Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Utæt opop kedel

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af Troldmand. » 06 okt 2008 19:20

Hej
Bare mega flot.
Nu kunne det jo være spændende og have vidst hvorfor kedlen er lappet.
Næste spørgsmål - bliver der mon en ny ejer til kedlen????


neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af neonus » 06 okt 2008 19:24

Se det spørgsmål kan jeg allerede svare på. Jannich fortalte at alle kedlerne var svejst. At min så var utæt er selvfølgelig mega uheldigt. Når han får kedlen retur ville han reparere den, hvorefter den kunne sælges hos dem som en demo eller lign. Altså ville den ikke blive shinet og solgt som ny.
De pønser forresten også på at lave noget teflonbelægning i kedlerne så de praktisk taget ikke skal renses - se det er da noget vi almindelige danskere kan bruge til noget :-)

smalspor
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16 aug 2007 21:51
Mit fyr: Woody 24Kw + Opop H418 kedel
Areal: 230 m2
Brændsel: Neova 8mm
Dagligt forbrug: ca. 40 kg
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af smalspor » 06 okt 2008 19:28

teflonbelægning.....? Se det lyder meget interessant.......men der ville da stadigvæk være en del aske der skal skovles ud af kedlen. Og så lang tid tager det hellerikke at rense bagerst i kedlen. Men fordelen kunne være at man så ikke have så meget askestøv i hele fyrrummet (Der i mit tilfælde også bruges til opbevaring).

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af thoken » 06 okt 2008 19:32

Hej!
Husk nu det er en pladejerns kedel, så den er altså svejst mange steder! Jeg har selv en dor kedel(minder meget om opop), og den er altså svejset i toppen af slagene(samme sted som neonus`er blevet utæt). Og der bliver jo også skåret hul og svejset flange i efter om kunden ønsker en højre eller venstre monteret brænder! Jeg har selv skåret hullet og svejst flangen i min kedel. Så neonus har altså bare været uheldig, men så er det jo godt at sælger og producent råder bod på det!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
famgrav
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 dec 2007 15:52
Mit fyr: Scotte 16kW på OPOP H418
Areal: 148, 1½ plan
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: I nærheden af Lemvig

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af famgrav » 06 okt 2008 19:40

Hej Neonus

Jeg er også den lykkelige ejer af en OPOP H418. Du kan tro jeg strøg ned i kælderen med det samme, da jeg læste indlægget. Jo, den er go' nok. Jeg har også en svejsning samme sted, men på min kedel går svejsningen i hele kedlens bredde. Svejsningen ser dog meget veludført ud, jævn og "flydende" uden kratere, så jeg har derfor aldrig bidt særlig mærke i den.

Jeg købte mit fyr nyt hos VVS-eksperten i april i år, hvor jeg satte den i drift straks efter opsætning (jeg skulle jo prøve), for derefter at lukke den ned først i maj, da den blev krafitigt sodet til pga. fedtfyring. Jeg har ny startet den op igen, og gjort den ren efter de første 250 piller blev tygget igennem. Jeg gik hele kedlen igennem, da anlægget havde tabt 0,5 bars tryk, men ingen utætheder. Går ud fra at der sat lidt luft i systemet....den taber heller ikke tryk nu :-)

Hilsen Famgrav
hilsen Anders
-----------------
Scotte på OPOP H418, uden iltstyring. Trækstabilisator. Pannex 80 l. combi VVB, p.t. uden thermostat.


neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af neonus » 10 okt 2008 20:29

Jeg havde lovet at fortælle jer om historiens forløb.

Jeg fik onsdag kedlen med fragtmand. Gik naturligvis straks igang med at montere den.

Det hele forløb uden problemer. Der er lidt småændringer på den nye kedel i forhold til den gamle. Termometer & manometer er af anden type. Det lader til at temperaturvisning mellem kedel / styring nu er mere præcis Generelt er kedlen også væsentligt bedre finish. Askelågen lukker helt tæt osv. På den gamle kedel stod der OPOP 418 på fronten. Nu står der kun OPOP - typeskiltet bagpå bevidner at det er en woody kedel (eller noget lignende - står vist på halv-polsk).
Indvendigt er svejsningerne også af en helt anden kvalitet - nu ser man knap nok at den er svejst i toppen af alle røg-slag. Nu mangler jeg bare at få den gamle kedel op på pallen så fragtmanden kan afhente den igen - på NBE´s regning naturligvis

Og for at det ikke skal være løgn modtog jeg idag 1 stk ny eltænder samt ny styrings prom (version 4.99) fra nordjysk bioenergi - Det uden beregning vel at mærke!!

Den nye styring lader til at køre væsentligt bedre end den gamle. Den reagerer meget hurtigtog giver flere justeringsmuligheder. Det er vist noget med at I leddet er frakoblet de første 10-15 minutter for at undgå at fyret løber løbsk - som det ellers har lidt tendens ved når det startes.

Så alt i alt en rigtig solstrålehistorie, hvor især Nordjysk - Bioenergi har brillieret med kanon service.


Besvar