Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg i magasin

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
jyde
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 maj 2008 20:00

Re: Røg i magasin

Indlæg af jyde » 04 okt 2008 11:10

hejsa har også problemer med røg i magesinet, men det er kun når der er lidt træpiller i.
Men hvor højt er der fra røgrøget der går ind i skorsten og op til top af skorsten.


Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Røg i magasin

Indlæg af andersholm » 04 okt 2008 11:30

Så er jeg ikke alene om problemet :-)
Det er en stål skorsten og der er vel 3 - 3,5 meter.. Skorstensfejeren sagde at det var rigeligt, nu når det var et stokerfyr?!

Brugeravatar
behansen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 dec 2006 14:55
Mit fyr: KL15
Areal: 300+m2+150l.vvb.
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Stestrup, midtsjælland
Givet likes: 2 gange

Re: Røg i magasin

Indlæg af behansen » 04 okt 2008 16:12

Ja, jeg har boret de originale 6 huller lidt op, til 10mm hvis jeg ikke husker helt forkert (det er vist 2 mm mere en originalt). Siden har jeg sjældent problemer med at de stopper til.

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Røg i magasin

Indlæg af andersholm » 05 okt 2008 18:06

Har idag haft fyret skildt ad, og alt er pakket om osv. Grisen blev renset - er dog ikke med de 6 huller som i snakker om, men 3 riller??

Men men... Efter opstart sker det igen. Røg i magasin, og røg i garagen. Har stået og opserveret det nu, og der kommer i hvert fald røg ud ved trækstabilisatoren, så kunne det ikke godt være pga. for lidt træk i skorstenen?
Røg i magasin ved jeg stadig ikke hvorfor den gør....

Nogle der vil købe en billig kl'er? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
behansen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 dec 2006 14:55
Mit fyr: KL15
Areal: 300+m2+150l.vvb.
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Stestrup, midtsjælland
Givet likes: 2 gange

Re: Røg i magasin

Indlæg af behansen » 05 okt 2008 19:38

Den har kørt over en uge uden problemer!? - hvordan forklares det så?
Er det en helt ny installation og fyrer du med træpiller.
Virker den her til aften hvor vinden har lagt sig.
Brænder den ordentligt inde ved hærden, højt nok og får den luft nok fra blæseren. Hvor meget er blæseren åben, prøv evt. og give den noget mere og lad blæseren køre i længere tid.
Er det muligt trækstabilisatoren er monteret forkert, lyder mærkeligt at der skal komme røg ud her med mindre skorstenen er stoppet, eller vinden står lige ned i den, hvor sansynligt det så er (selvom 3m skorsten ikke er imponerende).


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røg i magasin

Indlæg af Ole S. » 05 okt 2008 21:47

Hej

Ikke for noget, men nu har du vel tjekket din skorsten, er der ordentlig hul hele vejen op. Lyder som om at der overhovedet ikke er sug i den!!!
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Røg i magasin

Indlæg af andersholm » 06 okt 2008 16:30

Behansen - Ja det har kørt en uge uden problemer, og kan ikke forklare det. Ja det er en ny installation og jeg køre på barlinek træpiller. Det med røg ud i lokalet var ved lav ydelse, så tror sku heller ikke skorstenen er høj nok. Skorstensfejeren sagde bare at det var fint til et stokeranlæg... Brænder fint ved herden, syns dog at asken bliver ved med at falde ned i bålet, istedet for at ligge på tallerkenen. Blæseren er helt åben, da jeg kører med 9002 styring. Den styrer bla. hvor meget knald der er på blæseren. Nej trækstabilisatoren er monteret korrekt - siger fejeren i hvert fald.

Ole - Ja skorstenen er helt ny, så den er ikke stoppet. Tror bare jeg skal have den længere op... Den er heller ikke over tagryg pt.


Nogle der har gode råd, til at fjerne røglugt, fra nyopført garage :( :( :(

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røg i magasin

Indlæg af Ole S. » 06 okt 2008 16:44

andersholm skrev:Behansen - Ja det har kørt en uge uden problemer, og kan ikke forklare det. Ja det er en ny installation og jeg køre på barlinek træpiller. Det med røg ud i lokalet var ved lav ydelse, så tror sku heller ikke skorstenen er høj nok. Skorstensfejeren sagde bare at det var fint til et stokeranlæg... Brænder fint ved herden, syns dog at asken bliver ved med at falde ned i bålet, istedet for at ligge på tallerkenen. Blæseren er helt åben, da jeg kører med 9002 styring. Den styrer bla. hvor meget knald der er på blæseren. Nej trækstabilisatoren er monteret korrekt - siger fejeren i hvert fald.

Ole - Ja skorstenen er helt ny, så den er ikke stoppet. Tror bare jeg skal have den længere op... Den er heller ikke over tagryg pt.


Nogle der har gode råd, til at fjerne røglugt, fra nyopført garage :( :( :(
Hej
Åbner din trækstabilisator ved blæst, hvis det er tilfældet er der sug nok. Kan du mærke om der er sug i skorstenen, når den er varm, hvis du fjerner den nederste renselem?
Har du ingen træk kan du måske forsøgsvis prøve at forlænge din skorsten med et rør i en passende diameter på 1-2meter, bare for at finde ud af om det virker, inden du begynder det store murearbejde.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Røg i magasin

Indlæg af andersholm » 06 okt 2008 17:04

Syns generelt at trækstbilisatoren står og åbner/lukker, både ved blæst og normalt vejr. Skal den være lukket ved stille vejr. Den er sat til 10 i loddet.
Det med renselem vil jeg lige prøve. Hvis jeg nu trykker på stop eller den går i pause, så blæseren ikke kører, så skal skorstenens egen træk vel sørge for at røgen kommer fint op??!

Det er en stålskorsten, så det er bare at sætte en meter mere på. Tager 5 min, men koster 1500,- icon_cheesygrin.gif Men hvis det er der problemet ligger, skal jeg hurtig få en købt da..

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Røg i magasin

Indlæg af Ole S. » 06 okt 2008 17:32

Hej

Lyder som om at der er fint træk i skorstenen, ja den er normalt lukket i stille vejr. Ja skorstenen skal selv kunne suge røgen op når den er varm. Det er vel ikke din kedel der er sodet helt til i røgkanaler osv.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar