OK og Nærvarme. Propaganda varmepumpe

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

OK og Nærvarme. Propaganda varmepumpe

Indlæg af Dunas »

Har fået et brev tilsendt fra OK. Tjaa... de indleder brevet med, at jeg kan spare 50% på min varmeregning,
ved og skifte til en Varmepumpe. Særlig NU hvor træpiller priser er tredobbelt.
De tilbyder alternativ, leasing til knap 1400 kr i mdr. excl. strøm. Inkl. enegang betaling på 25.000 kr.
Eller få et abonnement fra Nærvarme, hvor du betale 35.000 kr en gangs beløb inkl. en fast måneligt abonnement, som nok
også er omkring 12-1400 kr excl. størm.
Hvis det ikke er Propaganda, så ved jeg ikke. Tror nok lige det brev røg i skraldspanden ASAP.

Jeg er skuffet over, hvordan OK prøver og snyde uvidende mennesker deres propaganda salgs materiale, der evt. er presset på økonomien.
Og hopper på deres påstand.
Langt største delen der har pillefyr, bor i huse med lav eller middel isolering med radiator. Har læst flere eksempler på facebook under gruppen Varmepumper, hvor flere og flere er dybt skuffet over en VP, når de går fra et Gas- eller pillefyr. De finder først ud af, hvor ringe en VP er, ligeså snart det bliver rigtig kold, eller frosten sætter ind. Og de kan ikke holde varmen. Når de så skruer op for temperatur på VP eksplodere kwh størm pr. døgn.
Hvad jeg kan forstå, skal en VP ligge omkring 35 til maks 40 grader, før der er nogenlunde økonomi i det. Og det er kun nye huse med gulvvarme der kan klare dette.
Vedhæftede filer
Ok varmepumpe.jpg

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: OK og Nærvarme. Propaganda varmepumpe

Indlæg af vilhapiller »

Ja der er mange kreative sælgere derude.
Kan se at Ewii tilbyder VP på abonnement, hvis man går fra gas eller olie 500 kr. om måneden i 10 år. Hvis man går fra pillefyr 600 kr. om måneden i begge tilfælde i 10 år. Efter de 10 år kan man købe VP for 10 kr. eller forlænge kontrakten. 600 kr. pr. Måned lyder vel fair nok, 72000 kr. for ti år. De sørger for service og stumper i perioden.

Man forpligter sig til at betale for 12000 kw. Pr. År
Det er her jeg står af, de skriver godt nok at de fleste huse på 130 m2 bruger omkring 18000 kw. Om året.

Ja hvis det er tilfældet så for jeg aldrig en VP for jeg bruger i dag mellem 4 og 4,5 ton piller. Hvis vi bare siger at de gir 18000 kw. Så må VP jo kun give 1 kw. Varme pr. Kw. Strøm hvis de beregner et forbrug på 18000 kw.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: OK og Nærvarme. Propaganda varmepumpe

Indlæg af Dunas »

Jeg forstår ikke de folk, der hopper på vognen Varmepumpe på abonnement.
En gangs beløb på 25.000. Samtidig skal de betale 1400 kr pr. mdr. Excl. strøm på abonnement. .
Ergo skal de betale 16.800 kr ALENE på abonnement pr. år ubegrænset.
Hvis de har VP i 10 år koster afskrivning af de 25.000 kr 2.500 kr pr. år.
Ergo 19.300 kr skal betales pr. år = 193.000 kr på 10 år KUN i abonnement og inkl. en gangs beløb.
Så kommer selve strøm forbruget oveni, hvis den fx. er 20.000 pr. år (lav sat efter min mening), vil samlet varmeregning være knap 40.000 kr. pr. år.
Når de 10 år er gået, er samlet regning på 400.000 kr., som er lig med en gennemsnitlig mdr. pris på 3.334 over 10 år for varme fra en VP.
Her vil jeg sige, at et Gasfyr er billigere i drift, hvis den købes kontant.
Jeg synes det er noget være svineri, som OK forsøger og sælge et dyrt produkt på.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: OK og Nærvarme. Propaganda varmepumpe

Indlæg af svanggaard »

Min frustration går mest på tilskudssystemet.

1) Borgerne udskyder energioptimeringer indtil næste tilskudsrunde. Installatørerne hæver prisen, for varerne er nok steget i pris når tilskuddet godkendes.
2) Uanset hvor godt husejeren kender sin ejendom, skal der altid laves en energirapport til 6-7.000,- Det er forudsætningen for at søge - selvom husejeren udmærket godt ved hvor skoen trykker.
3) Ingen tilskud til supplerende varmepumpe, selvom det kunne betyde reduktion af fossilt-forbrug.
4) Ingen tilskud til hulmursisolering pga. tidligere svindelsager.
5) Tilskud uafhængigt af afskrivning på nuværende varmekilde. Tilskuddet er det samme, uanset om det er et nyt eller udtjent centralvarmeanlæg der skrottes.
6) Mange problemer med den digitaliserede ansøgningsprocess. Mange opgiver på forhånd.

Det må kunne gøres mere enkelt.

Besvar