svanggaard skrev: ↑31 jul 2023 22:39
Jeg har forresten ladet mig fortælle at folk som får varmepumpe ofte fjerner alle telestater og blot lader gulvvarmen køre for fuldt skrald - akkurat som jeg gør. Temperaturen reguleres så med en enkelt rumtermostat og varmepumpens udeføler. Dvs. VP regulerer fremløbstemperaturen. Fantastisk enkel løsning, hvis det passer.
I mit tilfælde vil jeg så skulle finde en motor-aktuator som passer på en FJVR, eller eventuelt skifte hele ventilen.
MichaelK skrev: ↑01 aug 2023 05:38
Det er nøjagtigt sådan, at det fungerer her hos mig (Bare med radiatorer og pillefyr).
Det eneste sted jeg så har skruet manuelt ned, er i soveværelset.
Mvh.
Jeg har skrevet stolper op og ned vedr. varmepumpe og gulvvarmestyring under sektionen varmepumper
https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php? ... 1&start=60
Siden sidste indlæg er pumpen udskiftet med en ny inverter styret varmepumpe og PVM styret Grundfos cirkulationspumpe. Jeg må sige at der er sket noget på de sidste 8-10 år mht. virkningsgraden.
Jeg kan helt følge dine ideer
. Varmepumpen kører med varmekompensation dvs. ved stigende udetemp. falder fremløbstemperaturen på alle 12 gulvvarmeslanger. Det kører så tæt på året rundt at stort set alle 24V termoaktuatorer står åbne hele tiden ( dog ikke soveværelset ). Selvfølgelig lukker rummene med sydvendt lysindfald når solen står på, eller når vi en sjælden gang tænder op i brændeovnen ( 3 gange sidste år ). Dog lukkes alle trægulve om sommeren og vi har kun varme på stengulvene ( toiletter ) om sommeren. Der sidder DS18B20 i alle rum til overvågning, men selve termostaterne til de enkelte gulvvarme aktuatorer er de oprindelige gamle bimetal termostater fra 2001. I de 22 år alt dette har kørt har jeg kun skiftet 2 aktuatorer a 140.- stykket. Det kan godt være elektrisk uden at gå i stykker :-) Jeg ville også satse på kun at skifte aktuatorer hvis nødvendigt. Jeg er ret sikker på at du kan finde en erstatning herfor.
Jeg er også helt med på at vi skal til at prøve med noget regulering afhængig af elprisen. Den nye pumpe er faktisk født med mulighed for 2 input til styring heraf. Jeg har flere gange taget tilløb til at sætte mig ned med et excel og se på hvor meget dette batter. Gu ved om ikke vi snart er henne i at vi skal lave nathævning i stedet for natsænkning når el er billigt i nattetimerne
Jeg venter spændt på hvad konklusion du kommer frem til her.
Ideen med home assistant og shelly tror jeg også på, set i lyset af at det eksisterende ikke virker, og den løsning du har på brættet er billigt. Går selv og tænker i en tilsvarende løsning da netop DS18B20 allerede sidder der, men de gamle bimetal termostater virker stadig og giver en god indikation på liv i systemet når de engang imellem klikker