Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal til at bygge et fyr fra bunden

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Jesper Nørgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15 sep 2008 11:13

Skal til at bygge et fyr fra bunden

Indlæg af Jesper Nørgaard » 17 sep 2008 08:34

Nogle gode råd før jeg starter? Det bliver et stokerfyr til piller, og måske kommer man også til at kunne fyre med brænde i det. Det er et Tech-college projekt. Nogle der har nogle gode links jeg evt. kan bruge?


Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Re: Skal til at bygge et fyr fra bunden

Indlæg af MORA » 17 sep 2008 12:32

Hvis det er noget der skal bruges, skal det godkendes før det er lovligt at bruge...

Men ellers er et simpelt stoker da til at lave, vores består af 2 timere, en termostat og nogle sikkerheds systemer.

Der mangler så ilt måling, modulerende drift, autostart mm :)

GDS-stoker
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15 sep 2007 10:25
Mit fyr: DOR16kw / SCOTTE16kw.
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Årligt forbrug: ca. 5 tons
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Skal til at bygge et fyr fra bunden

Indlæg af GDS-stoker » 17 sep 2008 17:55

Prøv at udvikle et brænderhoved hvor du opnår en form for pyrolyse forbrænding, hvor gasserne bliver forbrændt næsten helt, det giver naturligvis en meget højere udnyttelsesgrad af pillerne, jeg er ikke klar over om der findes denne type brændere på markedet, ikke mig bekendt, måske nogle andre her på siden ved noget om dette.
Jeg har selv en brændeovn med denne forbrændings type, og det virker helt perfekt, når bare brændet er ordentligt tørt, og det skulle ikke være noget problem med træpiller,
min brændeovn udvikler faktisk ikke sod overhovedet, det der sidder i skorstenen er snas tørt, hvilket skorstenfejeren er meget tilfreds med.

MVH
GDS-stoker


Besvar