Hjælp til instalation pillefyr + fastbrændsel samt akk tank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
kaffekop
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 dec 2017 17:41

Hjælp til instalation pillefyr + fastbrændsel samt akk tank

Indlæg af kaffekop »

Er der mon en haj der kan hjælpe mig med at få lavet/ samlet det her setup.
planen er at fyre alt det jeg kan i fastbrændselsfyret og så lade pellux tage over når der ikke er varme nok i akk tanken.
Radiatoren er fyrrummet.
mangler jeg noget evt en 3 vejs ventil men hvor skal den sidde og hvordan styre jeg den.

Billede

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Hjælp til instalation pillefyr + fastbrændsel samt akk tank

Indlæg af svanggaard »

Jeg vil anbefale at du laver 2 kredsløb. Det ene kredsløb indeholder huset + pillefyr. Det andet kredsløb indeholder brændefyr og akkutank. Herefter sætter du en varmeveksler ind til at overføre varme fra akkutank til hus-kredsen.

Det er sådan en sammenkobling jeg har lavet. Mit setup er skitseret nedenfor. Det fungerer rigtig godt.
varmeanlaegprincip.png
Nu kan jeg ikke se hvor du kommer fra, men hvis du kommer på Hjørring-kanten viser jeg gerne systemet frem.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Hjælp til instalation pillefyr + fastbrændsel samt akk tank

Indlæg af John Skov Jensen »

kaffekop skrev: 25 sep 2022 20:47 Er der mon en haj der kan hjælpe mig med at få lavet/ samlet det her setup.
planen er at fyre alt det jeg kan i fastbrændselsfyret og så lade pellux tage over når der ikke er varme nok i akk tanken.
Radiatoren er fyrrummet.
mangler jeg noget evt en 3 vejs ventil men hvor skal den sidde og hvordan styre jeg den.

Billede
Jeg styrer det således, med en 3 vejs ventil, her ved mig, dog med oliefyr som backup, men det er uden betydning i denne sammenhæng
Orlan varmer altid med ladeventil på akku
3 vejs ventil bestemmer om varmen til hus skal tages fra akku, eller fra Pellux. Styres af en tempmåler med kapilarrør i top af akku

Tilgiv mine ringe evner med frihåndstegning på pc :oops:
installation.png
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Hjælp til instalation pillefyr + fastbrændsel samt akk tank

Indlæg af Jens »

Har nærmest samme konstruktion, som John.
Temp føler i top akku bestemmer om pillefyr må starte (pillefyrets urstyring bestemmer så, om den også gør det).
Når pillefyret starter pumpen, så skifter 3-vejsventil, så retur fra hus går til pillefyr og ikke akku, som ellers er valgt.

Jeg har så yderligere en shuntkreds med pumpe, der shunter fremløb til huset ned til 50 grader.

Men ja, jeg er enig med John's flotte frihåndstegning :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Hjælp til instalation pillefyr + fastbrændsel samt akk tank

Indlæg af svanggaard »

Funktionsmæssigt er forskellen mellem min installation og John's er, at jeg udnytter restvarme i akkutank til at forvarme returvandet til pillefyret. Umiddelbart mere effektivt når målet er "så lidt træpiller som muligt", men også mere kompliceret.

kaffekop
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 dec 2017 17:41

Re: Hjælp til instalation pillefyr + fastbrændsel samt akk tank

Indlæg af kaffekop »

Billede

Har lige tegnet den lidt mere ren.
hele anlægget er godkendt til trykekspansion
er det ikke rigtigt forstået at det ville være bedst at bruge 4 ind/ud gange på akkumuleringstanken for ikke at forvier vandet/flowet i vandet

ellers nogle komentare
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Hjælp til instalation pillefyr + fastbrændsel samt akk tank

Indlæg af John Skov Jensen »

Det ser umiddelbart ok ud
nogle mener det er bedst med et stort fordelerrør mellem f.eks 4 studse på akku, så vandets temperatur og dermed vægtfylde for det til at løbe ind hvor det passer i temp. Jeg ved ikke om det er bedre, jeg ville nok bare gå med den nemme løsning, fælles retur nede i bunden og 2 separate i toppen, fremløb fra kedel på den ene, og fremløb til hus på den anden
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Hjælp til instalation pillefyr + fastbrændsel samt akk tank

Indlæg af svanggaard »

Tror vandet vil løbe den forkerte vej i din radiator. Retur fra radiator skal på sugesiden af cirkulationspumpen. Kontraventilen er ikke nødvendig. Du starter pillefyr ud fra temperatur efter blandesløjfe. Det er smartere blot at måle i akkutankens top. Så kan du også se akkutankens temperatur fra pillefyrets styring.

Når temp går under 50 Grader starter pillefyr og cirkulation gennem akku standses. Det er een måde at gøre det på. Det vil virke.

Men... Jeg ville nok forsøge at udnytte restvarmen i akku til at forvarme returvandet til pillefyret. På den måde sparer du MANGE træpiller. Dvs 3 vejsventil trækker fra top af akkutank og sender enten direkte til huset eller via pillefyr som booster temperaturen til den ønskede fremløbstemperatur.

Det er muligvis lidt triggy at styre 3-vejsventil fra pillefyr. Jeg har ikke et "driftssignal" fra mit pillefyr. Jeg endte med at bruge et trapperelæ som er styret af pillesneglen. Ventilen skifter når pillefyret startes og holdes indtil 10 min efter at de sidste piller er kørt ind. Dermed får jeg også den sidste restvarme ud af pillefyret.

Besvar