triumph skrev: ↑05 aug 2020 07:49
Men der er jo det 383CI siger han ikke kan opnå i virkeligheden
Nej det siger jeg ikke noget om. Jeg siger at jeg har, fra meget pålidelig kilde, fået at vide effektiviteten i praksis slet ikke er så høj som på papiret. Jeg siger også at jeg håber der er fejl i min kode i min styring fordi udregningen giver en del mindre effektivitet end opgivet.
Koden er dog tjekket af både en programmør og en energi specialist som siger principperne er som de skal være.
Fyret er ikke i drift for tiden, men når det kommer det igen er der monteret en Kamstrup fjernvarmemåler for at få et reelt billede af varme produktionen og holde det op mod de piller der bliver fyldt i magasinet.
Så må vi snakke faktualiteter i stedet for antagelser.
Men det er lidt som med biler vil jeg tro. Under bedst tænkelige forhold, uden lys, og uden aircon i vindtunnel kan de, eller kunne efter gammel norm, køre det de var opgivet til hvis hastigheden var 80 i højeste gear på flad vej, driftsvarm, køre det de var opgivet til.
Den effekt der står på min styring er jo også den den bliver indfødet. Ikke den der kommer ud som brugbar energi.
På en elmotor virker det jo omvendt, her er det effekten på akslen der er opgivet, den siger ikke ret meget om den energi der optages fra elnettet.
Eller på en bil, hvor er det målt? Er det på krumtappen, på hjulene eller energien i den benzin der hældes igennem vi skal forholde os til? (jeg ved det godt i elmotor og bil regi)
Så igen, hvor er effektiviteten målt? Reelt har vi vel ikke ret meget at bruge andet end nytteeffektiviteten til? der jo, forenklet set, er hvor meget vand kan vi varme op på hvor lang tid med hvor mange piller.