JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af jesperrl »

Tænkte lidt på om det vil være væsentlig foringelse af flowet ved at bruge 1" i stedet for 5/4"
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af kaptajnen »

jesperrl skrev:Tænkte lidt på om det vil være væsentlig foringelse af flowet ved at bruge 1" i stedet for 5/4"
Ja, og det vil jeg mene...
Jeg ville ikke satse på at 1" var nok, men Ernst Drastrup herinde er meget bedre til at rådgive herom...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af stokerbent »

hej kaptajn kan du ikke lave en skitse over hvordan din 1200 liters akkumulerings tank er lavet
tror det kunne være en stor hjælp til alle dem derude der skal til og have lavet en i nær fremtid
evt beskrive lidt om fremgangs måden mht hvordan radiatore bliver understøttet inde i beholderen
har du brugt stivere inden i er den forstærket r der sat hætte over tilgang for at undgå at splitte lagdelingen af
håber du vil lave en evt ny tråd eller skrive i den jeg har lavet
jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af jesperrl »

Billede
Disse tilslutninger har jeg dog selv lavet. Bemærk afpropning til senere påsætning af kaloriefere...

Hvorfor egentlig en seperat kreds til kalorifere?

Kunne den ikke bare tilsluttes centralvarme kredsen?

Mvh
Jesper
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af kaptajnen »

@jesperrl

Jo det kunne den sikkert sagtens, men jeg har nu valgt at lave den således da jeg også havde 2 fremløb på tanken.
Jeg når nok ej heller at sætte kaloriferen på i første omgang. Derfor er det også rart at have den for sig selv...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af kaptajnen »

Der er skam sket lidt de sidste par dage. Stokeren er (delvis) sluttet til anlæget og varmen breder sig i gulvet - dejligt!
På fredag kommer min VVS'er og tilslutter kappebeholderen istedet for Batec VVB beholderen...

Der mangler lige et par detaljer som skoldingsikring ny AVTB og solvarmen.
Den gamle sikring var desværre defekt så jeg må have fundet en afløser for den så jeg ikke får for varmt vand ind til sommer når solen skinner HELT vildt!

Mons tro en FJVR ventil kan anvendes til dette formål i et anlæg med selvcirkulation, hvor trykket jo ikke er så højt som for anlæg med pumpe?

Tanken og kappebeholderen er heldigvis fuldstændige tætte! :great:

Der kommer flere billeder når opstillingen er fotoklar! icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af kaptajnen »

Ny status...

VVS'eren kom idag til middag og gik først 19.30 og vi blev næsten færdige - avavavav en VVS regning der venter - nå men her er fakta....

Huset havde pumpe med cirkulation før, men vi tog chancen at forsøge uden den føle strømslugende pumpe og selvcirkulation er genialt - når det virker!

Jeg trak 2 stk á ca 12m isolerede PEX slanger frem fra tanken til den eksisterende tilslutning: en 22mm og en 15mm og det funker umiddelbart ganske udmærket og begge PEX slanger bliver varme...

AVTB'en er trukket ned i fyrrummet for at have mindre modstand i denne kreds fra tanken og have modstanden på den gulvkredsen Der er 2 stk isolerede 22mm á ca 12m PEX fra tank/AVTB til det eksisterende tilslutning. Forhåbentlig kan det fungere uden at den cirkulerer det varme vand i tanken. Det var jo ikke tanken! icon_cheesygrin.gif

5/4" er fantastisk til selvcirkulation og 1" ville helt sikkert kunne gøre det samme på kedelsiden da jeg her har shuntet med 5/4" haner på returen i bunden (fastbrændsel) og endnu en 5/4" hane på returen i toppen (stoker).
Startede op med korn i starten af ugen med det resultat at jeg har små lavalignende sten til at flyde rundt i stokeren. Selv med halvt piller og halvt korn...
Det resulterer således i en noget anstrengt knurren. Derfor er det piller jeg kører med lige nu - de er bare nemme at fyre med...

Det skal retfærdighedvis nævnes at jeg ikke har ofret kalk på pillerne - det ville givetvis hjælpe, men det er jo trods alt "kun" 600kg som jeg fik foræret af en af vores gode venner. Derfor har jeg forsøgt at få den bette sjat til at spille UDEN kalk...

