Fyrhuset - KL 15kW

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
cp_
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af cp_ »

Tror det blevet brugt til havehus før jeg flyttede ind (dvs. plæneklipper, river osv).
- Havde jeg selv skulle bygge det, ville jeg nok have lavet det lidt større. Tror det er lavet så lille (under 10m2) for at man ikke behøvede byggetilladelse til det. Men det passer da akkurat til det nuværende formål.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

cp_
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af cp_ »

Så er der fremstillet en trækstabilisator hætte, nu mangler jeg bare lidt vind så jeg kan se om det fungere.


Billede
Ja, køn er den ikke... men hvis den virker bliver den shinet op, ellers er det blot første prototype :)

Billede
Og der sidder trækstabilisatoren stadig...
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af thoken »

Sådan skal det da gøres :great:
Jeg tror det skærmer så vinden ikke begrænser dens funktion

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af MichaelK »

Hej

Fint lille fyrhus Du har der :great: Kan dog ikke forstå placeringen af trækstabilisatoren :?
Jeg fik at vide, at den SKAL sidde i samme rum som fyret. Om det er et lovkrav, eller det
"bare" er for optimal virkemåde, er jeg ikke klar over.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af Troldmand. »

Hej
Den trækstabilisator vil da aldrig nogensinde have/få nogen virkning. Et der 8 blokke til toppen fra stabilisatoren ?? Tror ikke Kl'ern kan opvarme den lille skorsten til grader, der skulle få den stabilisator til at stå vandret???

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af MichaelK »

Troldmand. skrev:Hej
Den trækstabilisator vil da aldrig nogensinde have/få nogen virkning. Et der 8 blokke til toppen fra stabilisatoren ?? Tror ikke Kl'ern kan opvarme den lille skorsten til grader, der skulle få den stabilisator til at stå vandret???
Enig :wink: Den får i hvertfald stærkt nedsat funktion. Var det mig?
Så murede jeg hullet til, og flyttede den ind i fyrummet.
Eller i det mindste, bør den flyttes ned.

Følgende sakset fra Fyrteknik.dk:

"Træk stabilisator:

For at forbrændingen kan være optimal hele tiden, er det vigtigt at skorstenstrækket er stabilt. Ofte er trækket meget afhængigt af udetemperaturen og hvor meget det blæser.

For at stabilisere skorstenstrækket kan man montere en trækstabilisator i selve røgrøret til kedlen, eller i skorstenen oven over røgrørets tilslutning.

En trækstabilisator er et balance spjæld der tillader falsk luft i skorstenen, afhængig af undertrykket heri.

Korrekt monteret og indstillet holder en trækstabilisator et konstant undertryk i skorstenen.
Placering af trækstabilisator skal være 40 cm. over røgrør i skorsten"



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
cp_
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af cp_ »

Troldmand:
Der er 9 blokke over stabilisatoren og mulighed for at sætte et par mere på hvis naboerne oplever gener af røgen.
Hvorfor mener du ikke trækstabilisatoren vil få nogen virkning?
- Eller mener du at den ikke vil få nogen virkning når det er vindstille og udetemperaturen er høj som nu? Opdriften vil jo stige desto koldere det bliver ude, og trækket er da også afhængig af hvor meget det blæser eller?
Idag med den smule vind der er, står den da og vipper en smule, så jeg går ud fra at den har en stabiliserende virkning på trækket.
Jeg er lutter øre, er nybegynder på det her, så al viden modtages med stor taknemmelighed.
Er med på at desto højere skorsten desto større træk og i en stor skorsten vil den muligvis stå mere åben konstant.

MichaelK:
Trækstabilisatoren er monteret 50-60cm over røgrøret (som går vandret fra stokeren).
Jeg har surfet nettet tyndt for at finde den "korrekte" placering, og så vidt jeg har læst er den alt mellem 30-80 cm.
Den er da også placeret relativt tæt på det fyrteknik foreskriver (10-20 cm fra).

Ville være rart hvis jeg kunne måle trækket, findes der noget til formålet? eller evt. måle på røggas temperatur?
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af MichaelK »

cp_ skrev:Troldmand:
Der er 9 blokke over stabilisatoren og mulighed for at sætte et par mere på hvis naboerne oplever gener af røgen.
Hvorfor mener du ikke trækstabilisatoren vil få nogen virkning?
- Eller mener du at den ikke vil få nogen virkning når det er vindstille og udetemperaturen er høj som nu? Opdriften vil jo stige desto koldere det bliver ude, og trækket er da også afhængig af hvor meget det blæser eller?
Idag med den smule vind der er, står den da og vipper en smule, så jeg går ud fra at den har en stabiliserende virkning på trækket.
Jeg er lutter øre, er nybegynder på det her, så al viden modtages med stor taknemmelighed.
Er med på at desto højere skorsten desto større træk og i en stor skorsten vil den muligvis stå mere åben konstant.

