Luft til vand spørgsmål....

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
jnh
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24 mar 2020 21:31

Luft til vand spørgsmål....

Indlæg af jnh »

Hej
Er ny i dette forum. Kan se, at der findes mange guldkorn her, men håber at I kan hjælpe mig lidt også.

Overvejer luft til vand varmepumpe. Fornuftigt isoleret hus på 200 m2 med gulvvarme overalt.
Anlæg skal stå i udbygning 10 m fra huset. I udbygningen er der fyrrum og fra fyrrum til udedelens placering er der ca. 10 m.
Planen er en buffertank i fyrrum sammen med indedelen. Fra fyrrum til husets teknikrum, hvor der i forvejen er en 300 liter tank fra solfangere.
Fremløbstemp. til denne 300 liters tank justeres til gulvvarmetemperatur. Installere en elvandvarmer til at give det sidste op til brugsvandstemp.
Hvad mener I?

1. Split eller Mono?
2. Hvor stor skal varmepumpen være?
3. Andet jeg har overset?

Gode fif og råd modtages meget gerne.

Ser frem til at høre fra jer.

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft til vand spørgsmål....

Indlæg af kreller »

Mono.
Hvilke rør har du fra fyrrum til hus ?
Er det træpiller du har fyret med indtil nu ?
jnh
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24 mar 2020 21:31

Re: Luft til vand spørgsmål....

Indlæg af jnh »

Hej Kreller
Jeg har oliefyr i fyrrum og kun 5-6 meter til teknikrum i huset.
Huset har "fjernvarmerør" eller hvad de nu hedder fra fyrrum.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft til vand spørgsmål....

Indlæg af kreller »

Hvor store er de fjernvarmerør ? Hvor stort et olieforbrug har du haft
Fryser
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 18
Tilmeldt: 18 okt 2019 10:41
Blevet takket: 4 gange

Re: Luft til vand spørgsmål....

Indlæg af Fryser »

jnh skrev: 24 mar 2020 21:40 Hej
Er ny i dette forum. Kan se, at der findes mange guldkorn her, men håber at I kan hjælpe mig lidt også.

Overvejer luft til vand varmepumpe. Fornuftigt isoleret hus på 200 m2 med gulvvarme overalt.
Anlæg skal stå i udbygning 10 m fra huset. I udbygningen er der fyrrum og fra fyrrum til udedelens placering er der ca. 10 m.
Planen er en buffertank i fyrrum sammen med indedelen. Fra fyrrum til husets teknikrum, hvor der i forvejen er en 300 liter tank fra solfangere.
Fremløbstemp. til denne 300 liters tank justeres til gulvvarmetemperatur. Installere en elvandvarmer til at give det sidste op til brugsvandstemp.
Hvad mener I?

1. Split eller Mono?
2. Hvor stor skal varmepumpen være?
3. Andet jeg har overset?

Gode fif og råd modtages meget gerne.

Ser frem til at høre fra jer.
Mono, så du ikke er afhængig af VVS's kompetencer. Fabrikken har mest styr på teknikken!
Fjernvarmerør med stor lysning - større flow - mindre temperatur - bedre økonomi.
FÅ flere tilbud med garanti for VP's ydeevne og ejendommens varmebehov matcher UDEN brug elpatron og deadline med kompensation, så du ikke bliver presset til dårlige beslutninger lige før en fyringssæson!
Stor kombibeholder med elbackup og legionellabehandling. Brugsvand kan fungere fornuftigt ned til lidt under 40 grader. Nok ikke så økonomisk med teens... Eller måske en brugsvandvarmer med varmepumpe, som bruger indeluft og samtidig ventilerer dit hus, så du får bedre indeklima - bedst med plads til spiorør m.m.

Det er mit forslag og der er garanteret mange meninger.

jnh
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24 mar 2020 21:31

Re: Luft til vand spørgsmål....

Indlæg af jnh »

kreller skrev: 25 mar 2020 22:00 Hvor store er de fjernvarmerør ? Hvor stort et olieforbrug har du haft
Bruger 1800-2000 liter olie.

Besvar