Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra gas til træpiller

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Jens B Petersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 jul 2020 08:47

Fra gas til træpiller

Indlæg af Jens B Petersen » 30 jul 2020 09:04

Hej

Jeg skal starte med at beklage hvis kommer til at stille nogle spørgsmål der er blevet besvaret før.
Mit Vaillant ecotec plus 25Kw gasfyr er blevet utæt, og jeg overvejer at skifte fra gas til træpiller.
Manøvren går ud på at spare penge på varme regningen.
Jeg har de sidste to år brugt ca 3500m3 naturgas til varme og brugsvand, og jeg har nogle spørgsmål til mine evt besparelser og til hvor stort fyret skal være.
Jeg flytter fyret ud til værkstedet, hvor der er en eksisterende skorsten og et fyrrum som skorstensfejeren har sagt god for.
Min plan er at flytte varmtvandsbeholderen ind i husstanden, og droppe cirkulationen til brugsvand, da der er en eksisterende kreds til gulvvarme som jeg kan koble varmtvandsbeholderen på i entréen, og her går cirkulationen alligevel ud fra den gamle varmtvandsbeholder.
Så mine spørgsmål er, hvor stort skal fyret være, hvor meget skal jeg regne med at kunne spare på varme regningen, og vil det give mening at lave en brugsvands prioritering?
Jeg har kig på et 25kw blackstar+ fyr, og et vølund pillux 30kw fyr.
Jeg vil placere fyret i værksteds kælderen, og lave en ekstra tank i værkstedet, som der skal kunne fodre fyrets pilletank når den er ved at være tom.
Det skulle blackstar+ fyret kunne gøre.
Hvis I har forslag til andre pillefyr er i selvfølgelig mere end velkommen til at komme med forslag.
Mvh
Jens


383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Fra gas til træpiller

Indlæg af 383CI » 30 jul 2020 09:38

Umiddelbart ville jeg gå en størrelse ned, fra et gammelt fyr til et nyt.
Altså overveje om en 16Kw kan gøre det.
VVB prioritering giver, i min verden, ABSOLUT, ingen mening. De fleste VVBèr kan kun tage 3-4Kw og du har 16-25 og hvis du bruger VVB priotering kobles huset fra mens du laver varmt vand.
Hvis det så kombineres med at reguleringen får lidt ekstra, hamre fyret op med en lille belastning og skyder derfor langt over temperaturen mens dit hus bliver koldt.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Fra gas til træpiller

Indlæg af Dunas » 30 jul 2020 10:17

Så vidt jeg husker det, så er der 11,1 kwh i 1 M3 gas og i træpiller er der ca. 4,9 kwh, så 2,2 kg træpiller pr m3 gas.
Hvis man indregner en virkningsgrad i underkanten af 90% på træpillerne. En forsigtig beregning vil så sige i underkanten af 2,5 kg træpiller til 1 m3 gas. Dit behov vil være omkring 9 tons træpiller pr. år. Ergo bør du kunne nøjes med et 16 kw black star. Du køber for stort, hvis du går op i 25-30 kw.
Prøv lige og beskriv dit hus noget mere, hvor stort er det?, hvor gammel og hvordan er det med isolering ?

pendec

Re: Fra gas til træpiller

Indlæg af pendec » 30 jul 2020 10:39

Jens B Petersen skrev:
30 jul 2020 09:04
Min plan er at flytte varmtvandsbeholderen ind i husstanden, og droppe cirkulationen til brugsvand, da der er en eksisterende kreds til gulvvarme som jeg kan koble varmtvandsbeholderen på i entréen, og her går cirkulationen alligevel ud fra den gamle varmtvandsbeholder.
Jeg misforstår nok men du skriver en eksisterende kreds til gulvvarme, som du vil sætte vvb på? Det kan da ikke varme VVB op til 55 grader eller mere?
Eller er den eksisterende kreds IKKE på gulvvarme sektionen alligevel, hvor du nok kun har 30-40 grader i gulv?
Og så har du vel 2 cirkulations pumper idag? en til vvb+andet varme, og 1 shunte på gulvvarmen?

Jens B Petersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 jul 2020 08:47

Re: Fra gas til træpiller

Indlæg af Jens B Petersen » 30 jul 2020 10:46

Tak for svarene.
Mit hus er ca 250m2 og jeg vil også gerne have mulighed for at varme nogle af mine rum i værkstedet op.
Der er isoleret med 300mm mod tagryg på 1. salen, stueetagen er isoleret som lidt ældre huse er, dvs der er ikke isolering i muren, men der er muret en skal på med luft imellem.
Der er så et badeværelse der ikke er isoleret i vægene, men med isolering på loftet.


