Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Magnetføler HE1 ??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Magnetføler HE1 ??

Indlæg af Jens » 11 sep 2008 13:35

Hej

Har en styring, hvor der er en indgang for en omdrejningstæller på sneglen. I manualen anbefales en magnetføler eks HE1, hvad er det lige for én ??

Har googlet, men uden succes :(

Der er nederst på følgende side "Et teknisk overblik over styringen"
http://pavitronic.dk/2320.htm

Jeg skal have en magnet til at sætte på sneglen og så skal jeg have sensor, som passer til en forsyning på 15 V, men hvilken ?

Er det en Reed Contact ? Jeg aner bare intet om det, så hvis en kunne linke til den rigtige slags, gerne ved Vejle RC-elektronic http://www.vejle-rc.dk/ - så ville det bare være super :great:

Mvh og på forhånd tak
Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !



Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Magnetføler HE1 ??

Indlæg af Jens » 11 sep 2008 22:54

Tak for budet :great:

Prismæssigt er jeg klart til den sidste/mekaniske, kan bare ikke gennemskue om den spændingsmæssigt er rigtig. Men hvis den er det, så må det vel være "slutte"-ledningen og "fælles" ledningen, jeg skal bruge eller hu'r ??

Lidt træls, når man bare føler sig temmelig blank på et stort område som elektronik :( - så hjælp modtages med taknemmelighed :)

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Re: Magnetføler HE1 ??

Indlæg af Stokerfyr passer » 12 sep 2008 17:52

Jens skrev: "slutte"-ledningen og "fælles" ledningen, jeg skal bruge eller hu'r ??
Mvh Jens
Det vil jeg også mene da tegningen viser et kredsløb indeholdende en npn transistor der trækker
ben 12 ned til ben 10 samt kontakter der gør det samme med de andre indgange.
Jens skrev: Lidt træls, når man bare føler sig temmelig blank på et stort område som elektronik :( - så hjælp modtages med taknemmelighed :)
Mvh Jens
Sådan har vi det nok allesammen, bare på forskellige områder, så bare ChainGun.gif løs.
Hilsen
Michael Olsen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Magnetføler HE1 ??

Indlæg af Troldmand. » 12 sep 2008 19:03

Hej
Har lige kigget lidt hurtigt.
Du skal ikke bruge noget der giver en spænding fra sig, du skal umiddelbart bare bruge en tænd og sluk-funktion. Altså noget kontakt sager. Er det fordi du gerne vil vide hvormange omgange sneglen gør på et år eller hvad?


Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Re: Magnetføler HE1 ??

Indlæg af Stokerfyr passer » 12 sep 2008 19:28

Troldmand. skrev:Hej
Har lige kigget lidt hurtigt.
Du skal ikke bruge noget der giver en spænding fra sig, du skal umiddelbart bare bruge en tænd og sluk-funktion. Altså noget kontakt sager. Er det fordi du gerne vil vide hvormange omgange sneglen gør på et år eller hvad?
Hvis han vil bruge Hall effekten så skal han, fordelen er at der ingen sliddele er.
Når styringen har dette monteret, kan den beregne forbruget såvidt jeg har læst.
Hilsen
Michael Olsen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Magnetføler HE1 ??

Indlæg af Troldmand. » 12 sep 2008 19:59

Jo, men anbefales der en magnetføler, er jeg da rimeligt overbevist om, at der skal bruges noget med en kontakfunktion i. Jeg kan ikke lige overskue, hvordan han ellers vil få signal fra sneglen, uden at der skal noget magnet sager til som kan trække et kontaktsæt. Med hensyn til sliddele betyder det ikke så meget da der ikke bliver trukket nogen strøm af betydning.
Men spændende projekt.

Stokerfyr passer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 27 dec 2006 19:47
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 1 gang

Re: Magnetføler HE1 ??

Indlæg af Stokerfyr passer » 12 sep 2008 20:25

Troldmand. skrev:Jo, men anbefales der en magnetføler, er jeg da rimeligt overbevist om, at der skal bruges noget med en kontakfunktion i.
I den ene er der kontakter der påvirkes af magneten som du skriver,
i den anden er det en ændring i magnetfeltet der får elektronikken i hall sensoren til at
lave forbindelsen.
Bliver brugt mange steder i biler, måske skulle man ned til huggeren og se
om der er en der kan bruges til stokeren :lol:
Hilsen
Michael Olsen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Magnetføler HE1 ??

Indlæg af Troldmand. » 12 sep 2008 20:56

Stokerfyr passer skrev: I den ene er der kontakter der påvirkes af magneten som du skriver,
i den anden er det en ændring i magnetfeltet der får elektronikken i hall sensoren til at
lave forbindelsen.
Bliver brugt mange steder i biler, måske skulle man ned til huggeren og se
om der er en der kan bruges til stokeren :lol:
Hej
Måske har jeg ikke lige fattet pointen - jo, men har man nu kontaktsæt, er det da bare at føre dem op i styringen, og så funker det vel. Styringen kræver kun et signal, den kræver ikke en spænding for at blive aktiveret. Så vidt jeg kan se. Taler vi i hver sin retning?????

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Magnetføler HE1 ??

Indlæg af Jens » 12 sep 2008 23:23

Hej

Tak til Stokerfyr-passer, - æhh,- hvor sidder de i biler ?? :D (stakkels nabo icon_cheesygrin.gif )

Jo Troldmand, jeg tror også en anden type kunne gøre det samme. Styringen forsyner kontakten med 15 V , og styringen skal så bare have en impuls for hver omgang sneglen drejer.

Hvis du har en anden smart ide til kontakt, så lytter jeg gerne, - kunne jo være det var noget jeg var lagerførende i :)

Når det er monteret, så kører man f.eks. 20 kg igennem og finder ud af hvormeget sneglen giver pr. omgang, det lægges så ind, sammen med mængden i silo, - og så kan den vise dagsforbrug og hvor mange dage den kan køre inden der skal fyldes piller i siloen igen. Det sidste beregnes udfra et gennemsnit af de sidste 13 dages forbrug. (mener jeg, har ikke lige manualen her)

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar