Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Hemhems
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Blevet takket: 2 gange

Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af Hemhems »

Hey

Nogen der har en løsning på brugsvand der går i skunk og skal ned i mit køkken. Jeg kan ikke føre det i gulvet, men tænkte at fræse dem ind i hjørnet, 1 rør i side væggen og 1 i yder væggen. Sidevæg er 13cm i mursten og ca det samme med væggen mod hulrummet. Rørene vil være knap så udsatte der mod at bore i dem osv. Jeg er egentlig ikke vild med pex i muren og ville samle det med galva 1/2" og lave en synlig samling i skunken. Nogen der evt har noget for og imod? Ville efterfølgende køre det til gulv og køre vandret og lodret op til div tappe steder.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 329 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg ville tænke hvordan kan du sikre dig når du er på mindst en uges ferie, og der IKKE er forbrug, og temperaturen ude er -20grader.
Helst så tæt på indermuren som muligt, så rørene ikke fryser. Måske du kan lave en "kasse" uden om rørene på indersiden så rørene er gemt væk, og ikke ses
Er dette ikke muligt, så ville jeg lave en løsning med masser af god rør isolering, samt tilføje et varmekabel, som du kan tænde for i vinterperioden, som så sikrer det er frostfrit
Hemhems
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Blevet takket: 2 gange

Re: Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af Hemhems »

Bri_Jac skrev: 10 jan 2021 09:57 Jeg ville tænke hvordan kan du sikre dig når du er på mindst en uges ferie, og der IKKE er forbrug, og temperaturen ude er -20grader.
Helst så tæt på indermuren som muligt, så rørene ikke fryser. Måske du kan lave en "kasse" uden om rørene på indersiden så rørene er gemt væk, og ikke ses
Er dette ikke muligt, så ville jeg lave en løsning med masser af god rør isolering, samt tilføje et varmekabel, som du kan tænde for i vinterperioden, som så sikrer det er frostfrit
Jeg har afmonteret rørerene, og de var samlet midlertidig og ja det frøs også selvom der er en fuld længde dog med en samling til det eksisterende, der var ekstra isolering omkring med vandet frøs alligevel i forgående kolde dage.. Det ligger i en kold skunk og ja selvom jeg har isoleret meget omkring rørerne så er det nok stadig en udfordring med frosten, men jeg må overveje mere isolering og evt varmekabel, men jeg har trapper op til 1. sal, og det blokere meget af pladsen, så det bliver svært at montere varmekabel ordentligt f.eks. Men det ændre ikke på at det er en skod løsning jeg har gang i uanset.. :(
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 329 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af Bri_Jac »

jeg ville fortsætte med et varmekabel, det er nu ikke særligt tykt, fx herfra, de plejer at være rimelige med priser, men søg selv efter billigste sted
https://www.greenline.dk/hus-have/frost ... kabel-4mtr
Hemhems
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Blevet takket: 2 gange

Re: Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af Hemhems »

Bri_Jac skrev: 10 jan 2021 18:22 jeg ville fortsætte med et varmekabel, det er nu ikke særligt tykt, fx herfra, de plejer at være rimelige med priser, men søg selv efter billigste sted
https://www.greenline.dk/hus-have/frost ... kabel-4mtr
Ja det er nok at overveje det varme kabel og må fuske noget el ude i skunken til det.. Mine forsøg med rimelig meget isolering hjalp jo ikke meget.. Men billigt er det jo ikke.. Er det fint at lave en spiral omkring både den kolde og varme udenpå skummet, eller bare på langs i midten af dem?

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 329 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af Bri_Jac »

jeg ville "bare" nøjes med at lade kabel ligge på langs, helt op ad vandrøret, og så pakke godt med isolering omkring. hvert vandrør skal have sit egen varmekabel og isolering, da du ikke ønsker at varme dit kolde vand, når du forbruger varmt vand
Hemhems
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Blevet takket: 2 gange

Re: Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af Hemhems »

Bri_Jac skrev: 12 jan 2021 19:01 jeg ville "bare" nøjes med at lade kabel ligge på langs, helt op ad vandrøret, og så pakke godt med isolering omkring. hvert vandrør skal have sit egen varmekabel og isolering, da du ikke ønsker at varme dit kolde vand, når du forbruger varmt vand
Øv troede man kunne undgå det.. Men ja enten skal jeg lave det ordentligt eller helt lade være..
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 329 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af Bri_Jac »

egentlig kan du godt snyde på vægten, og sætte dit kold og varmtvandsrør lige op ad hinanden og så varmekabel, men mon du bliver glad for den løsning på sigt?
jeg vil tro at det vil gøre at når du tænder for det varme vand, vil det tage lidt længere tid, da der vil blive brugt lidt varmegrader på at varme det "kolde" vandrør op
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af BWJ »

Er der INGEN mulighed for at trække rør over loft i stueetage ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Hemhems
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 84
Tilmeldt: 30 jan 2012 19:44
Mit fyr: Scotte 10kw V7 styring/BS20
Areal: 100m2
Brændsel: SJS 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7250
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: 3500kg
Geografisk sted: Vesterhede - Hvor ingen kan høre dig Skrige!
Blevet takket: 2 gange

Re: Brugsvand fra skunk ned til køkken.

Indlæg af Hemhems »

Bri_Jac skrev: 12 jan 2021 19:25 egentlig kan du godt snyde på vægten, og sætte dit kold og varmtvandsrør lige op ad hinanden og så varmekabel, men mon du bliver glad for den løsning på sigt?
jeg vil tro at det vil gøre at når du tænder for det varme vand, vil det tage lidt længere tid, da der vil blive brugt lidt varmegrader på at varme det "kolde" vandrør op
Må overveje pris og muligheder igen igen..

Besvar