Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Utæt opop kedel

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
PeterBH
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 aug 2007 20:04
Areal: 135
Brændsel: Olie
Dagligt forbrug: 10-12 l
Geografisk sted: Nordfalster

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af PeterBH » 06 okt 2008 08:24

Jeg antager at det er et forbrugerkøb, d.v.s. du som privatperson har købt den af Sanistål, så er det nemlig købelovens §78 og 79 der fortæller hvad du kan kræve. Er den købt engros, så er det Såniståls egne retningslinier og samvittighed der bestemmer hvordan fejlen skal fixes.

Vær dog opmærksom på, at i forhold til købeloven, så må man gerne sælge en vare, tage den retur og sælge den som ny igen, blot den "er som ny" og ikke har været brugt i mere en ca 2-3 uger første gang den er solgt. Det var købeloven, men jeg håber at moralen hos Sånistål (og alle andre) siger noget andet.

Køberens mangelsbeføjelser
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem afhjælpning af mangelen, levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering), et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.
Peter
Jeg er sikker på at sorte fingre er en OL disciplin skat....


agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af agentjensen » 06 okt 2008 09:58

Redigeret: Ja ok så ikke indlægget før mit - sorry for lidt gentagelse :-)


Ifølge købeloven skal forhandler udbedre skaden for køber - uden omkostning for køber - det betyder at køber faktisk har ret til at kræve afhentning af defekt del - også en brødrister - dog er der selvfølgelig alyid tale om at få det til at glide best muligt - men kunde skal holde somkostningsfrit.

Sanistå skal sgu bar bytte den kedel hvis den er helt nykøbt og lige sat igang - jeg vil heller ikke acceptere at min bil lige skulle svejses en ekstra gang.

Og husk at Sanistå skal betale hele gildet, uanset løsning - altså holde køber omkostningsfri.

Mvh

Michael.

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af Tass » 06 okt 2008 11:07

agentjensen skrev:Redigeret: Ja ok så ikke indlægget før mit - sorry for lidt gentagelse :-)


Ifølge købeloven skal forhandler udbedre skaden for køber - uden omkostning for køber - det betyder at køber faktisk har ret til at kræve afhentning af defekt del - også en brødrister - dog er der selvfølgelig alyid tale om at få det til at glide best muligt - men kunde skal holde somkostningsfrit.

Sanistå skal sgu bar bytte den kedel hvis den er helt nykøbt og lige sat igang - jeg vil heller ikke acceptere at min bil lige skulle svejses en ekstra gang.

Og husk at Sanistå skal betale hele gildet, uanset løsning - altså holde køber omkostningsfri.

Mvh

Michael.
Hej Michael

Jeg er ikke helt sikker på du får medhold i at køber kan forlange afhentning af brødrister. Men transporten skal han/hun have dækket. Se evt.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/25/

Sakset fra linket
Forbrugeren skal fx aflevere en let transportabel genstand i sælgerens forretning, hvis forretningen ligger i nærheden af det sted, hvor forbrugeren bor. En let transportabel genstand er fx en mobiltelefon, et strygejern og måske også en computer, hvis forbrugeren har bil eller kan bære den.

Men i det her tilfælde er der jo ingen tvivl om at sælger må komme til køber og fikse problemet.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af agentjensen » 06 okt 2008 11:20

He He - det var det jeg mente med:
dog er der selvfølgelig altid tale om at få det til at glide best muligt.......

Mere sakset fra dit link:
Der er som udgangspunkt sælgers ansvar, at varen bringes derhen, hvor den skal undersøges, ligesom sælgeren skal afholde omkostningerne til reparation og evt. forsendelse af varen.

Mvh

Michael.

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af jni » 06 okt 2008 11:39

Du skal være glad for for at du har købt kedlen i sanistål, og ikke hos NBI. Fordi de er bare pissehamrende ligeglad med hvad der står i købeloven.
Min styring virkede ikke.
For det første var det meget vanskeligt at komme igennem, og da det endeligt lykkedes, sagde de at jeg skulle ringe igen kl xx når jeg stod ved kedlen. Dette gjorde jeg 3 gange, hvor der så ikke var nogen der tog telefonen. (naturligtvis hen over en weekend) Da jeg efterfølgende kontaktede dem sagde de at brænder + styring skulle sendes til reperation hos dem. Ikke lige hvad man gider og høre midt i fyringssæsongen.
Jeg kørte op til Sanistål, hvor jeg havde købt kedlen. De gav mig øjeblikkelig en ny styring.
Læs i øvrit mere om NBI´s kundeservice her;
http://forum.pilleklub.dk/forum_posts.asp?TID=790
mvh jesper


neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af neonus » 06 okt 2008 15:47

Så har jeg lige en opdatering i sagen.

