Mr B skrev: ↑06 feb 2023 20:37
Tak for svar Pille bruger.
Tjek.
Hvorfor er det bedre med ønsket kedeltemp på 70g ? Lige nu kører jeg 60.
Shunt står på ca 68g på termostat, hvilket så giver en returtemp på ca 55g ved ønsket fremløb på 60g. Mener du at jeg skal sætte den så den fysisk står på 55g på termostaten eller mener du at jeg skal justere den så returtemp føler siger 55g? Og hvorfor, troede der altid skulle være 5g forskel på fremløb og retur temp?
I rens menu er der to underpunkter, hhv 'rensning via blæser' og 'kompressor rens'. Begge steder står blæser hastighed til 50%. Hvilken af dem skal jeg ændre og hvorfor er det bedre at sætte den ned i hastighed?
PS- spørger ikke for at være kloge Åge men for at lære lidt om hvorfor vi ændrer på de parametre.
Tak så langt Pille bruger.
Friskluftventil er 90 mm og sidder tæt på fyret.
Fino med frisk luft ventilen.
Ønsket kedeltemperatur bør være 70 grader og shunt temperatur 55 grader ind i bunden af kedlen.
Dette for at sikre mod kondens i kedel bund og i røg rør.
I menu rens er der blæser tal til kompressor rens der kan ændres, sådan at piller brændes af så de giver varme i stedet for bare at blive pustet ud i askeskuffen ubrændt.
Det med at der skal være en bestemt temperatur forskel på frem og retur er en gammel skrøne.
Matematik er der en forskel når man trækker et tal fra et andet.
Men det er temperaturen der afgør om man får kondens og dermed kort levetid på kedlen.