Er du sikker på at piller er løsningen. PT er træpiller dyre (Specielt på Sjælland/mindre dyre ved grænsen til Tyskland)Og Gas billig.
Og en en ny varme installation i en ny placering er dyr at etablere.
Hvis du har gulvvarme, er en Luft/vand varmepumpe, en billigere, og mindre arbejdskrævende opvarmningsform.
Hvad giver du for gas ? 7 kr/m3 ? X 3500 =24.400 kr/år ?
Nu kender jeg ikke dit gasfyr, men hvis det ikke er fuldt kondenserende, så kan du snildt reducere dit gasforbrug med 20% ved at udskifte fyret (evt fremtidig gasudgift; 19.600 kr ?)
Øvre brændværdi på gassen er 12,16 KW/Nm3 (Den energi du får ud af gassen, hvis vanddamp i røggas kondenseres) Den nedre brændværdi i gassen er 11 KW/nm3 ( Den energi du får ud af gassen, hvis den dannede vanddamp ikke kondenseres)
Et nyt gasfyr er billigt at udskifte ifh til andre løsninger, her set til 19.000 ink. montage og bortskaffelse af gammelt fyr
https://energisalg.dk/?gclid=CjwKCAjw34 ... 18QAvD_BwE
Hvis du installere pillefyr, skal tænke over at dit værksted skal indrettes som en brandcelle = 2 lag gips på alle flader + branddør + vand (Tal med skorstensfejer inden du går igang)
Har du plads til opbevaring af træpiller, og hvor meget skal du slæbe på dem ?
Nye pillefyr er effiktive = lav røggastemeratur. Er skortenen god nok, eller skal den have en indsats/pris ?
Pillefyr er også rimeligt krævende ifh til skorstenstræk. Nogen fyr fungere bedst med f.eks en lysning på mellem 110 og 130 mm (+ trækstabilisator)
Er lysning ok ?
Det koster også noget at grave løgstør rør ned mellem fyr og vvb/eksisterende installation, støbe gulv, mm. og der er naturligvis også et varmetab i installationen, og fyret afgiver ikke længere spildvarme i huset
Jeg skal ikke skyde på hvad en ny pillefyrsinstallation kommer til at koste hos dig, men 100.000 får du hurtigt brugt.
Som sagt ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, træpillerne bliver billigere jo tættere man kommer på tyskland.
Jeg køber mine træpiller her
https://xn--jvtrpiller-g6a.dk/traepiller/
De billigste koster 2 kr/kg inkl. levering (Sidste år 2,25 kr/kg) og har en brændværdi på 4,9 KW/kg. Men du skal nok regne med noget lavere virkningsgrad, end ved gas. Specielt fordi du flytter fyret væk fra hus (Spildvarme fra fyr, bliver ikke nyttiggjort, og rørtab i jord. Ved fremstilling af vv er gasfyr meget mere effektivt, da det ikke skal varme hele radiator systemet op))
Hvis vi benytter den øvre brændværdi i gassen (12,16 kwh/m3) og regner med 15% dårligere virkningsgrad ved træpille installationen, skal du bruge;
(3500 m3 gas x 12,16 KWh/m3)/(4,9 Kwh/kg træpiller x 0,85 (tab virkningsgrad)) = 10.218 kg træpiller/år x 2 kr/kg =20.437 kr/år
Altså en besparelse på 4.000 kr/år ved en merudgift på ?80.000 kr ? ( Ved en levetid på 15 år på træpillefyret = 5.333 kr/år i afskrivning)
Tænk også på merarbejde, og at der skal være nogen til at fylde piller på.
Hvis du vil af med gasfyret, så tænk jord/vand varmepume.
Kig evt her;
https://www.energitjenesten.dk/index.ph ... temid=2305