Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af epo » 11 sep 2008 12:26

Mariager skrev:Ender valget med et stokerfyr, er jeg mest til en pakkeløsning, hvor de enkelte komponenter er skabt til at arbejde sammen (f.eks. Baxi). Jeg føler mig også mere tryg ved at vide, at vvs'eren kender produktet og har sat det op før. Går jeg f.eks. ud og køber en Scotte pillebrænder og en Opop kedel, tør jeg ikke regne med, at vvs'eren får det hele til at spille.
Scotte og Opop er nu engang lavet til at fungere sammen. Nordjysk bioenergi har et samarbejde med Opop fabrikken, og kedlen er tilpasset brænderen så det spiller max.
Mariager skrev: Faktisk hælder jeg, efter at flere her har antydet at huset er for lille til et stoker, til at tage imod tilbudet jeg fik tidligere på året på en ny oliefyrs-unit inkl varmtvandsbeholder, trykekspansionsbeholder, cirkulationspumpe og installation for 30.625 kr.
30K for fortsat at ose olie :shock: Min Scotte installation, som jeg godt nok har lavet selv, kom ikke over 30K. Jeg havde så også en fungerende VVB og åben ekspansion i forvejen... Er det nødvendigt at forny alle delene?


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Jens » 11 sep 2008 12:49

Lidt regning på det :)

Nuværende udgift:

2500 l á 9,20 = 23.000 kr ----------------------På 3 år: 3 * 23.000 kr = 69.000 kr

Ny oliefyr med 15% bedre udnyttelse:

(2500 - (2500 * 0,15)) á 9,20 = 19.550 kr ---På 3 år: 3 * 19.550 kr = 58.650 kr

Besparelse pr år : 3.450 kr --------------------På 3 år: 3 * 3.450 kr = 10.350 kr :(

Ny træpillebrænder:

5 tons træpiller á 2000 kr = 10.000 kr -------På 3 år: 3 * 10.000 kr = 30.000 kr

Besparelse pr år : 13.000 kr -------------------På 3 år: 3 * 13.000 kr = 39.000 kr :great:

Ser man på ovenstående, så synes jeg ikke et nyt oliefyr er særligt attraktivt.
Det gamle fyr skal være ekstremt dårligt, hvis et nyt skal være meget mere end 15-20 % bedre i udnyttelse.

Så hellere have sjov for pengene :lol: , end et oliefyr som tager evigheder om at tjene sig hjem.

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Troldmand. » 11 sep 2008 13:11

Hej
Man skal absolut ikke forvent nogen merpris for sit hus, bare fordi der står en pillebrænder. Hvad nu hvis den nye ejer hellere vil have en olie brænder, eller måske noget helt andet.
Man får jo heller ikke noget for et nyt køkken i salgsøjemed.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Klaus » 11 sep 2008 15:25

Din ejendomsskat stiger også når du får en anden energikilde end olie ! :evil:

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Ernst Drastrup » 11 sep 2008 16:41

Hej
Jeg synes slet ikke jeg har set noget om at suplere med et solvarmeanlæg.
Køb da et solvarmeanlæg, så kan oliefyret hvile sig hele sommeren igennem, og solvarmen kan give et væsentlig tilskud til opvarmning af radiatorene resten af året.
Hvis du har en nogenlunde skyggefri sydvent tagflade, så er der jo ikke noget at betænke sig på.

Jeg sælger ikke noget, men giver gratis gode råd og vejledning om sammenkobling af akkumuleringstanke og kedler og solvarme med mere.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Para
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25 aug 2008 20:49
Mit fyr: Baxi 1.5 350 m. iltstyring
Areal: 140 kvm/2plan +20kvm
Brændsel: FlexHeat træpiller
Dagligt forbrug: pt 25 kg

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Para » 11 sep 2008 17:39

Troldmand. skrev:Hej
Man skal absolut ikke forvent nogen merpris for sit hus, bare fordi der står en pillebrænder. Hvad nu hvis den nye ejer hellere vil have en olie brænder, eller måske noget helt andet.
Man får jo heller ikke noget for et nyt køkken i salgsøjemed.
Nu har vi selv haft hus til salg, hvori der stod i salgsopstillingen at vi havde combifyr (olie & Tasso) kedel og fyrede hovedsaligt med koks. Kan godt være at huset ikke bliver mere værd, men det betyder meget hvis det er nemt for mange købere idag. Så vi er selv ude efter en Baxi 1.5 350l og den regner vi med at den står klar om ca 4-5 uger. Glæder mig. Vores hus er på 137 kvm, og udhus der også skal have det lunt på 30 kvm. Huset er iso i hulmur men kun 100mm under tag.

Mariager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 sep 2008 13:55

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Mariager » 12 sep 2008 14:16

Ernst Drastrup skrev:Hej
Jeg synes slet ikke jeg har set noget om at suplere med et solvarmeanlæg.
Køb da et solvarmeanlæg, så kan oliefyret hvile sig hele sommeren igennem, og solvarmen kan give et væsentlig tilskud til opvarmning af radiatorene resten af året.
Hvis du har en nogenlunde skyggefri sydvent tagflade, så er der jo ikke noget at betænke sig på.

Jeg sælger ikke noget, men giver gratis gode råd og vejledning om sammenkobling af akkumuleringstanke og kedler og solvarme med mere.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.

Hej Ernst

Nej jeg har ikke spekuleret så meget i solvarme. Vi har en sydvendt tagflade som sikkert vil egne sig fint til solceller. Men jeg har ingen anelse om, hvilket prisleje den slags ligger i, og hvad der kræves for at etablere solvarme.

Jeg har intet som helst mod sælgere (så længe de bare overholder deres aftaler), så du skal være velkommen til at fortælle mere om solvarme :)

Mariager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 sep 2008 13:55

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Mariager » 12 sep 2008 14:26

Troldmand. skrev:Hej
Man skal absolut ikke forvent nogen merpris for sit hus, bare fordi der står en pillebrænder. Hvad nu hvis den nye ejer hellere vil have en olie brænder, eller måske noget helt andet.
Man får jo heller ikke noget for et nyt køkken i salgsøjemed.
Jeg regner bestemt ikke med at få mere for mit hus, fordi jeg har installeret en pillebrænder. Men sandsynligheden for at kunne sælge sit hus som markedet ser ud lige nu, er større, hvis huset har en god varme-økonomi.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 sep 2008 15:51

Hej
Man skelner mellem solfangere og solceller.
Jeg tænker på et solvarmeanlæg, som kan producere meget varmt vand.
Et slag på tasken, koster det vel omkring 35.000 - 40.000,00 kr.
Du kan jo prøve få et tilbud fra en V.V.S ser, som har kendskab til solvarme.

Men du kan selv fremstile solfangere af brugte øldåser, som er næsten på højde med nye selektive fangere.

Den 9 meter lange, vi lige har lavet nede på Friland, kom til at koste knap 7.000,00 kr.

Jeg vedhæfter en effektivitetskurve.
Effektivitetskurve 14.09.07.jpg
9 meter lang solfanger 30 - 31 August.08. 021.jpg
9 meter lang solfanger 30 - 31 August.08. 017.jpg
Solceller, det er nogle paneler der omdanner sollyset til El.
Det kan vist ikke rigtig svare sig endnu, så længe der er så meget afgift på selv at lave El.

Mv.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Mariager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 sep 2008 13:55

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Mariager » 24 sep 2008 12:47

For lige at følge tråden til dørs, kan jeg fortælle, at efter råd herfra og samtale med KEComfort i Hadsund, som forhandler Woody pillefyr, har vi besluttet os for netop det - en Woody pillebrænder samt Opop kedel. Vi håber på at få delene installeret i løbet af 2-3 uger.

Knud Erik fra KEComfort kom selv ud og inspicerede kælderen, hvilket jeg synes er fint, og han lyder som én der ikke ønsker at sælge os mere end vi reelt har brug for. Nu glæder vi os bare til at få anlægget på plads, så vi er klar til fyringssæsonen for alvor sætter ind :)

Stor tak for de gode råd til alle, der deltog i debatten her new24


Besvar