx.dk, der er oplysning om forhandlere,jeg har købt det af Søren Rasmussen i Ejby , og han kan også give dig gode råd om mont.
DEN LYKKELIGE PELLX-MAND MED SOLFANGER


Besvar