Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling 4,0 og kaliorifærer

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Erhverv 4,0
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 jan 2007 22:33
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: bRØNDERSLEV

Indstilling 4,0 og kaliorifærer

Indlæg af Erhverv 4,0 » 25 jan 2007 22:58

Hej Alle

Vi har i efteråret fået indstalleret et Baxi 4,0 piller med iltstyring og det er så først nu at vi rigtig har lejlighed til at se om fyret magter opgaven med at varme 1160 m2 op. De 700 m2 er opvarmet med kaliorifærer (4 stk) med et temperatur krav på ca. 11-13 grader og i resterende lokaler altsp de knap 500m2 er opvarmet med radiatorer (i stort omfang) og her er kravet 18-20 grader.

Fyret bøler derudaf, og da vi ikke rigtig har haft lejlighed til at konsultere andre end de telefonteknikere hos Baxi er vi lidt i tvivl om forskellige indstillinger.

Det problem vi har er at fyret har svært ved at levere varme til kaliofærerne. kedlens temperatur falder drastisk til under 60 grader og vi har så prøvet at slukke for de 2 kaliofærer med det resultat at kedeltemperaturen nok ikke falder helt så drastisk, men dog falder og de 2 kaliofærer er ikke tilstrækkelig for at varme hallen op. Vi har natsænkning til 5 grader og løftet op til de 10 grader tager det meste af dagen (udetemp omk 0)

Indtiliinger snejl køretid:
Baxi anbefalede (hårdnakket i flere omgange)
Høj: 1,0 lav 0,5
Ved denne indstilling har vi en rigtig fin forbrændig.

Jeg har forsøgt at øge snejlens køretid, men allerede ved bare 0,1 sek længere oplever vi en væsentlig dårligere forbrænding (meget mere aske/slagger)

Fyret skal virkelig på overarbejde for at holde kedeltemperaturen (set 76) oppe og det resulterer i en røgtemp på 240 grader ! høj.

Det er vel ikke optimalt, og derfor håber jeg at I kloge og læsværdige hoveder har lyst til at byde ind med lidt råd og vejledning. jeg har forsøgt at tale med diverse og bl.a et par vvsere, men jeg føler at selvom ikke de kan bidrage med noget. Jeg har aldrig haft med stokerkedel at gøre før så jeg er vel at betragte som 2 måneders nybegynder.

Pillerne skulle ikke fejle noget. De skulle være af god kvalitet.

Min fornemmelse siger mig at en stoker ikke er optimal når det gælder kaliorære opvarmning, idet de mange radiatoerer vi har kan blive drønvarme og dette selvom afstanden til fyret er op til 30 meter hvor kaliofærene er max 12 meter væk. Og den luft der blæses ud er ikke varm men i bedste fald lunken. Det er det der virkelig nager mig.

Jeg forstår hvis mit indlæg måtte opfattes knudret, men jeg har forsøgt at indlemme så mange detaljer som muligt i håbet om at få nogle gode forslag til hvad vi kan prøve.

Hvad med at forsøge at sætte H til eks 2,8 sek? Kan jeg stole nok på iltstyringen til at intervallet holdes tilsvarende længere?

Nå, jeg må hellere stoppe her, hvad siger I?

Venlig hilsen

Jan


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 26 jan 2007 00:50

dit problem er at de store kalofærer simpel hen dræner varmen meget hurtig... du kan samligne med en blæser på kølern i en bil det er helt vildt så hurtig elementet varmen løber i gennem bliver afkølet... det kræver et rimelig stor tilstrømning af varmt vand....

jeg har arbejdet på trappe fabrik.. der havde vi akumolerings tank på 12oo liter for at kunne tænde 2 store kalofærer uden pille fyret kom for meget bagud.. jeg ved ikke om i har den form for buffertank...
varmen der kommer ud af kalofærene vil aldrig blive så varmt som du tror... selv om du holder hånden op foran kalofæren vil det aldrig blive hårtører varmt...
2.8 sek det vil blæsern nok ikke kunne justere luft til...
prøv med 1,2 går det bedre uden blæsern kører med indstillet max.. konstant..... så hold øje med om o2 ikke kommer ned under6 forlænge af gangen...

