Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med tilbageslag i skorsten under storm m.m.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Bowhunt
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 89
Tilmeldt: 29 dec 2006 22:19
Mit fyr: KSM 325-18I
Areal: 280 m2
Brændsel: Træpiller og Brænde
Årligt forbrug: 6 ton + Brænde
Geografisk sted: Spjellerup ved Næstved

Problemer med tilbageslag i skorsten under storm m.m.

Indlæg af Bowhunt » 26 jan 2007 17:25

Jeg har desværre haft lidt problemer med nedslag i min skorsten under diverse storme. Som har resulteret i at røgen slog ud af min trækregulator i fyrrummet. Og da det jo er det bedste sted at opholde sig! :lol: Så er det jo ret så generende at stå i denne "lugtende" røg.
Har nu for 14 dage siden henvendt mig til min VVS mand, og fik lov til at låne en "Aspiromatic". Er I vimmer man, den har hjulpet ganske fantastisk. Nu ingen røg i fyrrummet, samt er den med til at hjælpe trækstabilasatoren i fyrrummet til at give et endnu bedre træk i skorsten.
har nu bestilt 1 stk. hos min VVS mand.

Mvh John

(Aspiromatic er en miljøvenlig opfindelse der med naturlig vindenergi forbedrer skorstenstrækket. Anvendt på skorstene hvor der fyres med træ, kul, koks, træpiller, korn eller olie vil den forbedre skorstenstrækket og forhindre røgnedslag og røgudslip i rummet. Aspiromatic er særdeles effektiv og vil rotere med en vindhastighed så lav som 3,5 km/t. Normalydelsen vil ligge ved vindhastigheder varierende fra 10 til 30 km/t.)
Billede

Billede

Billede


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 26 jan 2007 17:49

Den ser smart ud men du glemte en ting ... Hva kostern?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 26 jan 2007 17:57

hva koste sårn et spøgelse...
det smarte er den er ligegyldig med vind retning...
har set den på flere skorstene til brændeovne
den er noget smarter end en røgvender...

men har ikke noget konkret info om hvor go den er
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 26 jan 2007 18:18

Hejs igen.
Lige en lille OBS.
Husk at smøre den oppe i toppen dette gør fejeren normalt ikke men kan måske lokkes til det, hvis den ikke blir smurt ind imellem kan den sætte sig fast og derfor ikke virke, men dette er jo et problem der er gældene ved alle bevægelige røghætter. Tør dog næsten godt at ligge hovedet på blokken Aspirator er nok den bedste røghat som ikke er mekanisk/elektrisk.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 26 jan 2007 20:03

Hva kostern?
Kan den fås til varierende skorstensdiametere?
Jeg har tænkt på den flere gange, men har aldrig været i stand, som følge af mine begrænsede evner, til at finde noget om den.
mvh
ktm
mvh
ktm


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 26 jan 2007 20:15

Aspirotor samt andre findes her:
http://www.braendeovns-shoppen.dk/articlelist.107
Bemærk der er mulighed for at bestille forskellige varianter.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 26 jan 2007 20:39

hejsa
Jeg har også set dem flere steder, men der er dog noget jeg ikke lige kan gennemskue (måske fejer har en forklaring ) når det blæser er der normalt et forøget træk i skorstenen, og så er det jo at trækstabilisatoren kommer til sin gavn, men hvis man har sådan et fætter på, så burdte der jo nødvendigvis være end nu mere træk.
Som jeg har forstået den så drejer den rundt med xx msek. og der ved skaber et undertryk som suger røgen ud. men jeg kan ikke lige umidelbart gennemskue hvordan den skulde forhindre blæst i at slå ned i skorstenen,
sider der et spjæld som lukker ? eller er det den høje hastighed hvorved den rotere der skulde afhjælpe røg/vind nedslag
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 26 jan 2007 21:21

multimek skrev:hejsa
Jeg har også set dem flere steder, men der er dog noget jeg ikke lige kan gennemskue (måske fejer har en forklaring ) når det blæser er der normalt et forøget træk i skorstenen, og så er det jo at trækstabilisatoren kommer til sin gavn, men hvis man har sådan et fætter på, så burdte der jo nødvendigvis være end nu mere træk.
Som jeg har forstået den så drejer den rundt med xx msek. og der ved skaber et undertryk som suger røgen ud. men jeg kan ikke lige umidelbart gennemskue hvordan den skulde forhindre blæst i at slå ned i skorstenen,
sider der et spjæld som lukker ? eller er det den høje hastighed hvorved den rotere der skulde afhjælpe røg/vind nedslag
Uden at stå 100% ved det jeg siger men nærmere fortælle hvad jeg ser.
Det er at når den varme luft stiger op for den aspiratoren til at køre rundt, den er nærmest selv forstærkene, derfor er den rigtig god ved ekstremt dårlige træk forhold, Den er af samme årsag opfundet i alperne, da man selv sagt nede i dalen kan have lorte forhold når skyerne rigtigt lægger sig ned og der ikke er en vind.
Grunden til at den modvirker røgnedslag er den høje hastighed og den måde lamelerne er vinklet på, bare se på jeres blæser til fyret det ser lidt ud som den køre forkert vej når man ser på vinklen på lamelerne, men det er samme princip den skubber også væk fra sig.

Hilsen Fejer.

Håber i er tilfreds, ellers må man jo prøve at lave en lille test af skiderrikken, medmindre der findes noget håndgribeligt om den.

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 26 jan 2007 22:14

Fejer skrev: Uden at stå 100% ved det jeg siger men nærmere fortælle hvad jeg ser.
Det er at når den varme luft stiger op for den aspiratoren til at køre rundt, den er nærmest selv forstærkene, derfor er den rigtig god ved ekstremt dårlige træk forhold, Den er af samme årsag opfundet i alperne, da man selv sagt nede i dalen kan have lorte forhold når skyerne rigtigt lægger sig ned og der ikke er en vind.
Grunden til at den modvirker røgnedslag er den høje hastighed og den måde lamelerne er vinklet på, bare se på jeres blæser til fyret det ser lidt ud som den køre forkert vej når man ser på vinklen på lamelerne, men det er samme princip den skubber også væk fra sig.

Hilsen Fejer.

Håber i er tilfreds, ellers må man jo prøve at lave en lille test af skiderrikken, medmindre der findes noget håndgribeligt om den.
Hej
hmm ja det kan der sikkert være noget om der med hensyn til nedslag ! men der må da være et enormt sug/under tryk ved blast/stornvær som vi lige har haft ?
Senest rettet af multimek 26 jan 2007 22:23, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 26 jan 2007 22:23

Hej Multi.
Som sagt uden at vide det 100%. Så tror jeg faktisk ikke at storm vejret har haft den helt store andring på den på grund af dens virke måde, det er jo ikke vinden der får den til at virke, som det er ved alle andre. Men derimod varmen. Ikke sagt vinden ikke har en rolle det trorjeg bestemt men hvor meget og i hvilken retning "mere/mindre træk" det ved jeg ikke, men det kan da værre hver at teste hvis man kan finde en til det.

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.


Besvar