Jens B Petersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 jul 2020 08:47

Re: Fra gas til træpiller

Indlæg af Jens B Petersen » 30 jul 2020 10:49

pendec skrev:
30 jul 2020 10:39
Jeg misforstår nok men du skriver en eksisterende kreds til gulvvarme, som du vil sætte vvb på? Det kan da ikke varme VVB op til 55 grader eller mere?
Eller er den eksisterende kreds IKKE på gulvvarme sektionen alligevel, hvor du nok kun har 30-40 grader i gulv?
Og så har du vel 2 cirkulations pumper idag? en til vvb+andet varme, og 1 shunte på gulvvarmen?
Ja, du misforstår mig vist lidt.
Jeg vil koble varmtvandsbeholderen på før gulvvarmen, men teknikken kommer til at være det samme sted i huset.
Varmtvandsbeholderen bliver selvfølgelig koblet på fyret.
Jeg vil undgå en cirkulationskreds der går til rummet hvor gasfyret sider nu.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Fra gas til træpiller

Indlæg af Dunas » 30 jul 2020 10:52

Her er en oversigt over valg af størrelse træpille brænder, der er baseret på tidligere olie forbrug.
Olie indeholder 10 kwh. Gas 11 kwh og træpiller ca. 4,9 kwh (indregent 90% virkningsgrad 4,4 kwh).

Hvor stort et anlæg skal man bruge ved et almindelig isoleret hus.
Bemærk det er en VEJLEDNING.
Jeg tænker, 16 kwh brænder er nok det rette valg for dig.

Størrelse fyr Olieforbrug Hus m2
10 kw
3.500 L
70-200 m2

16 kw
5.000 L
200-300 m2

20 kw
6.000 L
250-350 m2

30 kw
7.500 L
350-500 m2

40 kw
10.000 L
500-750 m2

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Fra gas til træpiller

Indlæg af triumph » 30 jul 2020 19:18

Er du sikker på at piller er løsningen. PT er træpiller dyre (Specielt på Sjælland/mindre dyre ved grænsen til Tyskland)Og Gas billig.
Og en en ny varme installation i en ny placering er dyr at etablere.
Hvis du har gulvvarme, er en Luft/vand varmepumpe, en billigere, og mindre arbejdskrævende opvarmningsform.

Hvad giver du for gas ? 7 kr/m3 ? X 3500 =24.400 kr/år ?

Nu kender jeg ikke dit gasfyr, men hvis det ikke er fuldt kondenserende, så kan du snildt reducere dit gasforbrug med 20% ved at udskifte fyret (evt fremtidig gasudgift; 19.600 kr ?)
Øvre brændværdi på gassen er 12,16 KW/Nm3 (Den energi du får ud af gassen, hvis vanddamp i røggas kondenseres) Den nedre brændværdi i gassen er 11 KW/nm3 ( Den energi du får ud af gassen, hvis den dannede vanddamp ikke kondenseres)

Et nyt gasfyr er billigt at udskifte ifh til andre løsninger, her set til 19.000 ink. montage og bortskaffelse af gammelt fyr
https://energisalg.dk/?gclid=CjwKCAjw34 ... 18QAvD_BwE

Hvis du installere pillefyr, skal tænke over at dit værksted skal indrettes som en brandcelle = 2 lag gips på alle flader + branddør + vand (Tal med skorstensfejer inden du går igang)
Har du plads til opbevaring af træpiller, og hvor meget skal du slæbe på dem ?

Nye pillefyr er effiktive = lav røggastemeratur. Er skortenen god nok, eller skal den have en indsats/pris ?
Pillefyr er også rimeligt krævende ifh til skorstenstræk. Nogen fyr fungere bedst med f.eks en lysning på mellem 110 og 130 mm (+ trækstabilisator)
Er lysning ok ?
Det koster også noget at grave løgstør rør ned mellem fyr og vvb/eksisterende installation, støbe gulv, mm. og der er naturligvis også et varmetab i installationen, og fyret afgiver ikke længere spildvarme i huset
Jeg skal ikke skyde på hvad en ny pillefyrsinstallation kommer til at koste hos dig, men 100.000 får du hurtigt brugt.

