Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Mariager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 sep 2008 13:55

Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Mariager » 10 sep 2008 15:08

Hej

Jeg har luret lidt i det fine forum her og forsøgt at suge viden til mig, da jeg ved absolut ingenting, andet end at mit gamle oliefyr er lidt for sultent. Så derfor har jeg tænkt mig at plage jer med en flok (dumme) spørgsmål new15 , i håbet om, at I overbærende vil besvare dem new9

Vi bor i et hus på 130 m2 med rimelig isolering, bortset fra loftet, hvortil jeg har indkøbt 200 mm ekstra isolering (som pt står og luner i indkørslen). Der er radiatorer i alle rum på nær badeværelse og fordelingsgang, hvor der er gulvvarme.
Desuden har vi en udmærket tør kælder på 52 m2 med en enkelt radiator. I kælderen står oliefyret samt et gammelt ubrugeligt fastbrændelsfyr (=skrotningspræmie :great: ). Stokeren skal installeres, hvor fastbrændselsfyret står idag.
Vores olieforbrug ligger pt. på ca. 2500 liter om året.

Efter at have haft besøg af skorstensfejer samt vvs-mand har vi besluttet at anskaffe en Baxi Multi-heat 1,5 samt en combi-vandvarmer, så Baxi'en kan holde fri i den lune del af året.

VVS'eren vil komme med et komplet tilbud, men jeg har været forudseende og indhentet et tilbud fra VVS-Shoppen på de ting, jeg gætter på, vi i hvert fald skal bruge, så jeg har nogle priser at sammenligne med.

Jeg er dog bl.a. i tvivl om, hvad der følger med som standard til stokerfyret, f.eks. trykbeholder og renseværktøj?

VVS-Shoppens tilbud lyder som følgende (jeg har selv nævnt de enkelte dele, så jeg ved ikke, om jeg har overset noget vigtigt, eller om jeg manger noget ud over div. rør og småting, som jeg vil lade VVS'eren om at levere):

Baxi Multi-heat 1,5 - 200 l - 37.495 kr
Baxi iltstyring - 3.516 kr.
Overgang iltstyring til røgrør - 503 kr
Baxi trykbeholder - 521 kr.
Baxi automatisk askeudtag - 6.078 kr.
Metro Combivandvarmer 160 l - 4.574 kr.
Esbe Shuntventil 3/4 - 384 kr.
Trykekspansionsbeholder 14 liter flad - 179 kr.
Grundfos Alpha2 cirkulationspumpe - 1.572 kr.

Manger jeg noget signifikant? Jeg har valgt ud fra det tilbehør, der stod listet på div. online-shops

Jeg er i tvivl om jeg hellere skal vælge en Multi-heat 1,5 - 350 l. Den koster ifølge VVS-Shoppen kr. 40.525. Vil jeg mon fortryde, at jeg sparede 3.000 kr ved at vælge modellen med det lille magasin?

Kan spanden til det automatiske askeudtag tages af og bruges til at fragte asken væk med?

Er en 160 l vvb overkill til 2 voksne og 2 små børn? Jeg tænker på, om den kan bruges lidt som en lagertank når Baxi'en kører? Omvendt er den måske dyrere at varme op via el i sommerhalvåret, end en tilsvarende 110 liters model?

Burde jeg hellere holde mig til et nyt oliefyr og overlade stoker-eventyret til vvs-kyndige?

Jeg takker på forhånd for ethvert kyndigt svar :)

Mvh. Claus


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Flunk » 10 sep 2008 15:22

Velkommen til Mariager

Om du skal vælge et nyt oliefyr og overlade stoker til VVS kyndige?
Jeg tror nærmere det kommer an på om du vil investere nogle timer i at sætte dig ind i det når det er monteret, og bruge nogle timer en gang i mellem på at rense og vedligeholde det.
Jeg har selv 160 l combi VVB til to voksne og to børn, og det er passende efter min overbevisning.
Jeg har selv 320 l magasin, og det rækker til ca. 7 dage om vinteren, jeg tror ikke den må være meget mindre.

Hvis du vil bruge El-patron om sommeren er 110 l måske nok, det er det måske ikke når børnene bliver teenagere.

Hvad er en Baxi trykbeholder?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Mariager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 sep 2008 13:55

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Mariager » 10 sep 2008 15:33

Flunk skrev:Hvad er en Baxi trykbeholder?
Tak for svaret :) . Jeg går ud fra at trykbeholderen er til Baxi'ens brandslukningssystem, men der står ikke rigtigt nogen information om det hos de online shops jeg har besøgt. Så jeg er i tvivl om, hvorvidt trykbeholderen følger med, når man køber en ny Baxi, eller om den skal købes ved siden af.

*tilføjet* Om jeg vil bruge tid på at sætte mig ind i systemet samt vedligeholde det? Ja det gør jeg gerne, så længe det ligger inden for grænserne for mine evner.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af thy » 10 sep 2008 16:16

hej det skal være 350l men det burde max være 500-1000 kr dyrer....

hvis man kikker godt efter vil jeg mene at kunne finde baxien med iltstyring til 42000kr m moms...

aske udtag er at skyde over målet....

du kan sikkert få vvs instalatøren til at sælge til samme pris som du finder billigst på nettet... så er han meget nemmere at have med at gøre
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af thoken » 10 sep 2008 16:21

Mariager skrev: Tak for svaret :) . Jeg går ud fra at trykbeholderen er til Baxi'ens brandslukningssystem, men der står ikke rigtigt nogen information om det hos de online shops jeg har besøgt. Så jeg er i tvivl om, hvorvidt trykbeholderen følger med, når man køber en ny Baxi, eller om den skal købes ved siden af.

*tilføjet* Om jeg vil bruge tid på at sætte mig ind i systemet samt vedligeholde det? Ja det gør jeg gerne, så længe det ligger inden for grænserne for mine evner.

Hej Mariager!
Velkommen til!
Jeg tror jeg ville vælge modellen med 350l magasin,så skal du ikke fylde så ofte!
Du lyder som en der er frisk på at lave lidt selv, hvis du er det, og du ikke forventer 100% samme komfort som med olie(men måske 90%),så
kan du roligt hoppe ud i stoker eventyret, og så kan du jo grine hele vejen til banken med din gode besparelse!
Og så er der jo god hjælp at hente på dette forum. Og du risikerer at blive "bidt" af interessen for at lege med stoker 8)
Held og lykke med projektet!

Ang vvb, jeg har en metro 110lcombi til 2 voksne og 1 barn, og det er fint, men 160l er også ok(hvad med spa- bade kar?)
Den omtalte Baxi trykbeholder må være til overrislingssystem(brandsikring)
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Ole S. » 10 sep 2008 16:46

Hej

Kan godt være jeg spørger lidt dumt, men er det ikke lidt overkill med en Baxi til kun 130m2, vil den nogensinde komme til at køre optimalt med så lille et varmebehov?? Men ingen tvivl om at det er et godt anlæg, men mener bare at tilbagebetalingstiden vil være alt for lang, i dette tilfælde.

Ps : Ja der er renseudstyr med, ifølge annoncen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Mariager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 sep 2008 13:55

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Mariager » 10 sep 2008 16:49

Jeg takker for alle svarene :) . Jeg har i mellemtiden snakket med vvs'eren, og han mener ikke, at 350 l modellen kan være på den tiltænkte plads, da den åbenbart er noget større end den med 200 l magasin. Og pladsen er lidt et problem. Egentlig var jeg brændt varm på en KSM multistoker, men den kunne simpelthen ikke komme ned i kælderen, så jeg måtte gå på kompromis.

Så askeudtag er at skyde over målet? Ja prisen er da godt nok hamper, og jeg kan vel nøjes med en ekstern askespand og en støvsuger. Hvad med renseværktøjet til at påmontere på en boremaskine, er det en god idé?

Jeg har også tænkt mig at lade VVS'eren købe det hele, men nu har jeg i hvert fald lidt at handle med, i tilfælde af at han skulle ske at tage overpris for alle komponenterne ;)

Mariager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 sep 2008 13:55

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Mariager » 10 sep 2008 16:51

Ole S. skrev:Hej

Kan godt være jeg spørger lidt dumt, men er det ikke lidt overkill med en Baxi til kun 130m2, vil den nogensinde komme til at køre optimalt med så lille et varmebehov?? Men ingen tvivl om at det er et godt anlæg, men mener bare at tilbagebetalingstiden vil være alt for lang, i dette tilfælde.

Ps : Ja der er renseudstyr med, ifølge annoncen.
Hvis nogen har kendskab til en god stoker med mindre ydelse, så er jeg da lydhør :) . Men det skulle gerne være en, VVS'eren kender til - jeg G I D E R ikke makværk!

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af thy » 10 sep 2008 16:54

renseværktøjet til boremaskine er med fyret
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Håbløst uvidende oliefyrsejer ønsker at erhverve en Baxi

Indlæg af Flunk » 10 sep 2008 16:55

Har du besluttet at det skal være en rigtig stoker og ikke en pillebrænder?
En pillebrænder med en kedel er væsentligt billigere end en stoker, og nok også nemmere at køre med.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar