nksdk skrev: ↑09 maj 2021 09:34
Hej og tak
Det med opstartsmængden forstår jeg ikke - det kan godt være, at 6 g ikke er meget, men det har fyret kørt med uden problemer i de 3 år, vi har boet her. Det kan vel heller ikke være opstartsmængden, når alarmen først kommer, når fyret har været i drift i 30-45 min.?
Jeg har ladet mig fortælle, at jeg ingen kondensator har på mit fyr, men jeg har faktisk en grå dims på printet - er den til intern snegl?
Hvordan tager jeg sneglen ud - skal gearmotoren afmonteres? Og kan jeg så tage sneglen ud den vej, eller skal den ud fra brænderhoved-siden?
På forhånd stor tak igen
nksdk
Ja, den grå dims er kondensatoren. Du skal bare lade den gamle side, og montere den nye i ledningerne.
Der er (Modsat til hvad du har fået oplyst) Også en kondensator på den ekst. snegl.
På "nyere anlæg" er der ikke kondensator på den blæseren.
Ved opstart kører blæser et stykke tid (måske 1 min?). så er der en forvarmningstid til eltænder (1 min). så er der 10 minutter til optænding. Hvis der ikke ses ild, så køre blæser i 5 min. Herefter forsøges en ny optænding
Første optænding tager altså ca. 17 minutter. Hvis den så f.eks ser ild i anden optænding, efter 1 + 1 + 6 minutters optænding = 8 min + 17 min = 23 minutter. Så køre den piller ind i et antal minutter, selvom den ikke ser ild. Og først herefter kommer alarmen
Hvis du køre med en meget lille opstartsmængde, så skal der nærmest ikke nogen ændring til, før du får problemer. Jeg havde problemer med smuld engang. Det gav sig udtryk i at opstartsmængden varierede. Og nogengange kom der piller nok til opstart, men de nåede at brænde væk igen, inden at sneglen gav første fødning. Og når der kom ild, og sneglen så fødte piller, så var det ikke sikkert den gav nogen piller/den gav for lidt. Men derfor kan der godt holdes ild i nogen tid.
Når først brænderen regulere op i ydelsen bliver det nemmere at holde gang i bålet
Nøjagtigt det samme sker hvis dine kondensatore er dårlige, så køre snegle ikke i rigtig, og konstant tid