Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstillinger på Woody

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af Sonata » 25 sep 2008 20:58

Angående PID, så prøv at læse hér:
http://www.mhes.dk/PID.pdf

Når jeg skriver 40-5-3, så er det fordi jeg styrer det via StokerKontrol, og i dette program er der af en eller grund ændret på størrelsesordnerne. Jeg mener,at det svarer til 4.0-0.05-0.3 indtastet direkte på styringen - men hæng mig ikke op på det. I-led skal i så fald helst under 0.1, og D-led er strengt taget ikke nødvendig. Så jeg tror stadig du ligger lidt højt i I-værdi... Men i ovenstående link kan du som nævnt læse om teorien bag PID.
mvh Tom
Fyrdata


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af epo » 25 sep 2008 21:25

Der er lidt forvirring med en faktor 10x omkring PID værdierne. Det skyldes at i Stokerkontrol ses alle værdierne som 10x højere end på Woody styringen. Dvs. din "P=2.5" ville stå som P=25 i Stokerkontrol. Aner ikke hvorfor...

PID regulering er en standard reguleringsteknik som bruges over alt til styring af hvad som helst (motorer, varme osv..)
P = Proportional
I = Integral
D = Differential

P skalerer effekten direkte proportionalt med kedeltemperaturen vs. ønsket temperatur. Dvs. hvis kedlen er for kold ifht. den ønskede temperatur, så skruer fyret op for effekten med en faktor der bestemmes af P.
Dvs. et højt tal i P, så får du max. effekt så snart du kun er en smule under det ønskede. Et lavt tal i P, s begynder fyret at skrue ned for effekten længe før den ønskede temperatur er opnået.
Karakteristisk for P delen er at du aldrig ville kunne ramme lige præcis på den ønskede værdi. Der bruger man I delen...

I skalerer effekten i forhold til den integrerede temperatur vs. ønsket temperatur. Dvs. hvis kedelen har været for kold i forhold til ønsket temperatur i en periode, så skrues der op for effekten med en faktor der bestemmes af I. Så længe kedlen er for kold, så skrues der lige så langsomt højere og højere op for effekten.
I delen sørger altså for at den gennemsnitlige temperatur altid vil være præcis som ønsket - set over en lang periode.
I delen tager altså lang tid om at falde på plads. Så for at tage hånd om pludselige hændelser har man D delen.

D skalerer effekten i forhold til hvordan temperaturen opfører sig lige nu Dvs. hvis f.eks. temperaturen pludselig stiger meget hurtigt, så vil D delen straks skrue ned for effekten med en faktor bestemt af D.
Normalt siger man at D delen ikke er nødvendig at bruge i et normalt centralvarme anlæg (D=0.0). Der skulle der være muligt at optimere det med P og I værdierne da mængden af vand er relativt stor i forhold til fyrets reaktionstid. Det er noget andet hvis f.eks. brænderen sidder direkte på en calorifere.
Man kan hurtigt få lavet styringen "hysterisk" og måske få den til at gå i selvsving med en høj værdi i D eller I.

Ved ikke om jeg har forklaret det forståeligt. Måske PID er bedre beskrevet her: http://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller

For at få en idé om PID kører nogenlunde optimalt, så er du næsten nødt til at have en PC koblet til fyret, så du kan se din temperatur graf.

Hvis du f.eks. ser på min graf idag så vil du kunne se at mit fyr var slukket i nat. Det startede så op kl 2:30. Da jeg har en relativt lav P værdi, vil du kunne se at det starter ret blødt op. dvs. det går ikke over 30% ydelse, så det tager ca. 30 min at hæve temperaturen fra 35C til 55C.
Den når kun en anelse over målet (er lige oppe og vende på 60C), hvorefter temperaturen bliver holdt rimelig stabil (+/- 5C) indtil kl.16:00, hvor fyret ikke kan skrue længere ned (10% ydelse) så det er næsten oppe på 65C.
Temperaturen bølger op og ned med ca. 5C da jeg har en masse gulvvarme. Og den elektroniske gulvvarme regulering virker ved at tænde/slukke for gulvvarme sløjferne med ca. 15min. interval.

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af neonus » 25 sep 2008 22:15

Hej Alle.

Endnu en gang tak for feedback. Jeg vidste ikke at PID ligefremt var noget man kunne læse om andre steder end manualen. Er det en standard for styring af forbrænding?

Jeg vil læse de foreslåede sider igennem samt få købt en MAX232 chip så jeg kan få fyret op at køre med freeware versionen

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af epo » 26 sep 2008 06:14

PID er en standard teknik der bruges alle steder der bruges alle steder, hvor man skal tage højde for en vis reaktionstd / inerti.

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af neonus » 28 sep 2008 22:26

Hej igen.
Så har jeg fået eksperimenteret lidt mere.

Først og fremmest lidt om setuppet.

Huset er på 200 m2, men ind til videre opvarmes kun stueetagen på 110 m2.

Skorstenen er en scancore med trækstabilisator.

Herunder mine værdier:
kedeltemperatur 61
pause differens 5
snegleydelse 1150
skorstenstræk 0
autoberegn ja
mætning lav 3,47
mætning høj 29,2
pausefyring 8,8
rense interval 8
rense tid 5
min drifteffekt 10
max drifteffekt 60
optænding brændsel 28
optænding tid 10
optænding effekt 75
optænding lys 4
pausefyring max tid 0
pausefyring luft 100
korrektion lav ydelse 100
korrektion høj ydelse 100
pid regulering
p 2,0
i 0,05
d 1,0

Ser det fornuftigt ud?
For jeg syntes stort set ikke vi har varme på i huset - alligevel lykkedes det mig at brænde ca 15 kg af om dagen.

Asken er sådan set meget pæn kaffegrums farve. Så tror forbrændingen er ok. Dog ligger der noget aske aller yderst på hærden. Skal jeg sætte den til at rense i længere tid? Jeg har også en enkelt gang fjernet en lille klump fra herden. Det var en knold uforbrændte piller.

Det er barlinek piller, som burde være ok til en Woody. Dog syntes jeg at der er meget smuld i poserne, men det er måske normalt?

På forhånd tak for hjælpen!


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af epo » 28 sep 2008 23:08

Umiddelbart ser det rimelig okay ud.
Det ville være rart, hvis du fik en computer på den med Pillefyr eller Stokerkontrol ;) . Det er den bedste måde at se om reguleringen (PID) kører optimalt.
Har du fornemmese af om den starter/stopper ofte?

Jeg brænder ca. 12kg/døgn men har også varme på i det meste af huset. Så du burde ligge noget lavere ville jeg mene.

Lidt aske yderst på herden er OK. Det har jeg også. Burde ikke betyde noget.
Har prøvet en smule Barlinek (kun 100kg) - syntes også der var en del smuld, men de brændte nu fint. Hvis smuldet pakker sig i sneglen, så giver det forkert dosering.... Prøv evt. at måle snegleydelsen igen.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af thoken » 29 sep 2008 07:31

Hej!
Jeg tror også umiddelbart at det bedste du kan gøre er at få noget overvågning via interface, for så vil du kunne fin tune din pid regulering!
Samtidig kunne man jo lave mange programerede start /stop, her i starten af fyringssæsonen, hvor der ikke rigtigt er nogen belastning på anlægget, for du vil næppe nå at registrere at der ikke er varme i rørene et par timer ind i mellem.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af epo » 29 sep 2008 08:05

Jeg havde også pænt succes med at køre med pausedifferens=20 og minimum ydelse=20 i stedet for at programmere tænd/sluk perioder.

Det gjorde at den relativt hurtigt kørte kedlen op på 65C (set-temp = 55C), hvor den slukker. Den starter så først op igen når kedlen var nede på 35C. Så gulvvarmen i badeværelse kørte uden afbrydelser (fremløb = ca. 32C) og jeg havde 5-6 starter og ca. 7kg forbrug om dagen.

Nu kører jeg dog hele tiden.

Til næste sommer skal jeg have Scottens "ekstern kontakt" koblet til termostaten på min kombi VVB. Og cirkulationspumpen skal styres af termostat i kedlen, så jeg ikke trækker varmen ud af VVB'en igen.
Så burde det være en smal sag at komme ned på 3kg/dg, hvis jeg kun skal lave varmt vand.

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af Sonata » 29 sep 2008 08:55

Hej,

Dine tal minder meget om mine, så jeg synes også de er OK.
Dog opvarmer jeg det dobbelte areal, og vi fryser ikke - men forbrug er altså svært at sammenligne.

Hvordan opfører fyret sig nu, med de nye værdier? Ta' en pils og en blok papir med ud i fyrrummet, og hold øje med det.
15 kilo om dagen svarer - med dine tal - til at fyret kører konstant omkring 17%.
Med mindre dit varmeforbrug svinger voldsomt hen over døgnet, så burde fyret derfor kun sjældent gå i stå, når de rette PID-værdier er fundet.

PID har dog ikke så meget med forbruget at gøre, så enten bruger du rent faktisk al varmen, eller også smutter den ud andre steder.

Hvad brugte du til opvarmning tidligere, hvor mange liter olie f.eks?
Trækstabilisator - fungerer den (klaprer i vinden), og hvad har du indstillet den til?

Ellers har jeg ikke andre bud... Det skulle da lige være en glemt radiator for fuld drøn i et fjernt gæsteværelse. Hvis du - som vi - har små pilfingre gående frit omkring, så skal den menneskelige faktor ikke undervurderes icon_cheesygrin.gif .
mvh Tom
Fyrdata

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af thoken » 29 sep 2008 18:12

[quote="epo"]Jeg havde også pænt succes med at køre med pausedifferens=20 og minimum ydelse=20 i stedet for at programmere tænd/sluk perioder.

Det gjorde at den relativt hurtigt kørte kedlen op på 65C (set-temp = 55C), hvor den slukker. Den starter så først op igen når kedlen var nede på 35C. Så gulvvarmen i badeværelse kørte uden afbrydelser (fremløb = ca. 32C) og jeg havde 5-6 starter og ca. 7kg forbrug om dagen.


Hej!
Også en rigtig fin måde at køre fyret på når forbruget ikke er så højt endnu(starten af fyringssæsonnen) :great:


Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar