savangs skrev: ↑06 aug 2023 16:51
Hej Stokerpro
Hvad er jeres erfaring med Akku tank på Varmepumpe
1. der skal en standart mindre volumen til så varmepumpen evt. har en afrimning
2. der skal evt. en volumen til så du minimere start/stop
3. hvis jeg evt. gerne vil køre 38 grader frem og stoppe min cirkulations pumpe fra akku tank til hus ved en temp i tank på 23/25grader i akku tank
Hvor længe har jeg så kapacitet til etc.
Hus forbrug aftentimerne ca. 2kw pr. time og de 13grader i 500 liter skulle indeholde 7.5kw hvilket skulle give til groft udregnet 4 timer (så ved jeg godt der kan komme lidt komfort tab i forhold til fremløbs temp bliver laver over tid.
(Hus forbrug er et gæt ud fra normal forbruget over en periode hvis i har andre erfaringer med forbrug giv gerne et bud på en anden udregning.)
7.5Kw er hvad jeg har kunne regne mig frem til 40/25= dif. 13gradere
0,001627907*500*13= 7,5kw (ret mig gerne ved fejl her også)
Ud over ovenstående tilkommer sefølig også betongulv men hvis det holdes ude af regnestykket og der kun fokuseres på Akku tank
1. Der skal selvfølgelig være en vis energimængde i anlægget til brug ved afrimning. Hvis pumpen f.eks. skal afrime i 3 minutter, bruger den stort set den samme mængde energi som den producerer på 3 minutter. Det er sikkert ikke den store temperatur forøgelse du oplever på de 3 minutter, så faldet i temperaturen under afrimning er derfor hellere ikke så stort. Der skal dog være en vis temperatur for at den kan og vil afrime.
2. Hvis du kører med start/stop pumpe vil der selvfølgelig blive færre start/stop over tid. Jeg har selv 200 liter buffer og har prøvet at kører den gamle start/stop pumpe med og uden buffer. Det giver 12 start/stop på et døgn uden buffer og 10 med buffer. Hvorfor bekymre sig om antal start/stop
? Den gamle pumpe kørte i 14 år og det var ikke start/stop der slog den ihjel. Målinger på vores gamle Gram køleskab viste 32 start/stop på et døgn, og det virker stadig 20 år efter.
3. Jeg er i tvivl om det kan svarer sig at gemme varmen når el er dyrt. Jeg er selv lige begyndt at stoppe pumpen af når el er dyrt, men det skal jeg først til at samle data op for. Det skal tages i mente at ved at samle energi op i buffer til senere brug, også betyder effektiviteten falder på pumpen. Jeg kører selv med effektivitets målinger på pumpen “on the fly”, og det flytter noget på effektiviteten jo højere produktions temperatur.
Bigfoot skrev: ↑07 aug 2023 11:39
jeg har akkutank på mit varmepumpe anlæg, har 300 liter, og det dur altså.
Jeg har brugt 5100kw siden 20. september 2022 til 116kvm inkl varmt vand, og en familie der nægter at fryse.
Ifald du mangler en akkutank, så har jeg en 600 liters stående til salg ved Varde. Den er to år gammel, med isoleringskappe.
Det dur - ja men hvor godt dur det? Jeg havde en bekendt som sagde “det virker bare”, han brugte 6000 kWh om året til 150 m2 og 4 fam. medlemmer. Selve pumpen en Panasonic på 3 år havde tabt noget kølemiddel og måling på effektivitet ved ca. 5 C og fremløb på 40 viste 1,8. Fik en kølemontør på, lappet hullet og vi har ikke set års forbruget endnu, men “on the fly” målinger røg op på ca.3,5.
Det dur - 5100 kWh for ca. 3/4 år lyder af meget. Den gamle start/stop brugte 3900 kWh om året til 180 m2 (gulvvarme) og 4 fam. medlemmer. Selvfølgelig handler det jo også om boligen og fremløbstemperatur. Jeg venter spændt på den nye inverter maskine og dens formåen. De foreløbige målinger viser bestemt en forbedring.
Mvh Smoelfen