grundindstillinger multi22

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af andersholm »

Hej

Humøret faldt hurtigt da jeg gik ud og så til fyret i morges. :( Splitten var knækket, og der var ikke skyggen af piller i herden. Den var brændt ud ca. 10 cm inde i røret, men heldigvis ikke nok til at der kom vand i silo'en. Har mistanke til min luftmax. Den stod på 80% og jeg har jo kørt ned til 2 i brændsel, så den skal vel også længere ned? Eller kan det være pauseluft der er for høj i forhold til pausebrændsel?

Well - fyret blev tømt for piller, adskildt, renset, samlet og nu kører den sørme igen :great:

Mine indstillinger:
TABEL1
Kombi - Ja
Kedeltemp - 62 grader
Røgmin - 40 grader
Røgmax - 340 grader
Brændsel - 2
Pausebrændsel - 7s
Pauseluft - 5%

TABEL1 montør
Brændselmin - 10%
Sneglemax - 21%
Luftmin. - 5%
Luftmax - 80% Er nu sat til 60%
Tændluft - 5%

Så nu håber jeg du/i kan hjælpe mig ud fra indstillingerne :oops:

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af andersholm »

Rettelse: pauseluft var 10% da uheldet var ude..
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af Ole S. »

Hej

Jeg kender ikke så godt til en klér. Men umiddelbart er din luftmax alt for høj i forhold til brændsel, tror simpelthen at den har blæst bålet ud. Hvis du fortsætter med 2 i brændsel, vil jeg foreslå dig at sætte luftmax VÆSENTLIG ned. Prøv med omkring 20%. Men hold øje med flammens farve og askens farve.

Jeg sammenligner med normale Multi indstillinger, og kan godt være det er forkert, da dit anlæg jo er et helt andet. Men det lader jo ikke til at der er andre der har netop den sammensætning du kører med.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af andersholm »

Hej Ole

Tak for hurtig svar. Jeg prøver at sætte den til 20%, og ser om der er liv i den i morgen. Tænkte nok det var der problemet lå. Havde bare i hovedet at styringen selv styrede luften.

Har du et svar til denne: viewtopic.php?f=51&t=3900
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af Ole S. »

andersholm skrev:Hej Ole

Tak for hurtig svar. Jeg prøver at sætte den til 20%, og ser om der er liv i den i morgen. Tænkte nok det var der problemet lå. Havde bare i hovedet at styringen selv styrede luften.

Har du et svar til denne: viewtopic.php?f=51&t=3900
Hej

Nej det er dig der styrer luft og brændsel osv. Men styringen modulerer op og ned ud fra de max tal du giver den.

Ang. hane må jeg sige pas. Har ikke brandslukning på. Men er da i tvivl om der overhovedet må sidde en hane der??? Men forstår sku godt din pointe. Helt sikkert en der kan svare dig på det.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af andersholm »

Lige en update.

Efter luften blev sat ned, har det kørt perfekt. Kører nu med 2,5 i brændsel og 25% maxluft.Fin flamme og asken er koksgrå, så tror ikke det kan blive meget bedre lige nu. Nu er jeg bare spændt på at se hvad forbruget er :-)

Tak for opstartshjælp :great: icon_cheesygrin.gif
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af Bo Andersen »

andersholm skrev:Hej folkens
Så er det lørdag jeg skal have startet kl'ern op for første gang.
Er der nogle der har lidt tips til indstillingerne? Den kører med multi22 styring! Det ville være rart at have lidt at gå ud fra. Så kan jeg altid gå og finindstille :wink:

Nogle der kører med samme styring på kl15?
Har selv KL15 + Multi22 styring.
Mine indstillinger:
Kombifyr NEJ
Kedeltemp 57 (Ja, den aflæser for lav temp forkert ifht. alle mine andre visere)
Røgtempmin 50
Røgtempmax 350
Brændel 2,5
Pausetidmax 30
Pauseluft 5%

Brændelsmin 25%
Sneglemax 30%
Luftmin 7%
Luftmax 20%
Tændvarmtid 0
Tændvarmeff 10% (lavest mulige)
Tændrampetid 0
Tændluft 5%

Nogen vil sikkert påstå at jeg kører med for høj 'Brændsel min' Men sætter jeg den ned så er der ingen flamme på, kun en masse gløder og røg.
Derfor kører jeg lidt 'hårdt på' i det lave område, nuvel det kan så være fyret går helt i Pausefyring, men den indstilling virker bedst til mit varmeforbrug.
(Som iøvrigt er 0kg piler/døgn, brændeovnen klarer det fint endnu ;-)
Hilken type 'regulering' har du på blæseren, er det sådan en slags 'drejehjul' (ca. 1,5-3 omg. åben) eller en art klap man kan 'skyde for' ? (ca. 1/4 - 1/2 åbent)
Indstillinger skal nok finjusteres da jeg ser en tendens til ophobning af piller i herden, i det lave driftsområde, derfor kan 'Brændsel min' evt sættes lidt ned, og/eller 'Luftmin' lidt op.
Det er sjældent svært at indstille fyret ved 100% ydelse, det er ret nemt. Men at få det til at spille i hele området er en konstant udfordring.
Ved 100% driftsydelse har jeg en røggas temp. på ca.140 deg.C. og ved 25% er den ca. 90 grader.

