svanggaard skrev: ↑30 mar 2022 03:15
Det er helt normalt at akkutanken er varm i top og kold i bunden. Men vandet der pumpes ind i huset skulle selvf. gerne være varmt.
Din akkkutank er ikke så stor. Der er ingen tvivl om at der skal fyres ofte for at holde den varm. Men umiddelbart lyder det som om, at din udfordring er brændeforbrug.
Hvis vi regner med at fyret er ca. 80% effektivt skal der bruges ca. 15kg ovntørret bøg for at hæve temperaturen 50 grader i en 1000L akkutank. Fyres der med vådt brænde stiger forbruget voldsomt. Husk også, at der typisk trækkes varme fra tanken mens der fyres.
Et hus bruger 75-200kWh/m2/år til opvarmning afhængigt af isolering mv. Hvis vi regner med 100kWh/m2/år er det 210m2 x 100kWh / 365 dage = 58kWh / dag i gennemsnit for dit hus. Hertil eventuelt opvarmning af brugsvand og rørtab mellem fyrrum og beboelse.
Umiddelbart er et forbrug på 30-40kg brænde om dagen ikke helt skævt lige for tiden. 15-20kg brænde / dag målt over hele året er ikke helt urealistisk.
quote]
altså brændet er tørt med en fugtighed på 12-15 procent lidt af det ligger på 15-19 procent.
Tror egentlig blot at min bekymring er om vi fyrer optimalt da jeg kun har erfaring med et helt gammelt kombi brændsel og oliefyr.
Der er mange ting i forhold til indstilling af fyret osv. jeg har nemlig fundet brugsanvisningen og det som jeg forstår ud fra den er at temp. På fyret skal være 90 gr hvoraf liftkaneler bag til skulle åbne sig når det når under. Men tidligere ejer har indstilling den til lige under 80 gr. Og fortalt at temperatur dreje knappen skal stå i midten og blæseren på minium. Men dette kan jeg intet finde noget om nogle steder. Samt plejer vi at kunne fyre hus og tank op på 4-6 timer. Det har vi slet ikke kunne den sidste uge. Og den eneste forskel der har været, er at skorstensfejeren har været forbi
Er det osse helt normalt at der er så stor en temperatur forskel, på top og bund? Syntes også at have læst at man skal fylde 1,5 bar på anlægget det gjorde vi efter vi tilføjede en nyere og større radiator samt gulvvarme. Men der endte de med at vi måtte tappe lidt af. Og selvfølgelig lufte radiatorerne ud for at fylde lidt på igen, så nu er der ca 1,2-3 bar i.