Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Selvcirkulation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
tolletrolden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Selvcirkulation

Indlæg af tolletrolden » 26 jun 2020 16:04

Tænker på om, hvis man sætter pillefyret umiddelbart ved siden af 1000l akku tank, kan fyrets vand så selvcirkulere, ind i tanken?.

Giver det mere rolig vandstrømning og bedre lagdeling?.

Selvcirkulation kan vel sagtens ske, selv om man har trykekspansion.


pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pll » 26 jun 2020 16:40

Det kan det i princippet godt, men du får et problem med at overholde kravene til returtemperatur på fyret. Så i praksis skal du have en eller anden form for cirkulation på fyret.

tolletrolden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af tolletrolden » 26 jun 2020 19:45

Ok - lyder fornuftigt.

Så duer det måske heller ikke at slukke pumpen, til fyret, om natten og på dage, med meget sol?

Så køler fyret jo ned, men det er måske ikke noget problem, når der ikke er ild på?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af Jens » 26 jun 2020 20:05

Det er ingen problem, når der ikke er ild og dermed heller ikke røggas, som kan kondensere.
Mit fyr kører nogle få timer morgen og aften, og pumperne slukker automatisk, når restvarme i fyret er brugt.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

tolletrolden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af tolletrolden » 26 jun 2020 23:17

Sidste tvivl: Kan en termovar ventil nogensinde tjene sig selv hjem?

Synes det er en dyr dims, og man kan få mange træpiller, for de penge.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af John Skov Jensen » 27 jun 2020 06:32

En ladeventil, f.eks Termovar er en sammenbygget enhed med pumpe, shunttermostat, kontraventil, 3 haner, 3 termometre
Disse komponenter koster også penge at købe i løsdele.
Men man kan jo nøjes med pumpe og shunttermostat, og derved gøre det noget billigere end en ladeventil.

ny-i-fyring
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23 mar 2019 13:36
Mit fyr: orlan 40kw primær
Areal: 285kvm+90garagekvm
Brændsel: brænde
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af ny-i-fyring » 27 jun 2020 17:23

tolletrolden skrev:
26 jun 2020 23:17
Sidste tvivl: Kan en termovar ventil nogensinde tjene sig selv hjem?

Synes det er en dyr dims, og man kan få mange træpiller, for de penge.
Man kan være heldig og finde dem til en rimelig pris på dba og lign engang imellem ;)

https://www.dba.dk/ladomat--cirkulanspu ... 068435424/

tolletrolden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af tolletrolden » 27 jun 2020 22:50

Nu er alt det andet nyt, så..... ;-) Men der er da penge at spare.

Tror jeg går shunt vejen, da jeg i forvejen selv bygger computer og software, til at styre det hele, så alle vigtige punkter, bliver målt elektronisk. Derfor er gode gammeldags hurtigt overskuede viser instrumenter overflødige.

Utroligt man gider pangle så meget med det..... Men viser instrumenter er skidesvære at koble på wifi. ;-)

Når nu man skal have cirkulationspumpe, på fyret, var det så en fordel, at lave varmelås (bagfald), på rørene?

Så har man helt styr på vandet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle » 30 jun 2020 07:41

Hej.. Der spørges om der kan laves selv. cirk. uden pumpe. Det kan der faktisk godt også så der tages højde for kedlen ikke vil drive af kondens med tærring tilfølge . Og det vil også virke nogenlunde ok hvis ikke toppen af tanken er helt kold. og rørene er nogenlunde store . Mindst 1 tommer. Ikke da at jeg tror nogen vil gide lave det. Men, tegner det alligevel her. Det kræver en AVTA ventil med løs føler på kapilarrør. føleren placeres ved returen der går ind i kedlen. AVTA åbner ved stigende temperaturer og lukker ved faldende temp. Den stilles til 60 grader. Når der fyres kommer fremløbet op i temp. Den øverste retur vil sende en lavere temp. end den fra fremløbet tilbage til kedlens retur. . Blot der er temp. forskel tilstede giver det selv cirkulation. Returen til kedlen går på to steder . Et stykke under toppen og ved bunden. AVTA ventilen sættes ved udgangen ved den nederste retur. Når returen er 60 gr og derover åbner AVTA ventilen for det kolde returvand ved bunden et øjeblik og lukker igen. osv.. stille og roligt varmes tanken op. Når bunden er ved at være på 60 gr. er ventilen åben hele tiden og hele tanken varmes op til maks. Selv. c. kan sagtens lade sig gøre med tryk eks. Det har ingen betydning.
selv c. med avta ventil.png
Det er som du selv er inde på en god ide at tænke på varmelås eller skrot stigende rør. Varmen kan ikke rigtig finde ud af at gå ned af. Jeg har set så mange steder folk udfører installation vandret. Her tænker jeg på akkutanke. Det er en træls og ikke ubetydelig varmetab at have ud i sådan et vandret rør.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

tolletrolden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12 sep 2012 00:12
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af tolletrolden » 30 jun 2020 08:45

Tak for den gode tegning.

Ja det er med at få det stillet rigtigt an. Og jo mere man tænker over det, jo mere tvivl kommer der.... - men dette forum hjælper meget, med at få styr på det.

Har en stor KSM stoker, der døjer en del med sommerfyring, og jeg har dårlig ryg, så der er ingen træfældning længere. Skal så skifte det ud, med et mindre pillefyr, og en ny tank, i stedet for gl. olietank. Solvarmen har vi.

Mine tanker er:

1000l akku tank med solvarmespiral
Langå 17kw (Fin pris til lille budget, men savner at høre om det)
120 rør vaccum solfanger

Tænker at akku tank er for solvarmen. Huset kobles til øverst på tank. Fyrets fremløb kobles på næstøverst og fyrets retur midt i tank. Så er nederste halvdel af tanken forbeholdt solvarmen, og fyret har stadig lidt akku tank at arbejde med.

Med varmelås, er det muligt at jeg kan bestemme, hvornår fyret skal køre, ved at tænde og slukke for cirkulationspumpen. Tænker lidt at fyret skal køre sidst på eftermiddagen, i sommerhalvåret. Så kan man vurdere, om solen har givet nok varme, så der er varmt vand, til morgenbad.

Sidst på eftermiddagen, er der også stadig sol nok, til at solcellerne kan levere strømmen, til drift at fyret. Vi skal jo flytte forbruget, selv om har netto ordning - hrmf.

Esbe ventil, så vand til huset aldrig kommer over 70 grader.

Fyr og solvarme arbejder sammen med gulvvarme, så overskudsvarme kan puttes i badeværelsesgulv - det solvarme kan godt nok lave meget varme.

Skulle jeg måske få 1500l akku tank? - er lidt i tvivl om det. Mest for at solvarmen altid kan være der. Svært at beregne, om det kan betale sig. Det er nok noget man sådan skal kunne mærke, på sit vand thøhø :-)


Besvar