Som jeg forstår det, så sælger hovedparten af bilproducenter elbiler med underskud. Det er vel nærmest kun Tesla der rent faktisk tjener penge på at sælge elbiler.
Nogen siger at VW binder 5-7000 EUR i røven af hver bil. Derfor har VW også sagt at den faseliftede ID3 Pro performace (Det er en mest solgte model) skal stige 55.000 kr. i pris.
Det bliver sku svært når Tesla lige har sænket prisen med 25%
Tesla har væsentligt reducereret omkostningerne ved at åbne sprit nye fabrikker.
Ved at trykstøbe hele karosseriet i en del, og gøre batterierne til en bærende del af bilen.
De bruger under 10 timer på at bygge en bil.
VW har et mål om at komme ned på 30 timer.
Når det er sagt, så er det svært at fremstå som et premium mærke, når prisen er 30 % lavere end mellemklasse mærkerne, og som nævnt i avisen. Så er det surt for dem der har lige har givet 100.000 mere for en bil, end den koster dagen efter.
Ikke nok med det. I tyskland har de ændret tilskudsordningerne, så de billigste elbiler får det største tilskud. Det kommer Tesla til at kunne få (6700 EUR / 50.000 kr tror jeg nok) Tyskland har også kun 19% moms (6% af 350.000 =21.000)Så reelt er prisen på en ny Tesla 70.000 lavere i tyskland, end i danmark => om 6 måneder kan man få en Tesla til under 300.000 kr