Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft til vand pumper!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Gert.M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 sep 2008 20:18
Mit fyr: Vølund
Areal: ca 200 udnyttet
Brændsel: olie, Ispind, Solvarme
Årligt forbrug: før ispind 2,5
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm
Kontakt:

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af Gert.M » 10 sep 2008 11:05

det var da værd at overveje, desvære tror jeg at min styring er fyldt ud, den har 3 udgange hvor de 2 allerede er benyttet og den sidste (med det program jeg kører kun er on off styret af timer) hvad størrelse PEM rør skal der bruges til det 10 -15-20mm ?
men det skulle da ikke være umuligt at finde et program i styringen der kan håndtere 3 aftagere i steden for 2, ellers kan jeg nok selv bikke et eller andet sammen af et par relæer osv icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af pelle » 10 sep 2008 11:24

hej Gert.m
umiddelbart, ville jeg mene at en 25 mm ville være passende. Du kan jo køre det frem og tilbage et par gange, så du får en større overflade. Kobberrøret til ispinden er jo nok letpåvirkelig af denne temp. stigning. Men det er jo bare en ide jeg har, men syntes da bestemt, det er værd at undersøge, når du nu alligevel skal til at grave. :)
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Gert.M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 sep 2008 20:18
Mit fyr: Vølund
Areal: ca 200 udnyttet
Brændsel: olie, Ispind, Solvarme
Årligt forbrug: før ispind 2,5
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm
Kontakt:

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af Gert.M » 10 sep 2008 11:58

jeg tror ikke forsøget er lavet før, og vil det umiddelbart ikke også være mest effektivt om sommeren ? hvor der jo også er mest overskud på solvarmen. der forventer jeg jo ikke at min ispind skal køre.
men selvfølgelig kan der lagres lidt varme i jorden og i mit tilfælde også i klippen, kobberrørene skal ca 90 cm ned og der har jeg grundfjeldet så der bliver kun et lille lag sand mellem klippe og rør.

tror det bliver sådan at i første omgang ser jeg om jeg kan nå at få rørene hjem og smide dem i jorden, og senere når jeg er færdig med det resterenden byggeri og der bliver tid til at "lege" jeg vil forsøge mig med at bygge et par fangere selv, som kan bruges til at opvarme jorden :)
(fruen i huset har nok ikke den store forståelse for, hvorfor hun skal vente med det nye badeværelse mens jeg laver forsøg, det er i forvejen blevet udskudt et par måneder pga. en dårlig ryg som jeg pådrog mig da solfangerne blev sat på taget ;) )

kiggede lige priser på PEM og det er jo ikke den store udgift for 100m 25mm rør knap 900,- kr så der skulle være til et par ture frem og tilbage, da der er ca 25m ud til ispindens placering.

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af jni » 10 sep 2008 12:28

Forskellen fra ispinden og andre luft/vand systemer er at der ikke er nogen ventilator, eller er der andet der adskiller ispinden fra andre systemer ?.
Det er klart at installation af ispinen er billiger end jord/vand system. Meen jorden er jo + 10 grader om vinteren, hvorimod luften er meget koldere. Og det koster altså. Jeg har rapport fra teknologisk vedr. test af forskelige jord/vand luft/luft og luft vand anlæg. Men fil er for stor til jeg kan uploade den.
Hvis nogen er interesseret kan de sende mig en pb med jeres email
mvh jesper

Gert.M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 sep 2008 20:18
Mit fyr: Vølund
Areal: ca 200 udnyttet
Brændsel: olie, Ispind, Solvarme
Årligt forbrug: før ispind 2,5
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm
Kontakt:

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af Gert.M » 10 sep 2008 12:39

ja det er rigtig, eneste bevægelige del på ispinden er kompressor.
Ispinden er udviklet i Sverige og til det Svenske klima som bekendt er en smule koldere end det danske, den har tidligere været solgt primært i Sverige og Findland og nu også i Danmark.

derfor har jeg heller ikke nogen bekymringer for at etablere et anlæg :) effekttabet skulle først kunne mærkes når udetemperatur når under -15 grader i længere tid, og det hører jo til sjældenhederne at vi kommer derned
(også derfor jeg som en extra sikkerhed beholder mit lille oliefyr)


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Luft til vand pumper!