Iøvrigt kan jeg trykke 'Stop' på fyret om morgenen ved 6-tiden og når jeg er hjemme kl 16, så skal jeg bare manuelt køre piller frem i herden og trykke 'Start' så er der gløder nok tildet selv kommer igang.
Jeg har være vd at undersøge muligheden for 100% selvtænding, jeg er stødt på 2 problemer:
A. Hvordan skal tænderen placeres (Kunne måske løses)
B. Hvordan ved man hvor lang tid sneglen skal køre piller frem da det jo er afhængig af hvor lang tid der har være 'slukket' og dermed hvor lang tilbage pillerne er brændt ned/tilbage.

-Venligst, Bo Andersen-
Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af andersholm »

Hej Bo

Kanon med en bruger med samme fyr/styring. Altid rart at sammenligne og dele erfaringer osv.
Min regulering på blæser er standard en skive. Den er dog afmonteret, da den vel er uden funktion med 9002 styring - eller er det en fejl?

Du skriver at den har tendens til at ophobe piller i herden - kan det ikke være pga din sneglemax er på 30%.

Kanon tip med at stoppe fyret om morgenen og så det kan starte igen om eftermiddagen. Det skal helt klart afprøves. Jeg har også rodet med eltænding, og havde da ikke tænkt på det du skriver ved "B". Ang. tænderens placering har jeg ladet mig fortælle, at den kan placeres nede i "luftkassen" lige under tallerkenen, så den varmer luften op, som så tænder pillerne. Men tror da bare jeg stopper/starter manuelt som dig. Der er i hvert fald ingen grund til den står og brænder når vi ikke er hjemme.

Har du aldrig haft problemer med røg i magasin?? se evt. viewtopic.php?f=37&t=3965

Anders
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af Bo Andersen »

andersholm skrev:Hej Bo

Kanon med en bruger med samme fyr/styring. Altid rart at sammenligne og dele erfaringer osv.
Min regulering på blæser er standard en skive. Den er dog afmonteret, da den vel er uden funktion med 9002 styring - eller er det en fejl?
Mnjae, godt spørgsmål. Jeg synes ikke luftmængde er nem at finjustere uden, jeg synes styringen er for 'klodset' alene. Styringen pulser, blæseren og ved lave omdr. kan man ligefrem høre det. Der synes jeg de har sparet for meget ved den simple løsning.
Ydermere synes jeg at når fyret går i Pausefyring, så det træk der er igennem kedlen, det er med til at køle kedlen relativt hurtigt ned.
Derfor har jeg mit spjæld på.
andersholm skrev: Du skriver at den har tendens til at ophobe piller i herden - kan det ikke være pga din sneglemax er på 30%.
Har nu sat min Luftmin op til 10% det ser bedre ud.
Som tidligere skrevet så er det ingen sag at få det indstillet korrekt ved 100%, udfordringen er både ved 100% og 20%, og her er luft reguleringen lidt drilsk.
andersholm skrev: Kanon tip med at stoppe fyret om morgenen og så det kan starte igen om eftermiddagen. Det skal helt klart afprøves. Jeg har også rodet med eltænding, og havde da ikke tænkt på det du skriver ved "B". Ang. tænderens placering har jeg ladet mig fortælle, at den kan placeres nede i "luftkassen" lige under tallerkenen, så den varmer luften op, som så tænder pillerne. Men tror da bare jeg stopper/starter manuelt som dig. Der er i hvert fald ingen grund til den står og brænder når vi ikke er hjemme.

Har du aldrig haft problemer med røg i magasin?? se evt. viewtopic.php?f=37&t=3965
Anders
Prøv det nu af en dag du går hjemme, flere faktorer kan spille ind, som f.eks. meget træk i skorstenen (uden spjæld på blæseren) kan måske få pillerne til at gløde/brænde tilbage, så 'vandladningen' går af :wink:
-Venligst, Bo Andersen-
Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: grundindstillinger multi22

Indlæg af andersholm »

Hej Bo

Jeg prøvede faktisk i morges at slukke for fyret. Da jeg kom hjem fra arbejde var der ingen gløder, den var helt slukket. Så det virker åbenbart ikke her.

Jeg fik drejeskiven med i købet, så det kunne da godt være den skulle prøve at monteres. Ang. det spjæld du skriver om, er det så den der sidder lige hvor blæseren bliver spændt fast? Den sidder i hvert fald i min.

Anders

Besvar