KL15 fejl "ALS"

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Brugeravatar
behansen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 dec 2006 14:55
Mit fyr: KL15
Areal: 300+m2+150l.vvb.
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Stestrup, midtsjælland
Har takket: 2 gange

KL15 fejl "ALS"

Indlæg af behansen »

Har en to år gl. KL15 med std. styring. Er lige blevet renset totalt i weekenden, men er nu gået i stå med fejlen "ALS". Problemet er ved sneglen. relæet klikker fint ved manuel styring, men der er ingen spænding på sneglmotoren.
Hvad betyder "ALS"? Er denne en sigende el. generel beskrivelse (tja det er den første fejl jeg har fået på anlæget).
Vil lede/måle videre i morgen, men høre gerne om potientielle fejl og gode ideer til fejlsøgningen.
Tak, Mvh Benjamin

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: KL15 fejl "ALS"

Indlæg af Ole S. »

Hej
Er der ikke en kode-udlæsning i manualen?

Ps: Kan det betyde Alarm snegl???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: KL15 fejl "ALS"

Indlæg af Julehund »

måske en fase fejl, hvis det da er et 3-faset anlæg!?
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: KL15 fejl "ALS"

Indlæg af thoken »

Hej!
Der sidder ikke et motorværn (enten sammenbygget med relæet, eller efter relæet) der er udkoblet?
Relæet trækker skriver du, er alle faserne ok?

Håber du hurtigt finder fejlen :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: KL15 fejl "ALS"

Indlæg af Troldmand. »

behansen skrev:Har en to år gl. KL15 med std. styring. Er lige blevet renset totalt i weekenden, men er nu gået i stå med fejlen "ALS". Problemet er ved sneglen. relæet klikker fint ved manuel styring, men der er ingen spænding på sneglmotoren.
Hvad betyder "ALS"? Er denne en sigende el. generel beskrivelse (tja det er den første fejl jeg har fået på anlæget).
Vil lede/måle videre i morgen, men høre gerne om potientielle fejl og gode ideer til fejlsøgningen.
Tak, Mvh Benjamin
--------------------------
Relæet klikker, men er i virkeligheden brændt af - slet ikke unaturligt for et relæ, der har taget tusindvis af klik.

Brugeravatar
behansen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 dec 2006 14:55
Mit fyr: KL15
Areal: 300+m2+150l.vvb.
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Stestrup, midtsjælland
Har takket: 2 gange

Re: KL15 fejl "ALS"

Indlæg af behansen »

kun een fase.
Den manual jeg har indeholder ikke en liste over fejlkoder, men kun fejlbeskrivelser. Ingen af disse refererer specifikt til "ALS" kommandoen el. sneglen. Alarm snegl er et rigtigt godt bud, tømmer den i morgen og ser om den så vil dreje rundt, ellers må jeg fejlfinde fra relæet og frem.
agentjensen
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: KL15 fejl "ALS"

Indlæg af agentjensen »

Spørg VVS-eksperten :-)
Evt J.P her i forum.....

mvh

Michael.


har selv en kl15 så det kunne være interessant at vide også for os andre - vend endelig tilbage.
Brugeravatar
behansen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 dec 2006 14:55
Mit fyr: KL15
Areal: 300+m2+150l.vvb.
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Stestrup, midtsjælland
Har takket: 2 gange

Re: KL15 fejl "ALS"

Indlæg af behansen »

Efter at have snakket med eksperten i Roskilde i dag er dommen vist klar, defekt relæ. Relæet er printmonteret så det er lig ny styring, da eksperten ikke sælger løse relæer.
Men jeg agter og finde et og udskifte det defekte, når ny styring er monteret.
Eksperten har set det før og ser det er typist i forbindelse med sæson start, hvis fyret har været slukket i nogle måneder. Anbefalingen er at starte fyret op ca. 10 min hver måned i off-sæson (uden piller i snegl + silo), så styring + relæer løbende holdes aktive.

Nogen der ved om der er noget specielt ved relæet og hvor stor effekt motoren trækker. Åbner videre spørgsmålet om ikke der kan monteres et solid-state relæ i stedet for. Nå men det må jeg rode med en mørk vinteraften, nu skal jeg først have varme på.
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: KL15 fejl "ALS"

Indlæg af Julehund »

det skulle kunne lade sig gøre med solid-state relæ!! det er dem tm 3006 køre med, og hvis man googler lidt rundt, kan de findes billigt på nettet!! men kræver jo at man går ind i en styring og piller! (og bliver dermed fabrikant! :( )
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: KL15 fejl "ALS"

Indlæg af Troldmand. »

behansen skrev:Efter at have snakket med eksperten i Roskilde i dag er dommen vist klar, defekt relæ. Relæet er printmonteret så det er lig ny styring, da eksperten ikke sælger løse relæer.
Men jeg agter og finde et og udskifte det defekte, når ny styring er monteret.
Eksperten har set det før og ser det er typist i forbindelse med sæson start, hvis fyret har været slukket i nogle måneder. Anbefalingen er at starte fyret op ca. 10 min hver måned i off-sæson (uden piller i snegl + silo), så styring + relæer løbende holdes aktive.

Nogen der ved om der er noget specielt ved relæet og hvor stor effekt motoren trækker. Åbner videre spørgsmålet om ikke der kan monteres et solid-state relæ i stedet for. Nå men det må jeg rode med en mørk vinteraften, nu skal jeg først have varme på.
Hej Et relæ er da ingen problem, det skal du da ikke købe ny styring for. Hvad står der på relæet, kom med nogle dataer, så findes der et relæ der kan bruges. Et solid-state relæ kan sagtens bruges men er måske ikke bare sådan at koble på, især ikke hvis du vil droppe det mekaniske relæ helt.

Besvar