Indlæg af Lille put i kedlen » 07 jan 2012 13:25

Jeg har netop indkøbt et 18 kw luft til vand anlæg i Tyskland (ca. kr. 14000,-), som skal kunne tage over når vi ikke har tid til at fyre i vores Orlan gasogenfyr eller det er forår/efterår - om sommeren fyrer vi ikke, da vi her har en el-vandvarmer og huset er rigeligt varmt. Når det er allerkoldest om vinteren skal fyret så vidt muligt kunne dække varmebehovet.

Desværre er den medfølgende installationsvejledning ikke særlig informativ, men jeg kan se at jeg åbenbart skal installere en ekstra omløber - udover de fire jeg har i forvejen (en på laddomaten, en til fremløb til 2 gulvvarmekredse). Selvom jeg hovedsagelig bruger enegisparepumper - bortset fra den på laddomaten, som åbenbart ikke må/kan være en energisparepumpe - synes jeg det er lidt rigeligt med alle de pumper.

Vi har en gammel 100 liters akkumuleringstank med flere udtag. Nogen kan nok synes det er en lidt for lille akkumuleringstank, men da vi hovedsagelig akkumulerer i gulvvarmen og afpasser med mængden af brænde passer det meget fint. Når fyres slukkes, slukkes alle omløbere også, således at vandet øverst i akkumuleringsbeholderen så som regel kan holde en temperatur på ca. 70g. Vandet til el-vandvarmeren løber igennem akkumuleringsbeholderen og bliver således lidt forvarmet. El-vandvarmeren kan slukkes om vinteren, men så kan vi ikke altid være sikker på at vandet er varmt nok - især om morgenen smiley140.gif .

Mit egentlige problem er imidlertid at jeg ikke rigtig kan finde nogen diagrammer/eksempler på nettet over hvordan jeg bedst forbinder varmepumpeanlægget til mit eksisterende anlæg. Det er også et problem at jeg også er nødt til at cirkulere lidt vand igennem varmepumpeanlægget for at undgå at det fryser om vinteren.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Landlyst » 07 jan 2012 17:16

af Lille put i kedlen » i dag 13:25

Jeg har netop indkøbt et 18 kw luft til vand anlæg i Tyskland (ca. kr. 14000,-)14.000danske kroner for et 18Kw anlæg?? :shock: link?, som skal kunne tage over når vi ikke har tid til at fyre i vores Orlan gasogenfyr eller det er forår/efterår - om sommeren fyrer vi ikke, da vi her har en el-vandvarmer og huset er rigeligt varmt. Når det er allerkoldest om vinteren skal fyret så vidt muligt kunne dække varmebehovet.

Desværre er den medfølgende installationsvejledning ikke særlig informativ, men jeg kan se at jeg åbenbart skal installere en ekstra omløber Øh nu siger du omløber.... :shock: En omløber er jo en slags møtrik som man bruger til at spænde rør mod rør, f.eks. i en union... Hvad er det lige du mener? En pumpe eller? - udover de fire jeg har i forvejen (en på laddomaten, en til fremløb til 2 gulvvarmekredse). Selvom jeg hovedsagelig bruger enegisparepumper - bortset fra den på laddomaten, som åbenbart ikke må/kan være en energisparepumpe - synes jeg det er lidt rigeligt med alle de pumper.