mvh thy

kedlen når den op på det den er sat til eks 75grader...
hvis den når derop når kalofærene kører er det cirkulationen der ikke er hurtig nok..

ps hvis du gerne vil have en snak om indstilling så send pb..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Indlæg af Fyrteknik » 26 jan 2007 07:11

Hej

Jeg vil lige høre hvad du har til at styre dine kaliorifærer ?

Har du styring af blæser i kaliorifærer ?
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Erhverv 4,0
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 jan 2007 22:33
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: bRØNDERSLEV

Indlæg af Erhverv 4,0 » 26 jan 2007 13:55

Ja, vi lærer hver eneste dag, og løsningen er helt sikkert en akkumuleringstank. Vi har så ca 3500m3 luft i lokalet, kan dette bruges til at udregne hvor stor akk. tanken skal være?

http://energidoktor.dansklandbrug.dk/svar.asp?id=984

her er brugbart info omkring installation af akk tanken, har i noget at tilføje?

Forøvrigt, fyret et jo på 4,0 kw og vi har 4 stk 1,8 kw kaliofærer foruden 12 stk pænt store radiatorer. Tror i at vi må indstille os på aldrig at komme til at køre med alle 4 på een gang?

Vil du venligst uddybe følgende, Thy: "så hold øje med om o2 ikke kommer ned under6 forlænge af gangen"
Den har lagt netop omkring og lidt under de 6 idag.

Vi har kørt hele dagen med 1,2 sek høj, og dette har gjort at kedlen nu er bedre til at holde de 70+ grader fremløb end tidligere. Dog kun med 2 kaliofærer tændt og cirkulationspumpen på højeste ydelse, trin 3.
Men vi har væsentlig mere aske/slagger. virkelig meget mere, trods kedlen blev totalrenset inkl. rørstænger (vinkel forøvrigt) til morgen.

Røftemp stadig 200+

Når vi tænder de 2 andre kaliofærer går kedeltemp ned øjeblikkeligt. Logisk nok jo.

Det der styrer kaliofærerne er en simpel rumføler der er programeret til 10 grader i dagtimerne og 5 grader om natten. Vi vil nu nok ændre og sætte den til ca. 13 grader i dagtimerne.

Venlig hilsen

Jan

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 26 jan 2007 14:04

det var fordi så kan blæsern med den er sat til max ikke følge med...

i kunne hente noget ved at lade kedlen gå op på 75 som set punkt

selfølgelig flere piller mere aske...

mvh thy
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


pinball
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af pinball » 26 jan 2007 22:54

kaliorifærer kan tage pusten fra enhvert fyr da de kan skille sig af med utroligt mange kw hvilket får dit fyr i knæ.
Du kommer til og lave en eller anden styring med ventiler eller deslige der kan holde dem lidt i arve.
40kw er måske lidt i underkanten da jeg er sikker på at det er (ikke for godt isoleret lokaler det drejer sig om)
Har du ikke en shuntventil i anlæget ? da den vil få lidt mere ro på fyret.

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 27 jan 2007 11:13

Ehverv 4,0!

Jeg vil anbefale, at kaloriefærerne kun kører kort tid ad gangen eller at man får reguleret lufthastigheden ned på anden vis.
Kedlen kan yde ca. 40 kW og vil ikke kunne følge med, som beskrevet af Pinball og Thy.
Røgtemp. omkring 200gr. er i overkanten, kan blæser-max sænkes bør det få temp. lidt ned, kedeltemp. vil kunne nås, dog på lidt længere tid.
Baxi-tlf-folk er ganske dygtige til at hjælpe, har erfaring med bl.a. KS Kent Skov-etellerandet.

