mgm easy - siderne skaller af indvendig

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
pendec

mgm easy - siderne skaller af indvendig

Indlæg af pendec »

Jeg har efter en omgang rengøring efter noget smuld havde sat sig, haft lygten med mig, og jeg fandt siderne med sådan afskalninger? Nogen som kan rådgive på dette?
Karsten synes bare at mene noget om hvis det er magnetisk så er det et problem, som ikke just forklarer hvorfor det sker.
Det er der hvor de røde cirkler er, man skal kigge nærmere.
20200927_164341.jpg
Det ser virkelig mærkeligt ud.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: mgm easy - siderne skaller af indvendig

Indlæg af Dunas »

Jeg har haft rust i min blackstar kedel. Over en periode for nogle år siden, kunne jeg skrabe nogle halvstore rusten flager af
inden i selve kedel (skal lige hilse og sige, at det var en hel del). Efter dette er fjerne, har jeg ikke oplevet rust mere i min kedel.
Og Ja den er stadigvæk hel tæt.
Tror ikke du skal være så bekymret. Tror det har noget med den overflade behandling kedel får indvendig, at den kan ruste væk.
Kan være pille bruger har en forklaring.
pendec

Re: mgm easy - siderne skaller af indvendig

Indlæg af pendec »

Det som jeg ikke kan lide, er det er/var en stor glat flade og nu synes at den krakelere og dele af det falder af. Men oki, jeg har ikke fundet det i aske, måske er mange måneder siden. Jeg må holde lidt øje med aske og se om jeg kan finde noget og sætte magnet på😀
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: mgm easy - siderne skaller af indvendig

Indlæg af triumph »

kondens ?
pendec

Re: mgm easy - siderne skaller af indvendig

Indlæg af pendec »

Det har Karsten forklaret at der kan komme når kedel går fra varm til kold, det er dog ikke en normal måde at køre på, så længe den renser herd, går der jo dårligt 15 mins, så er den tændt med flamme igen, så kan kondens dårligt ramme den.

Hvis noget, så skal det være de sidste 6 måneder uden at bruges, og det skiftende vejr. Min aspirohætte er ødelagt,ikke aktiv mere, så regn kan komme ned i skorsten nu, skorstensfejer har dog godkendt brugen, og mente ikke den smule regn gjorde noget udover den kunne blive våd i bunden af skorsten, ikke noget som han mente kom ind i kedel på det tidspunkt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: mgm easy - siderne skaller af indvendig

Indlæg af triumph »

kondes kan jo komme hvis returen er for kold, er det ikke noget med mgm ikke bruger blandesløjfe ?
pendec

Re: mgm easy - siderne skaller af indvendig

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 01 okt 2020 12:15 kondes kan jo komme hvis returen er for kold, er det ikke noget med mgm ikke bruger blandesløjfe ?
Der sidder en ESBE ventil på? se mere her: viewtopic.php?f=208&t=30318&start=10#p336725

Billede er dog taget et par dage efter den har kørt lidt tid, så retur burde ikke være så kold mere, og havde nok kun været slukket i 4-6 timer der.
pendec

Re: mgm easy - siderne skaller af indvendig

Indlæg af pendec »

Nå,
Lyder som argumentet er forkert forbrænding af træpiller / dårlig kvalitet og luft indstillinger, når man lytter til andre kilder.
Så jeg må bare håbe den holder og det er som Dunas siger, og den fortsætter med at køre fint som altid. Jeg er måske bare for pylret :)
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: mgm easy - siderne skaller af indvendig

Indlæg af Dunas »

pendec skrev: 01 okt 2020 14:37 Nå,
Lyder som argumentet er forkert forbrænding af træpiller / dårlig kvalitet og luft indstillinger, når man lytter til andre kilder.
Så jeg må bare håbe den holder og det er som Dunas siger, og den fortsætter med at køre fint som altid. Jeg er måske bare for pylret :)
Tjaa.. synes ikke jeg har bøvlet med forkert forbrænding af træpiller eller forkert luft indstillinger, men har prøvet og tygge igennem
nogle dårlige træpiller i en sæson.
Kan godt forstå du reagerer, hvis du ikke har prøvet rustflager eller rust i indvendig kedel før. Jeg var som sådan også lidt bekymret,
da jeg kunne konstatere rust og finde rustflager i askeskuffen. Men som nævnt, min kedel er tæt, og rust er væk nu.
Jeg fandt bare aldrig ud af årsagen, det jeg skrev i starten af denne tråd er blot et gæt fra min side.

Besvar