Vi har en gammel 100 liters akkumuleringstank med flere udtag. Nogen kan nok synes det er en lidt for lille akkumuleringstank, men da vi hovedsagelig akkumulerer i gulvvarmen og afpasser med mængden af brænde passer det meget fint. Når fyres slukkes, slukkes alle omløbere også, således at vandet øverst i akkumuleringsbeholderen så som regel kan holde en temperatur på ca. 70g. Vandet til el-vandvarmeren løber igennem akkumuleringsbeholderen og bliver således lidt forvarmet. El-vandvarmeren kan slukkes om vinteren, men så kan vi ikke altid være sikker på at vandet er varmt nok - især om morgenen .
Tror hvis ikke du finder nogen her som ikke mener det er alt for lille en akkutank! :shock: Hvor stor er dit fyr? Er det en akkutank med spiraler i?

Mit egentlige problem er imidlertid at jeg ikke rigtig kan finde nogen diagrammer/eksempler på nettet over hvordan jeg bedst forbinder varmepumpeanlægget til mit eksisterende anlæg.Du kunne jo lave en tegning over det anlæg du har og lægge det op her inde... Ellers ka vi bare sige "fisk" Det er også et problem at jeg også er nødt til at cirkulere lidt vand igennem varmepumpeanlægget for at undgå at det fryser om vinteren.Øh, du skal da vel ikke cirkulere vand gemmen udedelen... For der skal vandet ikke ud, det er i indedelen som vel skal stå inden for??

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Luft til vand pumper!

Indlæg af Lille put i kedlen » 07 jan 2012 20:54

Jeg har købt min Meeting MD 50D på E-bay. via http://www.poelershop.de, men der er flere andre firmaer, som også forhandler dem i forskellige størrelser og priser (hos f.eks http://www.strato.dekoster den samme model E 3999,-) - søg bare på "warmepumpe" (NB min pris på 14000,- er incl. fragt - og kan man selv hente den i Berlin kan man spare ca. kr. 2000,-, men jeg kunne ikke have min bag i bilen og jeg gad ikke køre den lange vej med trailer). Evt. kan man også købe dem direkte fra China.

En omløber er et pupulært udtryk for en cirkulationspumpe. Fyret er en 18 kw Orlan gasogen og akkutanken har en spiral til brugsvandet. Når gulvvarmen aftager det varme vand fra akkutanken, skal jeg virkelig fyre op i kedlen for at holde en temperatur på ca. 70g øverst i akkutanken, som regel er det først i slutning af en fyringssektion at temperaturen kommer herop - når gulvvarmekredsene ikke længere aftager så megen varme og jeg lader fyret brænde ud, hvorunder temperaturen sænker sig til 30 - 40g - jeg slukker så fyret og alle omløberne og temperaturen stiger så og holder sig på ca. 70g om natten. Jeg har dog netop bestilt en røgrørstermostat for at automatisere dette lidt bedre.

Varmepumpen har ikke nogen indedel og er således ret nem at tilslutte til centralvarmeanlægget, bortset fra at jeg ikke rigtig kan gennemskue, hvordan jeg får den forbundet med div. cirkulationspumper, men jeg har netop fundet en installationsvejledning med et diagram i farver:
http://shop.strato.de/WebRoot/Store7/Sh ... glisch.pdf
Jeg bliver bare lidt forvirret af at der her også er en water supply pump, men det må nok bare være vandtilførsel. Og så forstår jeg ikke hvorfor det varme vand fra varmepumpen tilføres i midten. På mit eksisterende anlæg føres det varme vand til toppen og returvandet fra gulvvarmen løber for det meste bare forbi akkutanken og direkte til laddomaten for at opnå den bedste lagdeling.

Jeg søger et diagram hvor det er vist hvordan en varmepumpe og et centralvarmefyr kan forbindes - evt. også en forklaring på hvordan det kan laves, således at varmepumpeanlægget automatisk stopper, når fyret tager over og starter igen, når det er brændt ud og temperaturen i akkubeholderen er faldet under et vist niveau.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Landlyst » 07 jan 2012 21:57

Lille put i kedlen » for 38 minutter siden

Jeg har købt min Meeting MD 50D på E-bay. via http://www.poelershop.de, men der er flere andre firmaer, som også forhandler dem i forskellige størrelser og priser (hos f.eks http://www.strato.dekoster den samme model E 3999,-) - søg bare på "warmepumpe" (NB min pris på 14000,- er incl. fragt - og kan man selv hente den i Berlin kan man spare ca. kr. 2000,-, men jeg kunne ikke have min bag i bilen og jeg gad ikke køre den lange vej med trailer). Evt. kan man også købe dem direkte fra China.

