Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstillinger på Woody

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Indstillinger på Woody

Indlæg af neonus » 25 sep 2008 08:35

Hej.

Så har jeg fået ild i min woody.

Ind til videre er den dog kun koplet på med varmtvandsbeholder samt 2 radiatorer.

Det betyder at den ikke rigtigt kan komme af med varmen selv om jeg har begrænset den til 50% drift.

Den stiger så i temperatur, derefter pausefyrer den lidt, og slutteligt slukker den. Jeg har prøvet at aktivere pausefyring for at undgå alle de starter / stop, hvilket jo slider på eltænderen.

Er det en dårlig idé at aktivere pausefyring? Den oser lidt når den pausefyrer, er det normalt?

Umiddelbart ville det jo være lækkert med et grafisk billede af driften. Syntes bare det er utroligt dyrt med over 1000 kr for det software. Jeg kan så se at der findes noget freeware istedet. Er der nogle erfaringer med dette?

På forhånd tak!


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af epo » 25 sep 2008 10:55

Tillykke med fyret :) Det bliver du glad for, når du får trimmet det hele på plads.

Pillefyr Professionel (den gratis SW) er vist OK til at overvåge systemet. Har kun lige prøvet den kortvarigt, da jeg købte Stokerkontrol, som er rigtig god.

Når der ikke er forbrug nok er det OK at lade fyret tænde/slukke, men du skal have pillet lidt i nogle af værdierne, før det kører helt godt.
Selv i mit tilfælde, hvor der er varme på i hele huset, så slukker Scotten af og til. Typisk i løbet af natten, hvis der har været godt vejr dagen før. (Stokerkontrol: http://www.too-hot.dk/pillefyr)

Pausefyring mener jeg ikke er nogen god idé, da Woody er super til at tænde selv. Især hvis du har den nye X tænder (to tændelementer, som er koblet i serie) som skulle holde længere. Dog bruger den omkring 6 minutter på at lave varme nok til at skabe ild med denne tænder.

Ved ikke om Pillefyr Pro. eller Woodys eget interface giver alle mulighederne, men en god idé er at skrue godt op for temperatur differencen, hvor fyret tænder igen efter det er slukket.

F.eks. kører jeg med en set temperatur på 55C. Hvis så fyret ikke kan komme af med varmen, så slukker det selv når det når set+10 grader (65C). Jeg har så sat differencen til 20C, dvs. fyret starter først op igen når kedlen er nede på 35C. (Måske lidt lavt, men fungerer fint for mig da jeg kører med ca. 32C i gulvvarme sløjfen).

Hvis du har problemer med at fyret skyder over målet når det starter op dvs. det når ikke at skrue ned til minimum ydelse før kedlen allerede er for varm, så skal du ind og pille ved PID værdierne (skrue ned for P og især I). Så burde det heller ikke være nødvendigt at begrænse ydelsen - jeg har pt. ikke begrænset min.

Og hold øje med smuld i sneglen. Hvis der begynder at samle sig smuld i bunden af sneglen, så kan du godt regne med at den ikke doserer helt så meget mere, hvilket f.eks. kan give problemer med at holde liv i bålet ved lav-last.

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af Sonata » 25 sep 2008 11:16

Det lyder for mig som om dit fyr kører lige hidsigt nok.

Har du udført grundindstillingerne?
Det vil sige, afvejet piller i 6 minutter, og sat det ind i styringen?

Hvad har du sat skorstentræk til? Blandingen bliver federe i lavlast, jo højere værdi for skorstentræk.

Er autoberegning slået til, og hvad er mætningerne landet på?

Har du stillet på dine PID-værdier? I-leddet er for højt som standard, og så vil din brænder skyde over den indstillede temperatur, især ved opstart. Søg på forum efter PID, der er mange bud på en bedre indstilling.
Din brænder skulle gerne nærme sig 10% drift, når setpunkt er nået. Hvis den stadig tonser afsted, så er det I-leddet, der er synderen. Jeg kører med 40-5-3 i Stokerkontrol, decimalkommaet skal flyttes ved indtastning direkte i styringen, men det giver vistnok sig selv.

Grafer og kurver er guld værd ved indstilling af fyret - jeg skal ikke afgøre om det ene software er bedre end andet, men det er træls at rode i blinde.

Pausefyring kontra eltænding.... tjah, jeg er ikke helt enig med mig selv hér. Det kommer jo noget an på, hvor længe du skal pausefyre. Det giver dårligere økonomi, men eltænderen er jo heller ikke gratis. Sæt pausediff til 0 grader, max tid i pause til f.eks. 30 minutter, og se hvad der sker. Hvis den ikke går ud af pause indenfor de 30 minutter, så slukker den, og så skal du alligevel eltænde. Ergo er det måske for varmt til pausefyring endnu. I så fald er metoden med større pausediff og ingen pausefyring bedre.

Ovenstående er skrevet inden Epo's indlæg, jeg sad bare og nørklede for længe med redigeringen. Derfor er der nok et vist sammenfald, men sådan går det når man er lidt sløv i optrækket :oops: .
mvh Tom
Fyrdata

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af hoejbenn » 25 sep 2008 16:24

Bare lige en hurtig kommentar. NBE foreslår, at man kobler 2 eltændere sammen, så holder de dobbelt så længe, øhh jam, det bliver da det samme. 1tænder= 3 mdr. 2 tændere 6 mdr. :roll:

MVH
Steen

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af epo » 25 sep 2008 16:56

de to tændere sættes i serie. Derved bliver effekten kun 1/4.
http://www.scotte.dk/x%20elt%C3%A6nding.pdf


neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af neonus » 25 sep 2008 19:15

Hej igen - og foreløbigt tak for de hjælpende svar.

Jeg har vejet piller af i 3 minutter og fik 1400 gram, hvilket jeg har tastet ind i styringen.

Mine nuværende PID værdier er
P=2,5 I=1,0 D=1,0

Hvad siger det jer?

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af epo » 25 sep 2008 19:56

øhh.. det plejer at være 6 minutter du skal veje af i. Men de 1400 lyder meget normalt (for 6min.).

Jeg kører med P=1.5 I=1.0 D=0.0
Men det kan godt være lidt forskelligt hvilke værdier, der er optimale. Det kommer jo an på resten af systemet. F.eks. har jeg en 110L varmtvandsbeholder, som altid "kører med" parallelt med fyret dvs. mit system har lidt ekstra træghed.

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af neonus » 25 sep 2008 20:12

arrgh jeg MENTE også 360 sekunder. Manglede bare at skrive 6 - og 0 tallet. DOUGH

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af neonus » 25 sep 2008 20:29

For at sige det ligeud så fatter jeg ikke en skid af det PID og hvad det betyder. Syntes det er forklaret meget dårligt i manualen. Folk skriver de bruger 40-5-3 osv, men syntes det er nogle helt vilde tal i forhold til det min styring står på idag.

Findes der en ordentlig forklaring på hvad PID værdierne gør? Eller skal man virkelig opfinde den dybe tallerken selv?

neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Re: Indstillinger på Woody

Indlæg af neonus » 25 sep 2008 20:38

Sorry for min forvirring, men jeg forstår bare ikke den syring samt hvad værdierne betyder.

Nu har jeg sat PID til 2,5-0,6-1,0 vil det gøre den knap så hidsig til at varme op?


Besvar