Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af 383CI »

kreller skrev: 21 feb 2020 17:03
Jeg har et fjernvarmerør på 160mm med 2 stk 45mm rør i. Jeg tror ikke på at frem og retur bliver påvirket af hinanden og skulle de gøre det, så er det et minimalt tab der er.
Der fåes også fjernvarmerør med både centralvarmerør og brugsvandsrør i. https://www.hedestoker.dk/4066-prae-iso ... -6bar.html men så kræver det en pumpe på dit brugsvand, så der ikke går for lang tid før der er varmt vand.
Nej det kan kun blive et spørgsmål om tro, for selvfølgeligt påvirker de rør hinanden når de ligger så tæt. Du har jo 160-(2*45)= 70mm isolering maks. fordelt på 3 mellemrum. kant/rør rør/rør rør/kant
De rør jeg har gravet ned er der 40mm hele vejen rundt om det enkelte rør. Altså ialt 160mm isolering mod 70 Jeg ved det ikke, men jeg både håber og tror det gør en ikke ubetydelig forskel.
Når det så er sagt er det fint nok tabet er noget der ligner minimalt, som du håber, MEN problemet er jo så også at fremløb vil afgive til returen på vejen, så fremløbet til huset bliver lavere og returen varmere end med 2 adskilte rør.
Det betyder muligtvist ikke noget med fyr og fremløb på 65 grader, men er det kun 40/45 betyder det alverden for energiindholdet.

Men igen, det er en dødssejler ligegyldigt hvad.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Fiffer »

Ring til nogle forskellige forhandlere af varmepumper, og få dem ud og lav nogle tilbud, så kan du sammenligne de forskellige løsninger, og måske få svar på nogle af dine spørgsmål.alt andet er bare gætteri, og spekulationer.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af 383CI »

Fiffer skrev: 21 feb 2020 17:53 Ring til nogle forskellige forhandlere af varmepumper, og få dem ud og lav nogle tilbud, så kan du sammenligne de forskellige løsninger, og måske få svar på nogle af dine spørgsmål.alt andet er bare gætteri, og spekulationer.
Det er bare værd at huske på de skal/vil sælge.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Fiffer »

383CI skrev: 21 feb 2020 20:55 Det er bare værd at huske på de skal/vil sælge.
Ja, og? Det ser jeg ikke som noget problem, det ene udelukker vel ikke det andet. Hvis dem som sælger ikke kan rådgive, så har de nok også svært ved at drive forretning.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af 383CI »

Fiffer skrev: 21 feb 2020 21:34 Ja, og? Det ser jeg ikke som noget problem, det ene udelukker vel ikke det andet. Hvis dem som sælger ikke kan rådgive, så har de nok også svært ved at drive forretning.
Jeg har vist beskrevet, og argumenteret for, hvorfor jeg ikke mener det setup kan/vil fungere. Selv ikke den bedste sælger/rådgiver kan forbedre en Cop værdi ved 10 graders frost, så kan argumentet selvfølgeligt være det ikke fryser 10 grader så ofte, så det ikke har reel betydning. Ej heller tænker jeg at han kan få de før udregnede 688L/t igennem 3/4 rør, osv. osv. men det er jo heldigtvist ikke mig der skal tage stilling til det.
Jeg siger bare det der ikke er hverken tilladt eller så populært.
Det er fair nok du ikke ser det som problem, det gør jeg heller ikke, for ingen ville kunne sælge mig en varmepumpe til et gammelt hus. Den kom ikke om om jeg så fik den foræret, ganske simpelt.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Fiffer »

