Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så har jeg også fået mig en Passat C2-400

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
MIC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 sep 2008 23:11

Så har jeg også fået mig en Passat C2-400

Indlæg af MIC » 15 sep 2008 23:22

Hej Alle

Jeg er den nye ejer af et Passat C2-400, er ved at sætte det op og har fået lagt fjernvarmerørene i jorden. Skorstenen er hentet hjem og skal snart sættes op. Så I kan nok høre at jeg glæder mig til at det bliver vinter.

Jeg skrev på det åbne forum, her forleden, inden jeg oprettede mig som bruger vedr. opstilling af Pillefyr og Oliefyr på samme anlæg. Jeg sætter lige teksten ind her hvis nogen her kan hjælpe.



Hejsa.

Jeg er ved at lave mig et fint fyringsanlæg hvor jeg har en Passat C2 som primær varmekilde og en oliebrænder som lige skal spæde op de 5-10 dage om vinteren hvor Passaten ikke kan følge med. Yderligere skal Oliebrænderen også tage over hvis passaten går ud. Jeg opvarmer 3 lejligheder samt et hus på 230m2 som ikke er så godt isoleret. Så jeg regner med at stokeren kører med fin belastning. Ydelsen på passaten er 23Kw.
Mit spørgsmål er så til jer: er der nogen der har erfaring med hvorledes fyrene er koblet sammen? Den lette model er at lade fremløb fra passaten køre gennem oliekedelen og så ud i systemet, og blot sætte oliekedelens termostat lavere end passatens. Derved kobler oliekedlen automatisk ind hvis fremløbet bliver for koldt ( altså hvis passaten ikke kan følge med) Problemet med denne konstruktion er at man hele tiden vil have opvarmet oliekedlen selvom den meget sjældent kører med...

Den anden løsning kunne være at forbinde fyrene parallelt og sætte to magnetventiler på og lade anlæget styres af en PLC. Men så er spørgsmålet så, hvad med cirkulationspumper? Hvordan sikre man at der bliver flow gennem begge kedler uden at det er styret af kedlens indre modstand?

Der må være nogen der har prøvet at lave sådan et anlæg før mig!!

Jeg vil meget gerne høre hvad andre i ligende situation har gjort.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Så har jeg også fået mig en Passat C2-400

Indlæg af Flunk » 19 sep 2008 12:25

Hvis du lader passatens fremløb løbe igennem oliekedlen, vil du alle de dage hvor oliefyret ikke er i drift have et skorstenstab fra oliekedlen, og det kan for et helt år blive ret meget.
Ved at koble sammen med megnetventiler, undgår du bade skorstenstab samt stråletab fra oliekedlen.
Jeg tror uden at kunne underbygge det at det kan svare til 10% på årsbasis du sparer ved at anvende magnetventiler.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Så har jeg også fået mig en Passat C2-400

Indlæg af Tass » 19 sep 2008 13:48

Kunne man ikke lave en løsning hvor man til daglig bypass'er oliefyret og så i de tilfælde hvor Passat'en ikke kan følge med så sender man det varme vand fra Passat'en ind gennem oliefyret således at oliefyret tilføjer de sidste par grader (eller hvor meget der nu er brug for). På den måde sørger man også for at oliefyret skal levere mindst muligt effekt til opvarmning. Det må du kunne lave simpelt hvis du alligevel har tænkt dig at anvende en PLC
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: Så har jeg også fået mig en Passat C2-400

Indlæg af Æblebjerg » 19 sep 2008 14:44

Jeg står i samme situation. Jeg vil gerne have det "gamle" oliefyr til automatisk at koble ind såfremt min nye Scotte ikke kan klare belastningen, hvis den får drifstop eller hvis man tager på ferie i længere tid. Jeg regner med at invitere en kollega der har lidt forstand på den slaks ud og se på sagerne, så må vi se, om han har nogle gode forslag. jeg er spændt på at høre hvad I andre har gjort. Jeg skal nok vende tilbage me dmin kollegas forslag.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Så har jeg også fået mig en Passat C2-400

Indlæg af Flunk » 19 sep 2008 14:52

Tass skrev:Kunne man ikke lave en løsning hvor man til daglig bypass'er oliefyret og så i de tilfælde hvor Passat'en ikke kan følge med så sender man det varme vand fra Passat'en ind gennem oliefyret således at oliefyret tilføjer de sidste par grader (eller hvor meget der nu er brug for). På den måde sørger man også for at oliefyret skal levere mindst muligt effekt til opvarmning. Det må du kunne lave simpelt hvis du alligevel har tænkt dig at anvende en PLC
Jo det er udemærket måde at lave det på.
Kan laves mad manuelle afspæringsventiler, og når pillefyret ikke kan følge med, og temp i stuerne falder mere end 1-2 grader og fyret kører på 100%, så kan man åbne for oliegrisen.
Pas på med at lade både pillekedel og oliekedel køre modulerende, da det godt kan give noget mærkeligt rent styringsmæssigt.
Tving en af dem til at køre med fast ydelse på f.eks 50% af pillefyrets max ydelse, og lad den anden modulere ud fra det.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


MIC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 sep 2008 23:11

Re: Så har jeg også fået mig en Passat C2-400

Indlæg af MIC » 24 sep 2008 20:00

Hej Alle...
Tak for jeres svar, Tass kom med et rigtigt godt forslag, nemlig at bypasse Oliekedlen ved normal drift, og så lade en PLC styre at åbne gennemstrømning gennen oliekedel samt lukning af bypass når Passaten ikke kan følge med. Det laver vi med en temperaturføler som måler fremløb lige efter Passaten og den kommer til at styre (gennem PLC´en) om vandet skal gennem oliekedel eller bypasses. Hvis det er varmt nok bypasses. og hvis det er for koldt, åbnes gennem oliekedlen og bypass lukkes, samt at PLC´en starter Oliefyret op.
Hvis Passaten går ud, vil der ske det samme som hvis vandet er for koldt. Og så må man acceptere at alt vandet bliver kørt gennem Passaten ( som nu er stoppet ) Det vil jo heller ikke være i lange perioder at den situation opstår. Her skal naturligvis også laves en manuel Bypassfunktion således at man kan lukke Passaten ude af ststemet ved f.eks sommerdrift på Oliefyr.
Den PLC der kommer til at sidde og styre det hele, bliver med en web server, spledes at jeg kan sidde ovre i min stue og se hvorledes det hele kører, og yderligere kan den styres fra web !! Det glæder jeg mig til.


På hele anlæget har jeg 2 varmtvandsbeholdere. en på 110L og en på ca 200 liter ( til de 3 lejligheder ) Varmtvandsbeholderene bliver også med elpatroner så man har den mulighed ved sommerdrift, eller hvis der arbejdes på varmeanlæget.
Er der nogen der har erfaring vedr sommerdrift mht. hvad der kan betale sig ? En oliekedel eller elvandvarmer?

Det skal nævnes at der er 25 meter dobbelt pex preisoleret (32x32/110) fra fyr til den ene varmtvandsbeholder, samt yderligere 33 meter dobbelt pex preisoleret (25x25/90) videre til den anden ( 110 liters )

Og til sidst.... Har nogen en ide til en cirkulationspumpe til hele dette anlæg ??
Billede


Besvar