Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgvendere

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Hugo_Holmelin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 05 okt 2008 13:57

Røgvendere

Indlæg af Hugo_Holmelin » 05 okt 2008 14:08

Hej med jer, jeg er helt nyt medlem, men har det sidste stykke tid niflet lidt rundt på siderne, med stor interesse.
Jeg påtænker at købe en Bio18 29KW, som jeg bl.a. er faldet for p.g.a. dette forum.
Nu har jeg bare lige et spørgsmål, er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer, med at bruge røgvendere, giver disse nogen forbedre effekt eller besparelse, jeg har ingen erfaring med piller, bruger p.t. en Baxi OT35, der er godt slidt.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Røgvendere

Indlæg af Troldmand. » 05 okt 2008 14:47

Hej
Min erfaring med røgvender i en støbejernskedel er, at de direkte skovler mønter ned i lommen. Den mest effektive er den der ligges over risten og som sender varmen ned igennem bundristen og op langs siderne, den tager øjeblikkeligt 50 grader af røgtemperaturen.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Røgvendere

Indlæg af stokerbent » 05 okt 2008 16:07

Troldmand. skrev:Hej
Min erfaring med røgvender i en støbejernskedel er, at de direkte skovler mønter ned i lommen. Den mest effektive er den der ligges over risten og som sender varmen ned igennem bundristen og op langs siderne, den tager øjeblikkeligt 50 grader af røgtemperaturen.

hej troldmand kan du ikke smide lidt billeder samt evt en skitse med nogle mål samt evt erfaringer med røgvender
har fået ny styring en 9002 vers 1.05 har en drift temp. 55 en drift ydelse på 65% røgtemp 140 grader så ville godt have røgtemp
det er en viadrus 22 kedel med multi 22 styring

håber du vil være behjælpelig med lidt data

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Røgvendere

Indlæg af Troldmand. » 05 okt 2008 16:44

Hej
Her det røg-vendersager jeg har i, der er dog kommet en mere til siden, den har jeg ikke lige pt, bruglige billeder af, og kan først tage dem når kedlen skal renses, da den ikke er synlig nu.

Min kedel er også en Viadrus U22.


http://www.postimage.org/image.php?v=aV4DpXYi

http://www.postimage.org/image.php?v=Pq3HSUXr

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røgvendere

Indlæg af Ole S. » 05 okt 2008 17:25

stokerbent skrev:
hej troldmand kan du ikke smide lidt billeder samt evt en skitse med nogle mål samt evt erfaringer med røgvender
har fået ny styring en 9002 vers 1.05 har en drift temp. 55 en drift ydelse på 65% røgtemp 140 grader så ville godt have røgtemp
det er en viadrus 22 kedel med multi 22 styring

håber du vil være behjælpelig med lidt data
Hej

Jeg synes umiddelbart at din røgtemp. ser fin ud, hvis du ikke har røgvendere i, 140gr er udemærket. Hvilken røgtemp. har du ved 100% driftydelse?

Røgvendere kan købes færdige, hvis man er lidt doven anlagt, bla ved AMS.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Røgvendere

Indlæg af stokerbent » 05 okt 2008 18:12

Ole S. skrev: Hej

Jeg synes umiddelbart at din røgtemp. ser fin ud, hvis du ikke har røgvendere i, 140gr er udemærket. Hvilken røgtemp. har du ved 100% driftydelse?

Røgvendere kan købes færdige, hvis man er lidt doven anlagt, bla ved AMS.

mener det er omkring 230-40 ved 100% jeg har sat blæsmax til 22%

regner med anlægget skal køre max belastning når akkumulerings tanken bliver koblet til den skal så slukke fyret når den er ladet helt op og skulle gerne kunne holde temp omkring 10-12 timer der efter starter fyret op igen omkring 2 timer og tanken lades så op igen sådan skulle anlægget gerne køre der sidder så en 34kw kobber varmelegme i bunden hvor der snart kommer 6m2 solfanger på

ville godt hvis der var nogle der havde lidt mål på disse plader vil helst lave dem selv

Troldmand kan du ikke fortælle lidt om dine plader samt hvor de sidder samt hvilken sammenhæng du har fundet ud af udformingen af disse
evt andre der har gjort sig erfaringer med div røgvendere i fyr

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Røgvendere

Indlæg af Troldmand. » 05 okt 2008 18:37

Når min kører fuld kraft - ligger røg max på ca 120-30 Grader. Når den køre halvt i søvne, som nu i dag - sol og blæst - Røg ca 65 grader.
Jo, jeg skal nok komme med nye billeder, men lige nu kører det hele på lidt interimistiske midlertidige sager.
Den øverste røgvender "den i to dele " ryger ud til fordel for en lidt mere kompliceret men meget lettere at bruge i det daglige.
Den nye snupper yderlige en 10-15 grader af røg-temperaturen.
Den nederst "den der står på bundristen" kan du roligt lave, den skal bare passe rundt i hullet og så gå helt til bagvægen.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Røgvendere

Indlæg af stokerbent » 06 okt 2008 07:50

Troldmand. skrev:Når min kører fuld kraft - ligger røg max på ca 120-30 Grader. Når den køre halvt i søvne, som nu i dag - sol og blæst - Røg ca 65 grader.
Jo, jeg skal nok komme med nye billeder, men lige nu kører det hele på lidt interimistiske midlertidige sager.
Den øverste røgvender "den i to dele " ryger ud til fordel for en lidt mere kompliceret men meget lettere at bruge i det daglige.
Den nye snupper yderlige en 10-15 grader af røg-temperaturen.
Den nederst "den der står på bundristen" kan du roligt lave, den skal bare passe rundt i hullet og så gå helt til bagvægen.

ok er spændt på at se de nye ting du går og pudsler med
har følgt meget med i dine projekter og det er sku rart at se når man udvikler noget der giver flere penge i lommen end i skorstenen

så giver det også lidt mere forståelse fra fruen når man står og "leger" ude på værkstedet som hun så flot kalder det :twisted:

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røgvendere

Indlæg af Ole S. » 06 okt 2008 08:28

Hej

Det er ikke svært at fremstille den øverste røgvender, som ligger på "hylden" i toppen af fyret. Du kan jo bare måle fyret indvendig, og så skære dem til i skamolplade, det er supernemt at arbejde i, og kan købes i bauhus bla.

Alternativt har jeg den øverste skamolvender til at ligge, den er lavet som tredelt (to på hylden og en i låge-åbning). Jeg har lavet en ny i metal-plade, så du må gerne hente den gamle:-)
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Røgvendere

Indlæg af stokerbent » 06 okt 2008 09:54

Ole S. skrev:Hej

Det er ikke svært at fremstille den øverste røgvender, som ligger på "hylden" i toppen af fyret. Du kan jo bare måle fyret indvendig, og så skære dem til i skamolplade, det er supernemt at arbejde i, og kan købes i bauhus bla.

Alternativt har jeg den øverste skamolvender til at ligge, den er lavet som tredelt (to på hylden og en i låge-åbning). Jeg har lavet en ny i metal-plade, så du må gerne hente den gamle:-)
kom med nogle billeder ole "de siger jo 1000 ord hvor i nordjylland er du fra
evt smid en privat besked


Besvar