Som sagt ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, træpillerne bliver billigere jo tættere man kommer på tyskland.
Jeg køber mine træpiller her https://xn--jvtrpiller-g6a.dk/traepiller/
De billigste koster 2 kr/kg inkl. levering (Sidste år 2,25 kr/kg) og har en brændværdi på 4,9 KW/kg. Men du skal nok regne med noget lavere virkningsgrad, end ved gas. Specielt fordi du flytter fyret væk fra hus (Spildvarme fra fyr, bliver ikke nyttiggjort, og rørtab i jord. Ved fremstilling af vv er gasfyr meget mere effektivt, da det ikke skal varme hele radiator systemet op))
Hvis vi benytter den øvre brændværdi i gassen (12,16 kwh/m3) og regner med 15% dårligere virkningsgrad ved træpille installationen, skal du bruge;
(3500 m3 gas x 12,16 KWh/m3)/(4,9 Kwh/kg træpiller x 0,85 (tab virkningsgrad)) = 10.218 kg træpiller/år x 2 kr/kg =20.437 kr/år
Altså en besparelse på 4.000 kr/år ved en merudgift på ?80.000 kr ? ( Ved en levetid på 15 år på træpillefyret = 5.333 kr/år i afskrivning)
Tænk også på merarbejde, og at der skal være nogen til at fylde piller på.

Hvis du vil af med gasfyret, så tænk jord/vand varmepume.
Kig evt her;

https://www.energitjenesten.dk/index.ph ... temid=2305

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Fra gas til træpiller

Indlæg af mgmone » 04 aug 2020 06:43

Hej
Lad det komme an på konkrete tilbud hvad det kræver og hvad det koster at installerer træpille varme/luft til vand anlæg, og brug så de rigteige tal for nytte virkning på upto date træpillefyr, jeg er ikke overrasket hvis en kunde med kamstrup måler når 4,5 kw/kilo træpiller som års gennem snit, og er der en enkelt som kun når 4,3 kW/kilo finder vi fejlen. Husk jo hurtigere afskrivning jo mindre usikkerhed på beregningen. Det er heller ikke nok at bruge dagens priser, fremtidig nytte virkning når VP bliver slidt, et selvrensende pillefyr med auto forbrændings regulering taber ikke nytte virkning. Og hvad er lige så vigtig er ens mave fornemmelse for den fremtidige udvikling, der findes stadig folk som lavede en perfekt beregning på solceller på netto måler ordningen, men som idag står med et anderledes rersultat, vil man placerer sin frihed i en stikkontakt, eller vil man selv have hands on, med mulighed for finde de billigste træpiller i ind eller udland.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Fra gas til træpiller

Indlæg af 383CI » 04 aug 2020 08:28

mgmone skrev:
04 aug 2020 06:43
Hej
Lad det komme an på konkrete tilbud hvad det kræver og hvad det koster at installerer træpille varme/luft til vand anlæg, og brug så de rigteige tal for nytte virkning på upto date træpillefyr, jeg er ikke overrasket hvis en kunde med kamstrup måler når 4,5 kw/kilo træpiller som års gennem snit, og er der en enkelt som kun når 4,3 kW/kilo finder vi fejlen.

Jeg har målt på mit BS+èr fyr. Det skulle have en virkningsgrad omkring 90 men det interessante er jo hvor det er henne?

Samtidigt har jeg målt med min egen styring og lad mig sige det på den måde. Jeg håber virkeligt jeg har en alvorlig fejl i koden for jeg er slet ikke i nærheden af et output på, bare 3,8Kw/kg
Når det så er sagt køre fyret fornuftigt. Asken ligner kaffe, røgtemperaturen er under 100 grader, absolut ingen sorte piller i asken osv.
Altså vil en vurdering være det køre rimeligt godt.

Samtidig har jeg, fra meget pålidelig kilde, at der et meget sjældent at fyrene måles til over 80% i praksis, og igen er det jo utroligt spændende hvor det er henne. Om det er forbrændingen der er 80% eller om det er nytte effekten.

Nu er der en kamstrup måler på og rørene i fyrrummet er isoleret med alufolie rockwoll, der er gravet nye rør ned, så glæder jeg mig til at se hvad jeg kan komme op på, men er bange for jeg slet ikke nærmer mig de tal fyrene er godkendt og solgt på. Iøvrigt er alle målinger foretaget lige efter fyret så isoleringgtader osv. har minimalt at sige.

Lidt ligesom biler og hvor langt/kort de køre som opgivet.


Besvar