Har idag talt med både sanistål samt internetbutikken jeg havde handlet igennem (www.spotprisvvs.dk)

Resultatet er at de har ringet direkte til producenten (nordjysk-bioenergi), som uden videre ombytter kedlen.

Altså kommer der en fragtmand i morgen med en ny kedel.

Stedet hvor jeg har købt kedlen vil så refundere en times arbejde for en VVSér til omkobling. Dog aftalte vi at hvis jeg selv skiftede ville jeg få en tilsvarende rabat næste gang jeg handler i internetbutikken (kedlen er monteret med unioner og er rimelig let at frakoble)

Ikke for at stå med årmene over hovedet endnu, men ind til videre syntes jeg det er en solstrålehistorie.
Er ind til videre meget tilfreds med både internetshoppen (spotprisvvs) samt leverandøren icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af thoken » 06 okt 2008 16:13

Hej!
God kundeservice begge steder :great:
Der er ikke noget som en happy end! icon_cheesygrin.gif

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af Tass » 06 okt 2008 16:32

Det er godt at høre der stadig er nogen som kan levere en god service og ikke bare skubber ansvaret fra sig når man ikke har fået pengene.
Lad os lige høre hvordan udskiftningen forløber :)
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

PeterBH
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 aug 2007 20:04
Areal: 135
Brændsel: Olie
Dagligt forbrug: 10-12 l
Geografisk sted: Nordfalster

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af PeterBH » 06 okt 2008 17:27

neonus skrev:Så har jeg lige en opdatering i sagen.

Har idag talt med både sanistål samt internetbutikken jeg havde handlet igennem (http://www.spotprisvvs.dk)

Resultatet er at de har ringet direkte til producenten (nordjysk-bioenergi), som uden videre ombytter kedlen.

Altså kommer der en fragtmand i morgen med en ny kedel.

Stedet hvor jeg har købt kedlen vil så refundere en times arbejde for en VVSér til omkobling. Dog aftalte vi at hvis jeg selv skiftede ville jeg få en tilsvarende rabat næste gang jeg handler i internetbutikken (kedlen er monteret med unioner og er rimelig let at frakoble)

Ikke for at stå med årmene over hovedet endnu, men ind til videre syntes jeg det er en solstrålehistorie.
Er ind til videre meget tilfreds med både internetshoppen (spotprisvvs) samt leverandøren icon_cheesygrin.gif
Hvor er det dejligt at læse :great: Glæder mig til at høre resten af historien, faktisk i forventning om at du fortæller at det kommer til at gå glat resten af vejen.
Peter
Jeg er sikker på at sorte fingre er en OL disciplin skat....

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Utæt opop kedel

Indlæg af neonus » 06 okt 2008 19:04

Så har jeg endnu en lille opdatering. Blev ringet op mr. Jannich himself her til eftermiddag. Han havde haft kontakt til enten sanistål eller spotprisvvs, hvorigennem jeg havde købt kedlen. Og der var ingen tvivl. Selvfølgelig skulle kedlen bare ombyttes med en ny. Han kunne ikke nå at få den afsted idag, men jeg ville få den én af de kommende dage. Når udskiftningen er fuldført ville han rekvirere en fragtmand, som transporterer den gamle kedel retur for hans regning.
Jeg fik en lang og hyggelig snak med ham om alt lige fra vindmøller, solceller kommende produkter osv. Virkelig behagelig person at tale med.
Butikken, hvor jeg købte kedlen ville gerne refundere 1 vvsér time, hvis jeg ville have kedlen monteret. Men eftersom jeg regner med selv at montere ville jeg i stedet få beløbet i rabat når jeg køber mere udstyr i butikken (hvilket jeg snart skal).
Så er virkelig blevet positivt overrasket over hvor top-dollar service jeg er blevet mødt med selv om det ikke er et 100.000 kroners fyr jeg har købt. Imponerende! Jeg lader alle jer andre vide om det hele så slutteligt forøb så glat, som det ind til videre ser ud til at gå!


Besvar