Nu er jeg ikke lige specielt go til tysk.... Men koster de ikke i Euro? Ka heller ikke lige helt blive klog på hvad det er for nogle varmepumper, om ikke det er nogle som ikke er beregnet til nordisk klima?

En omløber er et pupulært udtryk for en cirkulationspumpe. Har jeg godt nok aldrig hørt før.... :shock: Fyret er en 18 kw Orlan gasogen og akkutanken har en spiral til brugsvandet. Når gulvvarmen aftager det varme vand fra akkutanken, skal jeg virkelig fyre op i kedlen for at holde en temperatur på ca. 70g øverst i akkutanken, som regel er det først i slutning af en fyringssektion at temperaturen kommer herop - når gulvvarmekredsene ikke længere aftager så megen varme og jeg lader fyret brænde ud, hvorunder temperaturen sænker sig til 30 - 40g - jeg slukker så fyret og alle omløberne og temperaturen stiger så og holder sig på ca. 70g om natten. Jeg har dog netop bestilt en røgrørstermostat for at automatisere dette lidt bedre.

Hmm vil påstå at du skulle have mindst 1000L akku tank for at udnytte det fyr ordentligt... Og det giver da ikke mening at slukke alle pumper, for så bliver gulvene jo kolde... :shock:

Varmepumpen har ikke nogen indedel og er således ret nem at tilslutte til centralvarmeanlægget, bortset fra at jeg ikke rigtig kan gennemskue, hvordan jeg får den forbundet med div. cirkulationspumper, men jeg har netop fundet en installationsvejledning med et diagram i farver:
http://shop.strato.de/WebRoot/Store7/Sh ... glisch.pdf
Jeg bliver bare lidt forvirret af at der her også er en water supply pump, men det må nok bare være vandtilførsel. Og så forstår jeg ikke hvorfor det varme vand fra varmepumpen tilføres i midten. På mit eksisterende anlæg føres det varme vand til toppen og returvandet fra gulvvarmen løber for det meste bare forbi akkutanken og direkte til laddomaten for at opnå den bedste lagdeling.

Jeg søger et diagram hvor det er vist hvordan en varmepumpe og et centralvarmefyr kan forbindes - evt. også en forklaring på hvordan det kan laves, således at varmepumpeanlægget automatisk stopper, når fyret tager over og starter igen, når det er brændt ud og temperaturen i akkubeholderen er faldet under et vist niveau.
Som jeg læser det, så har du nærmest slet ikke udnyttet dit fyr ordentligt, for den kedel skal ha mere akku for at fungere efter hensigten... Og har du kun gulvarme så er det altså helt godnat at fyre på den måde... Undskyld hvis jeg fornærmer dig... icon_cheesygrin.gif Men det virker helt forkert... Den varmepumpe er den overhovedet godkendt her hjemme? Og hvordan virker den? for hvis den er bygget som dem vi normalt ser her hjemme så giver det jo ikke mening at skulle ha vandet ud i kulden...

levi

Luft til vand pumper!

Indlæg af levi » 07 jan 2012 22:16

Landlyst » 07 Jan 2012, 21:57 skrev: Som jeg læser det, så har du nærmest slet ikke udnyttet dit fyr ordentligt, for den kedel skal ha mere akku for at fungere efter hensigten... Og har du kun gulvarme så er det altså helt godnat at fyre på den måde... Undskyld hvis jeg fornærmer dig... icon_cheesygrin.gif Men det virker helt forkert... Den varmepumpe er den overhovedet godkendt her hjemme? Og hvordan virker den? for hvis den er bygget som dem vi normalt ser her hjemme så giver det jo ikke mening at skulle ha vandet ud i kulden...
:great:


Besvar