Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
kimfrederiksen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 sep 2008 22:57

Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af kimfrederiksen »

Sidder her som førstegangskøber og har set på en woody+keddel , som virker mere enkelt og billigere , end at f.eks købe et passat eller benekov fyr. Men er denne forholdsvise billige løsning noget der vil virke og ikke mindst holde lige så godt en en af de noget dyrere løsninger.

Skal pt opvarme 120m2 og senere ca 200m2.

På forhånd tak. :wink:

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af thoken »

Hej!
Og velkommen til!
En woody(eller scotte eller boink) er ganske udmærkede og billige pillebrændere, som er en hurtig og nem genvej til en god besparelse, og med en comfort næsten(måske 90%) som olie eller gasfyr.Når det så er sagt så skal man altså rense kedel, og have piller stående! Jeg har selv en scotte, og du er velkommen til at se dyret i mit fyrrum :great:


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af Julehund »

thoken--> håber ikke det er det samme vi kalder "dyret" :shock: hehe
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af Falck »

thoken skrev:Hej!
Og velkommen til!
En woody(eller scotte eller boink) er ganske udmærkede og billige pillebrændere, som er en hurtig og nem genvej til en god besparelse, og med en comfort næsten(måske 90%) som olie eller gasfyr.Når det så er sagt så skal man altså rense kedel, og have piller stående! Jeg har selv en scotte, og du er velkommen til at se dyret i mit fyrrum :great:


mvh thoken
Jeps, NBE brænderne køre rigtigt godt, og er rigti gode til små huse, da de har modulerende drift samt automatisk start/stop via selvtænder. Når man bruger dem i sommer halvåret, har de en timer funkrion, som gør at de kan programeres til at starte fx kl 4 og slukke igen kl 6, så man er sikker på at have varmt vand. Den timer funktion kan klare 8 start stop på en dag. Nu har du ikke skrevet hvor fra du kommer men du skal også være velkommen til at se min FYRbandit icon_cheesygrin.gif
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
kimfrederiksen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 sep 2008 22:57

Re: Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af kimfrederiksen »

Hej igen og tak for de foreløbelige svar, nu sad jeg og tænkte på at etv. kunne fyre med korn er der nogen der ved hvad for stokerfyr der etv. er bedst. og pillebrændere kan vel jo ikke bruges til dette formål.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af Ole S. »

kimfrederiksen skrev:Hej igen og tak for de foreløbelige svar, nu sad jeg og tænkte på at etv. kunne fyre med korn er der nogen der ved hvad for stokerfyr der etv. er bedst. og pillebrændere kan vel jo ikke bruges til dette formål.
Hej

Niks en pillebrænder kan ikke klare korn. Der findes jo mange stokere der kan det Twin Heat, Baxi, Benekov osv osv. Medmindre du har adgang til MEGET billig korn, er det ikke rentabelt at putte den slags i kedlen mere.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
kimfrederiksen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 sep 2008 22:57

Re: Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af kimfrederiksen »

Jo om det er billigere fordi jeg selv har det på marken ved jeg ikke, for man mister jo den pris man kunne have solgt til.

Mvh Kim
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af Falck »

kimfrederiksen skrev:Jo om det er billigere fordi jeg selv har det på marken ved jeg ikke, for man mister jo den pris man kunne have solgt til.

Mvh Kim
Sælg du kornet til afrika, og køb piller for pengne. Så får de også noget at spise.....
:great: :great: :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
kimfrederiksen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 21
Tilmeldt: 27 sep 2008 22:57

Re: Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af kimfrederiksen »

Ja , jeg syntes at jeg er i et lille moralsk dilemma med af brænde gode fødevare af.
Men lige en anden til er der nogen som har sådan et woody anlæg på Ringsted kanten man etv. kunne komme og se i drift, og om der var nogen der kørte med det hele året, da det er det jeg etv. ville gøre uden nogen form for supplement.

Mvh Kim
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Køb af woody eller anden dyrere fyr.

Indlæg af thoken »

kimfrederiksen skrev:Ja , jeg syntes at jeg er i et lille moralsk dilemma med af brænde gode fødevare af.
Men lige en anden til er der nogen som har sådan et woody anlæg på Ringsted kanten man etv. kunne komme og se i drift, og om der var nogen der kørte med det hele året, da det er det jeg etv. ville gøre uden nogen form for supplement.

Mvh Kim

Hej!
Ja det kan sagtens køre hele året, hvis du programerer timerne, som Falck beskrev!
Jeg kører med mit hele året, uden supplement, dog har jeg en combi varmtvandsbeholder(der er en el patron i), men jeg bruger ikke elpatron, da scotten kun bruger ca 4 kg træpiller i døgnet for at lave varmt brugsvand(vi er 3 personer).
Når jeg kører sommer drift, så gør jeg sådan her: viewtopic.php?f=137&t=3139

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Besvar