Solvarme til husopvarming.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af Walder »

Nå ja - Kwt :oops:

Omkring 50k. i materiale - og så havde jeg varmtvands beholderen i forvejen.

Walder

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej. Efter at have arbejdet med både centralvarme og solvarme gennem mange år, er jeg da heller ikke helt klar over, hvad du mener med Kwm. Og jeg synes også det lyder til at være i overkanten, hvis du mener Kwt.

Men det er rigtig godt, at have mange m2. fangere eller mange vacumrør.

Nu er det en god og positiv historie om solvarme, men du har jo også invisteret i mange rør. :great:

Jeg har ellers opfattelsen af, at vacumrør er blevet opreklameret lovlig meget.

En dag jeg tilfældigvis overværede en samtale mellem en sælger og en meget interesseret solvarmekunde.
Sælgeren sagde, han var ingeniør, og selvfølgelig vidste, hvad han snakkede om.
Og videre fortalte han, at netop med disse nye vacumrør var man i stand til at hive 2 kw. ud pr. m2.

Jeg ved tilfældigvis, at her på den 56. breddegrad, hvor vi bor, her er den indstrålede værdi på 960 watt pr. m2..
Hvordan kan han så hive 2 kw ud af 1 m2.???????? :evil:

Jeg spurgte om disse nye rør var testet på et godkendt institut. Ja, ja, - selvfølgelig er de det, men jeg husker ikke lige her på stående fod om det var på Jysk Teknologisk eller hvor, men han havde skam papirene på testen, liggende der hjemme.

Dem vil jeg gerne have et kopi af, sagde jeg til ham, og gav ham min adresse. Men jeg har endnu ikke modtaget dem.

Jeg synes ikke godt, om den slags sælgere. Men der skal nok være nogle kunder, der hopper på den, for han sagde jo, at han var ingeniør og han vidste sandelig, hvad han sankkede om.

Et andet sted var en kunde også blevet overtalt til at købe 30 rør, så ville han garanteret have nok varmt vand hele sommeren igennem.
Det hjalp noget, da han fik anlægget udvidet til det dobbelte, men han overvejer, at købe endnu flere rør.

Det gør ikke noget, at have mange m2. fangere, bare anlægget bliver strikket sammen, så det kan komme af med varmen, når solen rigtig brænder på. Og der er det jo rigtig godt med en pool, når alt det andet er godt opvarmet. :wink:

Ved at indvistere i mange m2. er jo at betale sit ildebrændsel på forskud på 20 - 25 år frem i tiden.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af Walder »

Nu må jeg overgive mig og erkende at jeg denne gang har kigget på mit måleapparat.
Der står kwh.
Dagens ydelse er altså 20 kwh - netto.
Da jeg havde 60 rør var ydelsen lige knapt 6 kwh pr. time - brutto
Opgraderet til 120 rør steg ydelsen til ca. 10 kwh pr. time - brutto.
Da jeg ændrede føler opsætningen til netto ydelse faldt denne med ca 2,5 kwh pr. time.
For få dage siden var ydelsen i fuld sol kl. 11:00 6 kwh - netto.
Jeg har monteret det hele selv på taget, og jeg er glad for at jeg valgte vaccum rør, da disse kan samles på stedet.
Der findes - mig bekendt - 2 typer rør.
U - rør hvor vandet /vædsken er nede og vende i røret.
Pipe line typen hvor al varmen bliver transporteret op til manifolden og den samlede mængde vædske er derfor kun 0,9l pr. fanger. Det er dem jeg har og jeg har 8 fangere med 15 rør i hver.
Mit tag hælder 6 grader, fangerne står på stativ med 45 grader, og det har den effekt at selv om de vender mod syd, kommer der også indstråling bag fra på de lange dage.
I juli toppede ydelsen omkring kl 9:30 og forblev i top indtil omkring 18:30 - altså ved konstant sol. Det tror jeg er fordi at røret er rundt ( icon_cheesygrin.gif ) og indstrålingen på kernen derfor kan være mere eller mindre vinkelret i lang tid.
Jeg har ikke reflektore på mine fangere, men overvejede det i begyndelsen. Det gør jeg ikke længere.

Jeg er forøvrigt igang med en oile tank til akkumuleringstank inspireret af Ernst.

Walder
Badedyr
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 36
Tilmeldt: 14 sep 2007 17:42
Mit fyr: Orlan Gasogen 25 kw
Areal: 144
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Årligt forbrug: 30-40 meter træ
Geografisk sted: Karup Jylland

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af Badedyr »

Hej
Til Ernst meningen med det flade tag var at sætte dem på et stativ så de fik den rigtige vinkel
til solen.
Og synes det walder skriver er meget spænende så må igang med at finde ud af hvordan og hvorledes
jeg skal gøre med solvarme.
Og kunne da også være sjovt at høre prisen.

Hilsen Jan
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af Julehund »

kWm =kilo-watt-minut... 110103_pick_prv.gif nej vel!! hihi
Jeg er jo bare elektriker!!

Badedyr
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 36
Tilmeldt: 14 sep 2007 17:42
Mit fyr: Orlan Gasogen 25 kw
Areal: 144
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Årligt forbrug: 30-40 meter træ
Geografisk sted: Karup Jylland

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af Badedyr »

hej

Ok 50 k er da osse en slat penge :-)
Jeg lægger lige lidt billeder indaf mit hus og garage i den forhåbning at
en venlig sjæl vil komme med nogle ideer til hvad jeg skal have op
så jeg kan nyde den dejlige solvarme.
Som man kan se har jeg lidt solvarme og det virker fint om sommeren
hvor det laver så godt som alt vores varme vand.
Men det viker ikke ret godt nu for solen står lavt og mit hus skygger
tidligt for solen.
Når jeg kikker på mine solfangere synes jeg de ser lidt "trætte" ud
tror de er fra 1990 ok de er måske slidt op ?
Eller skal de måske renses og i så fald hvordan ?
Billede

Billede

Billede

Billede

Og til Ernst hvis du har lyst og gider vil jeg da meget gerne se et af de diagrammer du har lavet til andre her
på forummet som passer til mig og mit hus. Og mht betaling kan vi da finde ud af noget. :blink:
Og lidt flere info vi er 4 i husstanden og bruger nu ikke specielt meget varmt vand og de to "børn" flytter indefor max et par år.
Huset er som sagt fra 1877 og rimeligt isoleret alderen taget i betragtning.
Har træfyr bruger 25 m om året og en 1200 L akkutank og en vandvarmer med 200 literboblet til solvarmen

Hilsen Jan som er meget glad for dette forum og især dets brugere. new6 new6
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af Falck »

Hvis man sammenligner din parabol med dine fangere så stikker de lidt over i øst, og det passer egentlig ikke så ringe. Din hældning er heller ikke helt hen i hegnet. Jeg ville nok, efter at have set billederne, sætte 2 x 30 rør oppe ved rygningen, og en mere lige neden under. Med 90 rør får du altså en del mere krudt end du har i dag.
Til Ernst, så passer de 2 kwt altså godt nok. Sælgeren har bare ikke læst længere end til de 2kwt, det er nemlig for en 30 rørs fanger og ved en indstråling på 1000 watt.
Det er meget vigtigt at huske, når man montere vacuum rørene at de får rigeligt varmeledende pasta, og at man sikre sig at heatpipen kommer helt om i dykrøret. Der er en del der har fået heatpipen møflet lidt ned i røret i stedetfor (dem uden metal skiven) og det giver en væsenlig dårligere effekt. Der ses også af og til nogle der sætter pumpen op på 3, for der skal jo laves noget varmt vand som de siger. Nix, pumpen ned på 1, og et flow på små 2 l/min i vinterhalvåret og omk små 3 til sommer (på 30 rør) så spiller det...
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Badedyr
Lad os aftale et tidspunkt. Så vil jeg gerne køre en tur til Karup, og hjælpe dig ud af spørgsmålet om, hvor du skal placere dine fangere.
Jeg bor i Arden, så hvis du vil give lidt til benzin, så skal vi nok finde ud af noget rigtig godt.
Du må gerne sende en mail med din rigtige adresse.
Idag skal jeg en tur til Strandby, hvor én har problemer med solvarmen.

Har du tænkt på at købe f. eks 2 x 30 vacumrør, og montere dem oppe på taget. 30 rør på østsiden og 30 på vestsiden eller 60 rør på hver side.??

Til Falck. Nå, - så kan det jo meget bedre passe med de 2 kw.. Men han sagde, at det var pr. m2. og det kunne jo umuligt passe, eftersom der kun er 960 watt indstråling pr. m2.
Send venligst en mail til .: mailernst@mail.dk, så kan vi aftale tidspunktet.
M.v.h.
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
rejnhold
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af rejnhold »

Hej.
Er der nogen af jer der kender til det system, hvor man lægger varmefordelingsplader med gulvvarmeslanger under tagpap - jeg har 65 m2 , 45 graders sydvendt tagflade, ville det kunne sparke noget ind på en 1500l akkutank?
Mvh
Christian
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme til husopvarming.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Rejnhold.

Det kan nok give en lille smule varme, men kun hvis der bliver lagt et dæklag ovenover.
Og der skal være ca. 22 mm. fra tagpappet op til undersiden af dæklaget, som skal være tæt for regn og blæst.
Ellers vil der kun være ganske få dage om året, hvor tagpappen kan blive så varm, at du ikke kan gå på det med de bare fødder.

Som dæklag kan du bruge glas, eller polycarbonat, og synes du, at spændevidden vil være for stor, så skær nogle korkpropper af på 22 mm. længde, og lime dem på pappet, så de kan være med til at støtte dæklaget.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar