Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afbrænding af reklamer.

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
ixab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 jan 2007 20:55
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Midtfyn

Afbrænding af reklamer.

Indlæg af ixab » 27 jan 2007 22:38

Jeg bor et mellemsted mellem by og land, så vi er så heldige at få reklamer både for kandbrug, men samtidig også fra byen. Og da min bedre halvdel er selvstændig, for vi tillige alle reklameforsendelser rettet til erhvervsdrivende, jeg tør ikke tænke på hvor meget det blev hvis vi også fik gratisaviser her. Det bliver ca. 9 kilo om ugen, som så skal læsses på traileren og køres på forbrændingen, og det er jeg træt af.

Så vidt jeg ved er det mange steder forbudt at brænde aviser, da det i visse tilfælde giver meget sod.

Jeg har en ide om at afbrænding under kontrollerede forhold i et stokerfyr, hvor temperaturen er langt højere, qua ilttilførsel ,end i en traditionel brændeovn må være meget renere. Men jeg ved det ikke, er der nogen der har input på det?

Det vil naturligvis give en vis mængde aske, og fyret skal renses det oftere, men da jeg har et relativt stort fyr, tror jeg ikke det vil gøre nogen forskel.

En af ideerne var at købe en stor makulator, og så blande det i brændslet i magasinet, så ville jeg da slippe for turen til containeren.

Nogen der har input eller erfaringer ??
- jeg har en grøn muffedisse, så der er aldrig kolde fingre.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 27 jan 2007 23:04

nu er der mange skadelige ting i reklamer der er usunt for helbredet ved afbrænding.. der for bør de indsamles eller på anden måde afskaffes..

mener faktisk det er ulovligt at brænde af i fyr og brændeovne...

der er nok nogen der har noget mere konkret om det
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 27 jan 2007 23:14

I henhold til loven omkring håndtering af biomasse affald er det ulovligt at brande den form for affald af.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

ixab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 jan 2007 20:55
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af ixab » 28 jan 2007 00:06

Det er jo dejligere når man får et hint om hvor man skal lede.

jeg fandt bekendtgørelse om biomasseaffald, der specificerer at følgende afffald, der er omfattet af bekendtgørelsen, alt andet skal bortskaffes iht. kommunens regulativer.

1. Råtræ, herunder bark, skovflis og ubehandlet savværksflis

2. Rent træ (herunder spåner og savsmuld) uden indhold af lim, lak, imprægnering, maling (ud over evt. savværksstempler o.l.), folie, laminat, søm, skruer, beslag etc.

3. Træaffald fra produktion og bearbejdning af rent, limet træ, med et indhold af lim (fenol-resorcinol-lim, polyvinylacetat-lim, urea-formaldehyd-lim, polyurethan-lim og melamin-urea-formaldehyd-lim), der ikke overstiger 1%, målt som vægtprocent af tørstof.

4. Halm (herunder indbindingssnor fra halmballer)

5. Kerner og sten fra frugter og bær

6. Frugttrester (tørre frugtdele)

7. Nødde- og frøskaller (herunder korn- og frøafharpning)

8. Ubehandlet kork

9. Ubehandlet korn og ubehandlede frø

10. Ubehandlet bomuld og hør

11. Ispinde med et indhold af fødevaregodkendt paraffin, der ikke overstiger 1ê, målt som vægtprocent af tørstof

12. Grøntpiller

13. Malt

14. Stråtag

15. Tobaksaffald i form af hele eller neddelte tobaksblade, -stilke m.v.

16. Brændselspiller og -briketter, der udelukkende er fremstillet af affald omfattet af dette bilag.

Der er dog den undtagelse at hvis man er landbrug, må man brænde egetproduceret affald af.

-----------------------------------------

Efter lidt research, så skulle de fleste affaldsstoffer blive brændt af ved >850 grader, hvor varmt er der i hærden på en Stoker ?
- jeg har en grøn muffedisse, så der er aldrig kolde fingre.

Bjarne Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 jan 2007 13:27
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlæg af Bjarne Petersen » 28 jan 2007 06:31

ixab skrev: Efter lidt research, så skulle de fleste affaldsstoffer blive brændt af ved >850 grader, hvor varmt er der i hærden på en Stoker ?
Hej

Og husk at røggassen skal opholde sig ved + 850 grader i mindst 2 sekunder.
Det tror jeg godt kan være lidt svært at opnå i en stoker.

Ligeledes mangler der i en stoker også lidt "efterbehandling" af røggassen i forhold til affaldsforbrændingsanlæg.
Tilsætning af kalk for at fjerne HCL og SO2.
Tilsætning af aktiv kul få at få lidt styr på dioxin.
Tilsætning af NH3 for at holde lidt styr på NOx.

Af hensyn til miljøet kan det derfor ikke anbefales at "oprette" sit eget affaldsforbrændingsanlæg. :)

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 28 jan 2007 06:53

Hvis man er træt af reklamer kan man jo bare sætte et "nej tak til reklamer" skilt op, og så læse dem på nettet :wink:
Men det er nu hyggeligt at læse dem med morgenkaffen :)
Her i området henter spejderne den kvit og frit og tjener en skilling ved det, har du undersøgt om de gør det hos dig også ?
Og så til noget helt andet..
Var der ikke en der engang opfandt en presser der pressede våde aviser til briketter til brændeovnen ?

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 28 jan 2007 10:09

Hej Klaus.
Jeg ved ikke om der har værret nogen med en avis presser, men der er jo som sådan os ulovlig til brændsel.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 28 jan 2007 11:44

Det er rart nok at få sat reglerne på plads omkring forbrænding af affald/reklamer.

Lige som ixab har jeg nemlig også overvejet mulighederne for at brænde affald af.
Ikke bare reklamer men faktisk alt husholdningsaffaldet. Ikke fordi jeg tror der er en god brændværdi i det, men fordi jeg kan spare ca 2500,- i affaldsafgifter til kommunen.

Dog gider jeg ikke gøre mere ved idéen nu. Som i siger er det ulovligt, hvilket jeg ikke var klar over.
Men det kræver jo også en del tøreplads for affaldet. Det vil næsten med garanti medføre rotter!

Vedr. aviser i brændeovnen så findes der vist en speciel "ring" til dette.
Det skulle give meget aske.
Er det også ulovligt?
MvH Ulrik©

Michael K
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 73
Tilmeldt: 04 jan 2007 21:01
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Michael K » 28 jan 2007 12:06

Klaus skrev: Var der ikke en der engang opfandt en presser der pressede våde aviser til briketter til brændeovnen ?
Jo, det var der, jeg har faktisk en liggende. Jeg har dog kun brugt den en gang. Alt for stort arbejde. For det første skal aviserne jo blødes godt op i vand, og så skal de ligges i pressen, i rette mængde, og så skal den lukkes. Og der skal bruges kræfter, så det var ikke noget for mig. Afsættes plads til det skal der også, for man kan ikke bare lave 50 af gangen, da briketten skal være næsten helt tør inden man løsner pressen, ellers går den fra hinanden igen. Men havde man plads nok til at kunne afsætte et rum hvor "produktionen" var løbende, er idéen udmærket. De brænder faktisk ok, dog mere aske, men ikke nær så meget, som hvis man bare brænder aviserne uden presning.
Med venlig hilsen
Michael K
(Kommende stokerfyrsejer, måske Liagros Benekov R 15).
(Det blev så ikke stokerfyr alligevel, men jordvarme).

Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Winther » 28 jan 2007 13:12

Nu skal man ikke forlede sig til at tro, at det lille skilt "Reklamer, nej tak" har den forchromede virkning, ihvertfald ikke her. Efter i lang tids irritation over mængden af ligegyldige reklamer fik vi mærkaten på posthuset, men den respekterer distributionsfirmaerne ikke, de smider stadig deres "budskab" i indkørslen.
Nu kunne man selvfølgelig smide lortet i den nærmeste postkasse, men det hjælper ikke meget; skal nok regne med noget bøvl med at finde ud af, hvem der der afleverer møget.
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.


Besvar