MichaelK:
Trækstabilisatoren er monteret 50-60cm over røgrøret (som går vandret fra stokeren).
Jeg har surfet nettet tyndt for at finde den "korrekte" placering, og så vidt jeg har læst er den alt mellem 30-80 cm.
Den er da også placeret relativt tæt på det fyrteknik foreskriver (10-20 cm fra).

Ville være rart hvis jeg kunne måle trækket, findes der noget til formålet? eller evt. måle på røggas temperatur?

Hej

Grunden til at jeg kommenterede højden, var dine billeder. På billederne ser det ud som om din placering er meget højt.
Højden i forhold til røgrøret er ikke så vigtig. Min er placeret 40 cm. under røgrøret. Grunden til min valgte placering,
er udelukkende p.g.a. manglene loftshøjde. I mine øjne er det udligning af undertryk i skorstenen, der er det vigtige.
Samt evt. problemer med røgasserne (se mine kommentare nedenfor).

M.h.t. virkningen af trækstabilisatoren, ved jeg ikke om jeg kan forklare det på en fornuftig måde, men jeg prøver :P

Træstabilisatoren udligner undertrykket, som fremkommer i en skorsten, når det blæser. Dette forhindre at undertrykket
påvirker forbrændingsprocessen i selve fyret. Det er i den sammenhæng ikke så vigtigt med placeringen.
Der hvor jeg virkeligt ser et problem, er mulige gener ved afkølingen af røggasserne. Placeres trækstabilisatoren udenfor,
vil den trække "kold luft" ind i skorstenen. Den kolde luft afkøler røgasserne. Dette kan betyde problemer med løbesod
og kondens i skorstenen.
Omvendt vil en korrekt placering i selve fyrrummet, betyde at undertrykket ikke udlignes med "kold" udeluft. Luften er
som regel varmere i fyrrummet. Luften fra fyrrummet vil derfor ikke medvirke til, i samme grad, at afkøle af røgasserne.
Problemer med kondens og løbesod vil derfor være minimale.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
cp_
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af cp_ »

Hej Michael,

Kan godt se hvad du mener, jeg vil nøje iagttage om der kommer problemer med kondens/løbesod i den kommende tid. Hvis det sker er der ikke andet at gøre end at bide i det sure æble og flytte den ind.

Mange tak for forklaringen.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Fyrhuset - KL 15kW

Indlæg af Troldmand. »

[quote="cp_"]Troldmand:
Der er 9 blokke over stabilisatoren og mulighed for at sætte et par mere på hvis naboerne oplever gener af røgen.
Hvorfor mener du ikke trækstabilisatoren vil få nogen virkning?
- Eller mener du at den ikke vil få nogen virkning når det er vindstille og udetemperaturen er høj som nu? Opdriften vil jo stige desto koldere det bliver ude, og trækket er da også afhængig af hvor meget det blæser eller?
Idag med den smule vind der er, står den da og vipper en smule, så jeg går ud fra at den har en stabiliserende virkning på trækket.
Jeg er lutter øre, er nybegynder på det her, så al viden modtages med stor taknemmelighed.
Er med på at desto højere skorsten desto større træk og i en stor skorsten vil den muligvis stå mere åben konstant.

MichaelK:
Trækstabilisatoren er monteret 50-60cm over røgrøret (som går vandret fra stokeren).
Jeg har surfet nettet tyndt for at finde den "korrekte" placering, og så vidt jeg har læst er den alt mellem 30-80 cm.
Den er da også placeret relativt tæt på det fyrteknik foreskriver (10-20 cm fra).

Hej
Har først set indlæget nu.
Trækstabilisatoren er jo ikke beregnet/monteret for at tage højde for blæsten udenfor.
Trækstabilisatorens vigtigste formål er at forhindre overdreven træk i skorsten, når den varmes op, vi ved jo at varm luft vil op af.
Når din skorsten varmes op, danner der sig et naturligt træk i skorstenen, når dette træk bliver for stort, er det at trækstabilisatoren skal åbne for ikke at der bliver et for voldsom træk i kedlen, som styringen ikke kan kompensere for.
Da din skorsten ikke er særlig høj, danner der sig heller ikke et særligt stort træk i skorstenen, havde den nu været 8m høj havde sagen været en hel anden.
Da du har sat den ret højt på en lav skorsten, vil der ikke kunne opstå særligt stort træk og vil nok være uden virkning.
Men fint nok lad os høre hvordan det kommer til at gå.

Besvar