Hilsen

Claus :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Henrik Jensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25 jan 2007 13:28
Mit fyr: Baxi 2.5 600
Areal: 230m2 + 80m2 delvist
Brændsel: pt hvede
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Dagligt forbrug: ca 30kg ultimo dec09
Årligt forbrug: 7t
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af Henrik Jensen » 28 jan 2007 08:50

Hvis shunten er lavet som en rigtig trevejs, burde kalioesfærerne jo ikke kunne tage pusten fra fyret da de da aldrig får lov at trække kedlen under de godt 60 som shunten skal garantere.

Kører selv med en Esbe termisk ventil. Den er ikke særlig dyr ca 500 + moms og er ifølge smeden noget af det mest robuste der fåes.

Kører med akkumuleringstank. Så når den er kold ville jeg nok få samme problem nå jeg starter op, med at tanken ville trække fyret i knæ.
Skal selv have sat en enkelt kaliosfære op i værkstedet.

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 28 jan 2007 09:53

Jan, Ehverv 4,0!

Henrik har fuldkommen ret, med shunten er det kun opvarmningstiden i rummene der vil øges.
Henriks politik er at sørge for rigeligt returvand uden varmetab, så vil fyret kører optimalt.

Hilsen

Claus :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Mester Jacob
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:15

Indlæg af Mester Jacob » 28 jan 2007 18:50

Hej Erherv 4,0

Som Vvs tekniker kan jeg nok hjælpe lidt her.

Først og fremmest kan vi godt blive enige om det ikke er et lille villa anlæg der her er tale om. Derfor er det i dette tilfælde endnu vigtigere at skabe den rigtige balance i anlægget, for at det kan fungere i praksis.

Hvis man kikker på kedel størrelsen, syntes jeg umiddelbart det ser rigtig fornuftigt ud. der er i gennemsnit ca 35 w/m² og da jeg forestiller mig at hallen ikke altid skal opvarmes til 20 °C burde det være tilstrækkeligt.

Som du sikkert allerede ved er det vigtigt at der monteres en kedelshunt for at holde retur temperaturen over 60 °C Denne skal dimensioners efter kedlens ydelse 40 kW, et delta T på max 20 K og delta P afhængig af pumpe og rør, det har din vvs'er nok søgret for.

Men hvis forbruget efter kedel shunten er større end 40 kW, vil shunten ikke kunne levere den fornødne volumenstrøm, som resultere i for lav retur temperatur, samt en kedel der ikke kan følge med.

Det der skal til er at få fordelt dine 40 kW og ikke mere ud til dine varmeflader.
Jeg ved ikke hvordan dit anlæg er opbygget, men der bør være én kreds til varmeblæserne og én til til radiatorerne.
Dette skyldes at varmeblæserne behøver en stor volumen mængde med lille afkøling, hvor radiatorene kræver en langt mindre volumen mængde, men med en større afkøling.
Hvis anlægget er opbygget såden, vil jeg anbefale at få indbygget nogle strengreguleringventiler på kredsene så du kan indstille flow og dermed effekt seperat. så er du sikker på at du ikke "bruger" mere end kedlen kan levere. Den seperate opdeling kan også give den fordel at du i området med radiatorer fx administretion kan tildele mere end 35 W/m² så det teoretisk set kun er hallen hvor der i hård frost kan komme under 20 °C.
Hvis dit anlæg derimod er opbygget som et stort system, er jeg bange for du aldrig rigtig bliver glad for anlægget. Eneste mulighed for at indregulere dette, er ved at placere reguleringventiler ved alle varmefladerne, hvilket selvfølgelig er en stor omkostning.

Håber du kan bruge det til noget, er i hvert fald sikker på du ikke skal koncentere dig om kedlen, men derimod anlægget.

Hilsen Jacob


Besvar