Senere skal der eksperimenteres mere med blandingen og parametre på styringen...
Imorgen skal jeg så fortsætte med at mure skal til skorstenen - "kosmetik", men alligevel! icon_cheesygrin.gif

Billeder følger senere...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af pelle »

Hvordan går det med anlægget. Skaber lagdelingen sig ordentligt i tanken. Det skal jo kun være det vand øverst i tanken der er varmt. Og er der god gang i selvcirkulationen. Det burde der være. :)
med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af kaptajnen »

pelle skrev:Hvordan går det med anlægget. Skaber lagdelingen sig ordentligt i tanken. Det skal jo kun være det vand øverst i tanken der er varmt. Og er der god gang i selvcirkulationen. Det burde der være. :)
med venlig hilsen
Pelle
Jeg troede ALDRIG nogen ville spørge! new15
Det går faktisk fantastisk godt! :great:
Der er lagdeling nøjagtig til det sted, hvor returen fra kappebeholderen går ind i tanken og avavavavavavav hvor er fremløbet varmt. Selvcirkulation virker bare!
Herunder bliver tanken ret kold, hvilket jeg selvfølgelig kan trimme via de 2 retur som nævnt 1000000000000 gange....
Jeg har netop i samråd med vvs'eren sendt den ca 25 år gamle AVTB på pension og erstattet den af en danfoss vmv ventil med RAVK følerelement til gulvvarmekredsen.
Vmv ventilen er pt tilsluttet på retursiden. Det tror jeg at jeg vil lave om således at den kommer til at sidde på fremløbet, som vist i vejledningen i håb om at temperaturen på fremløbet vil komme til at passe bedre med den forventede indstilling af RAVK ventilen...
Vi har nu varmt forbrugsvand som aldrig før. Vi venter dog lidt på at det når frem UDEN cirkulation, men det hjalp på temperaturen da jeg ombyttede de 15mm PEX med de 22mm PEX på "cirkulationssløjfen". Åbenbart er mine tappesteder nu tættere på de 15mm og derfor tidligere varmt vand da der ikke skal løbe så mange liter varmt vand nu. Pt overvejer vi om vi skal have cirkulation på med ur på til blot at varme det en gang imellem, men det er småting, som jeg selv kan hygge mig med...
Dog er tanken at lave en skoldningssikring på returen af kappebeholderen når jeg får tilsluttet solvarmen og i hvert fald inden solen får magt til næste år!
Endten en af mine AVTB'er (den gamle 1" med 25 år på bagen eller den nye 1/2"). Alternativt har jeg 3/4" 2-vejs motorventiler liggende. Jeg hælder pt på at anvende den gamle AVTB med 1", thi der er ikke meget ved at lade de 5/4" rør (fremløb og retur) løbe løbsk når solen får magten!
Alt i alt det er et godt anlæg. Synd at det ligger så tungt med at forstå perspektiverne i selvcirkulation. Selv da min vvs'er kontaktede grundfoss var selvcirkulation ikke noget der lå lige til højrebenet, men sådan er det jo med de unge fløse med hang til pumper... icon_cheesygrin.gif ....
Indtil videre er jeg stolt af at kun have 1 - eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen! pumpe i anlæget!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: JA, JA, JA det nærmer sig med det der stoker, JA!

Indlæg af Troldmand. »

Hej Kaptajnen.....
For en træ-mand med hang til overalls og rustfrit/fast stål, total sort snak - jo, der var et ord jeg kunne genkende "pumpe"
Jamen, uden at forstå "spor" af det du har gang i - så tillykke med sagerne, lyder som om det bare virker. :great:
Det er alle de der ATV - 4WD - MTB, jeg ikke helt har styr på :roll:
Om nogen ved det, så ved jeg det, det er "drøn" dejligt - nærmest som en rus, når man har lavet et stort projekt, og man trykker på knappen og så kører det bare. :)
Tillykke med sagerne :)
Håber ikke det går dig, som det gik mig da mit "tankprojekt" var færdigt, var konen øjeblikkeligt over mig - nu vil hun have malet døre og køkken :(

Besvar