udvidelse af akkumulering

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Japper
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 apr 2020 18:08

udvidelse af akkumulering

Indlæg af Japper »

Så har jeg været lidt i paint for at tegne mit nuværende setup af fastbrændsel + akkumulering. Der mangler en hel del betegnelser og diverse haner mm.. jeg kigger lige lidt videre på det i weekenden
hus.png

Sådan skulle det komme til at se ud efter med udvidelsen af anlægget - nu med ladomat og endnu mere akkumuleringplads
hus nyt.png

Det skulle jo være et såre simpelthen anlæg uden vvb, solfanger og diverse sager..

men hvis der nu var en med lidt inputs / gode ideer så modtages de med kyshånd mvh :great:

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: udvidelse af akkumulering

Indlæg af pelle »

Hej.
Du skal have retur fra hus sat på ved bunden af den sidste tank på serien. Den varmes op til sidst så det er også den du først skal tømme for varme. Bare sæt den til med et tee på den der går ud ved bund over til laddomat.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Japper
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 apr 2020 18:08

Re: udvidelse af akkumulering

Indlæg af Japper »

hus nyt.png
Er det ikke sådan her du tænker? der har jeg flyttet retur og sat på den sidste tank.

samt har jeg flyttet indtag til 3-vejsventilen med ravk 25-65' om på samme retur ved et t-stykke på ladomaten så den tager vand og blander med der. Men er ikke helt sikker på om det ville være det mest optimale sted, - måske skal den evt have en studs for sig selv i sidste tank?
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: udvidelse af akkumulering

Indlæg af pelle »

hej
Jeg ved ikke lige om der er en kontraventil ved den laddomat så fremløbet ikke risikerer at suge gennem kedlen når den er kold. i så fald der en en spærre kan den jo fint kobles på der. Ellers så tæt på den sidste tank som muligt eller endnu bedre brug en studs ved bund af den sidste tank både til retur fra huset og til den shunt. Hvis der er sådan en. Så vil det virke rigtig godt. Kan se du påtænker at have luftsskruer på hver af de nye tanke,syntes jeg det ser ud til. Der kan du hvis du har mulighed for det blot lade nogle 3/4 tommer rør stritte ovenud. Bare de er oppe i højden med den åbne eks. Så skal du aldrig spekulere på at udlufte. Blot en tanke. Jeg har sådan et rør ved en ekstra tank på mit anlæg .
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar