honneymonster skrev: ↑29 dec 2022 18:37
Har nu ikke lagt mig fast på hvad bil det skal være andet end det skal være SUV pga indstigningshøjde
Er først lige begyndt at kigge på det og forhandler havde denne Kia med god indstigningshøjde
Kan godt se at der er stor forskel på ladetid det skal også tænkes ind i projekt
Hvad koster en hjemmelader med abonnement kører som sagt ca 20000 km blandet kørsel med enkelte ture på 400 km tur-retur
Du må ikke tage fejl af min kommentare om Niroen. Jeg syntes det er en meget lækker bil, som du kan købe til en langt lavere pris end jeg havde troet mulig. Til 316.000 tror jeg ikke man kan få en bedre SUV. Den har bare den ulempe at den lader langsomt.
Derudover har Hyndai/Kia ikke det mest optimale system til langture. På flere mærker er det sådan at man taster ind i navigationen at man skal fra X til Y.
Så foreslår navigationen selv lade punkter på turen. Og fortæller hvor meget strøm man kommer frem med til lade punkter og destinationen.
Det er noget mere bøvlet i Niroen, da den bare viser hvilken ladepunkter man møder på vejen, men man skal ind og klikke på hver enkelt, for og se om det er en 11 eller 200 KWh lader man har fat i.
Her er appen " A better route planner" god, men så kan man ikke bruge bilens navigation
https://abetterrouteplanner.com/
Det er dog ikke noget stort problem. Jeg har som sagt været på ferie, hvor jeg naturligvis ladede mange steder. Men bortset fra det, så har jeg måske ladet ude i byen 5-6 gange på et år.
Fra nytår og 6 måneder frem fjernes elafgiften på ca. 1 kr/Kwh, så hvis man ikke har et meget stort behov for at lade ude. Så er en hjemmelader vejen frem. Tidliger betalte man typisk mellem 60 og 90 kr/md, så fik man refunderet elafgiften.
Men da der er mange der har svært ved at se fremtiden i den forretningsmodel (Hvor man skal betale abonnement for IKKE at få elafgift tilbage) så er mange af firmaer lukket ned.
Jeg har Homecharge. De køre videre til 39 kr/md
https://homecharge.dk/opladning/?gclid= ... E#Section1
Det man får for de 39 kr, er gratis rep og support af ladeboks. Det lyder lidt dumt. Men tidligere var det sådan at man ikke bare kunne komme ind hos en operatør, og få support på sin gamle ladeboks.
Det er blevet MEGET dyrt med et Clever / EON abonnement. Og nu skal man også betale for at lade ude i byen, og det er helt uoverskueligt hvad man skal betale
Se mere på Ladepris.dk og elbiil.dk
Jeg har en Easee hjemmelader. Det virker bare