383CI skrev: 21 feb 2020 22:12 Jeg har vist beskrevet, og argumenteret for, hvorfor jeg ikke mener det setup kan/vil fungere. Selv ikke den bedste sælger/rådgiver kan forbedre en Cop værdi ved 10 graders frost, så kan argumentet selvfølgeligt være det ikke fryser 10 grader så ofte, så det ikke har reel betydning. Ej heller tænker jeg at han kan få de før udregnede 688L/t igennem 3/4 rør, osv. osv. men det er jo heldigtvist ikke mig der skal tage stilling til det.
Jeg siger bare det der ikke er hverken tilladt eller så populært.
Det er fair nok du ikke ser det som problem, det gør jeg heller ikke, for ingen ville kunne sælge mig en varmepumpe til et gammelt hus. Den kom ikke om om jeg så fik den foræret, ganske simpelt.
:))
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af kreller »

383CI skrev: 21 feb 2020 17:14 Nej det kan kun blive et spørgsmål om tro, for selvfølgeligt påvirker de rør hinanden når de ligger så tæt. Du har jo 160-(2*45)= 70mm isolering maks. fordelt på 3 mellemrum. kant/rør rør/rør rør/kant
De rør jeg har gravet ned er der 40mm hele vejen rundt om det enkelte rør. Altså ialt 160mm isolering mod 70 Jeg ved det ikke, men jeg både håber og tror det gør en ikke ubetydelig forskel.
Når det så er sagt er det fint nok tabet er noget der ligner minimalt, som du håber, MEN problemet er jo så også at fremløb vil afgive til returen på vejen, så fremløbet til huset bliver lavere og returen varmere end med 2 adskilte rør.
Det betyder muligtvist ikke noget med fyr og fremløb på 65 grader, men er det kun 40/45 betyder det alverden for energiindholdet.

Men igen, det er en dødssejler ligegyldigt hvad.
Nu kan jeg jo se på temp fra vp og hvad den er inde, men der har producenten jo nok fiflet med følerne, så det ikke passer. Jeg klager ikke over et forbrug på 9100kr til 23gr indendørs i et gammelt hus.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Bri_Jac »

Briansdk skrev: 21 feb 2020 09:09 sådan en fætter her
https://www.elvandvarmer.dk/produkt/gen ... raekkehus/
Har du tykke elkabler? kan du virkelig trække så mange ampere i nuværende installation? 24-30 ampere er jo alligevel en del...
Og hvad er din hovedsikring i ampere?
screen.png
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af 383CI »

kreller skrev: 22 feb 2020 09:04 Nu kan jeg jo se på temp fra vp og hvad den er inde, men der har producenten jo nok fiflet med følerne, så det ikke passer. Jeg klager ikke over et forbrug på 9100kr til 23gr indendørs i et gammelt hus.
Hvad har det med sagen at gøre? Ikke en skid, at du har et forbrug på 9100kr. siger intet om dit reele forbrug og endnu mindre om effektiviteten i et kombirør kontra 2 enkelte, så det er helt sort snak.
Jeg tænker da du skal snakke med forhandleren hvis du mener der er fiflet med dine følere. Det ville jeg da ikke acceptere.
Noget andet er så det sikkert er NTC10K følere, de er, i bedste fald, vejledende så igen siger de absolut intet om faktuelt tab, ej heller temperatur.
Jeg har iøvrigt vinterhjul på bilen, det har helt samme relevans.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Fyrrum/ luft til vand varmepumpe

Indlæg af Lintz »

383CI skrev: 22 feb 2020 13:22 Hvad har det med sagen at gøre? Ikke en skid, at du har et forbrug på 9100kr. siger intet om dit reele forbrug og endnu mindre om effektiviteten i et kombirør kontra 2 enkelte, så det er helt sort snak.
Jeg tænker da du skal snakke med forhandleren hvis du mener der er fiflet med dine følere. Det ville jeg da ikke acceptere.
Noget andet er så det sikkert er NTC10K følere, de er, i bedste fald, vejledende så igen siger de absolut intet om faktuelt tab, ej heller temperatur.
Jeg har iøvrigt vinterhjul på bilen, det har helt samme relevans.
Det er ikke sikkert at man er enig - Men derfor kan der godt skrives i en sober tone.
Lintz/Redaktør
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar