Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjemmelavet solfangere!!!!

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle » 03 aug 2008 16:12

Hej Ernst.
Ja, der har jo været landbrug engang og vi kalder det stadigvæk maskinhus. icon_cheesygrin.gif
ligenu er jeg igang med at rydde op.( Det fremgår nok lidt af billedet, at det er nødvendig) :oops: . Men anlægget bliver færdig i år. Nej, der er ingen problemer med fangerprojektet. Det er der styr på. :great:
med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 03 aug 2008 17:23

Hej Pelle
Og tak for oplysninger om, hvordan man bruger disse smilies :great:
Det må jeg prøve.
Ja, - jeg kan godt se, at der skulle have været een sendt med.

Jeg tager min gamle sløve 1/4" rørtap med i smedjen i morgen, måske kan jeg få Verner til at slibe den, han er ret dygtigt, og ser med negge øjne. Der har jeg sommetider et problem.
Jeg vil også snakke med ham, om ikke han synes det vil være en god ide, at lave et styr til gevindtappen.
Nede i smedjen tror jeg også der ligger noget rør, der er ret tyk i godset, så kan jeg lige så godt lave de to rør, der skal bruges nede på FRILAND.

Med hensyn til kartoffelavlen og vandingsanlægget, så går det faktisk rigtig godt.
I torsdags havde jeg Dennis (den unge mand med stoffer) med nede i "OASEN" Der fik vi monteret motoren, som jeg nu havde drejet et nyt svinghjul til, - og den startede første gang jeg hev i snoren. Dennis fik travlt med at rense en lille grøft, så vandet hurtigere kunne løbe til sugeslangen, som jeg har puttet ned i en plasticspand, som jeg har sat en perforeret plade over, for ikke den skal sluge siv og andet græs.
Vi fik hurtigt pumpet 200 liter vand op i en 200 liter olietromle, og da vi begyndte at vande, ja, - så begyndte det også at regne.

Det var som dengang, for mange år siden, konen sagde:" Ernst kan du ikke gå op og vande græsplænen." Jo, - lille mor, men det regner jo.
Nå, - og hva så, - du kan vel tage en regnfrakke på. :oops:

Måske kan jeg prøve at lægge et billede af kartoflerne ind på siden
Kartofler 03.08.08 003.jpg
:lol:

Tak Pelle, - så fik jeg også det lært.
Elses fødselsdag 28.07.08 011.jpg
Teksten skal du ikke tænke på. Men måske skal jeg snart have kartoffeltoppen klippet af , for ikke der skal gå skimmel ned i knoldene.
Du kan se på bladene, de er pludselig visnet. Og kloge hoveder siger, at det hedder skimmel.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Benny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Benny » 03 aug 2008 18:20

Mange tak for det Pelle, så kan jeg bedre få det til at hænge sammen.....Der skulle vel ikke være nogen der kender nogen som sælger billige brugte PK3 255 radiatorer til akk tank ? Synes ikke der findes så mange af typen 255 PK3 i DBA eller guloggratis? Det bliver spændende at se flere billeder af dit kæmpe projekt Pelle, håber det kommer til at sparke r.. :great:

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 03 aug 2008 19:06

Hej Benny

Du kan altså også godt bruge RIO radiatorer der hedder 355/lll PK. på ca 30 sektioner det svarer til 1 meter i længden.
Og den er på 2056 Watt svarende til 4,11 m2. varmeflade, hvor en 255/lll PK på 30 sektioner er på 2,82 m2 varmeflade = 1505 watt.

Som veksler til et solvarmeanlæg, skal man op på 0,2 m2. varmeflade pr. m2 solfang.
Så er det nogenlunde rigtigt dimensioneret.

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Benny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Benny » 03 aug 2008 19:37

Lyder godt Ernst, radiatorerne med den højde er jo ikke de mest gængse....
Mht selvcirkulation mellem akk tank og træpillekedlen har jeg det problem at selve tanken ikke kan komme over kedlens top, men da planen er at lave studserne til akk tanken som Pelle før har beskrevet, hvor retur fra kedlen kommer ind i akk tanken 5-6 cm under fremløb og de er over kedel højde burde det jo kunne fungere alligevel, idet træpillekedlen jo kun skal varme det øverste af tanken op :roll: . Lige et måske halvdumt spørgsmål til sidst. Ved naturlig cirkulation skal der da ikke monteres nogen form for ventil til beskyttelse af kedel mod tæring? På forhånd mange tak for hjælpen Ernst :great:


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle » 28 aug 2008 23:19

pelle skrev:Bare for at vise hvordan man for få midler kan lave en god akku/soltank. Olietanken var gratis og radiatorerne kostede 600 kr. Har man selv skåret det hele til vil det tage en smed en go tre timer at svejse hele herligheden sammen. :)
tank3.jpg
tank6.jpg
tank8.jpg
Jeg havde en ulykkelig mand i tlf. igår. han havde fået radiatorene svejst ind i tanken og ville tjekke om det var tæt ved at fylde tanken med vand.
Tanken var ikke vandtæt. Så han svejsede videre med elektrodesvejseren, for at få det tæt. Men vandet i tanken suger jo alt varmen til sig fra co2 svejseværket, så det med at reparere, det var lidt håbløst.
Derfor, hvis man vil svejse tanke, så trykprøv med luft. Brug sæbe der skummer op og sprøjt på svejsning. Der behøver såmænd ikke være så meget lufttryk på. Luft er jo meget tyndere end vand. bare der er en smule overtryk. Så, med det skum, er det nemt og forsvarligt at eftersvejse for tæthed. Så evt. utætheder ses i det "afsløringsskum" man sprøjter på. Det vil jo boble, hvis der kommer luft ud igennem.
Jeg har hørt at man på beholderfabrikker " kun" trykprøver med 0,15 bar luft. (svarer til 15 cm vandsøjle)
I håbet om at forskåne andre, der vil lave akkutanke, for sådan et gang bøvl, skriver jeg det her.
Apropo: det med at skære i en olietank. Så var der en herinde på forum, der var kommet med det råd, at man kunne komme 30 liter vand itanken og 3 liter sulfo. Blæse luft i bunden. efter en time skulle hele tanken være fyldt med skum. Det råd gav jeg manden. Det lod sig dog ikke gøre. Er det fup? Eller er der mon tale om en bestemt slags sæbe. Måske skumbad :)
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af stokerbent » 29 aug 2008 07:18

prøv og hælde shampoo i byens spring vand nytårs aften så skal i bare se HE HE

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup » 29 aug 2008 08:43

Hej Pelle

Nej det kan ikke lade sig gøre, at svejse (hverken med elektroder eller CO2) på jern, når der er vand på modsatte side, og slet ikke med ilt og gas.
Det er jo klart, at vandet holder pladen afkølet, så man umuligt komme op på de 1200 grader, som man skal, for at få jernet til at smelte.
Det vil altid blive til noget forfærdelig klatværk, og slet ikke vandtæt.
Nu skal klatværket slibes af, så man kan komme helt i bund, og så skal tanken lægges så der hvor den skal svejses det vender opad.
Eller også skal den jo tømmes for vand så langt ned, at vandet står mindst 10 cm. under hvor der skal svejses.

Så på den igen.
M.v.h.
Ernst.
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af thoken » 29 aug 2008 10:27

pelle skrev: Jeg havde en ulykkelig mand i tlf. igår. han havde fået radiatorene svejst ind i tanken og ville tjekke om det var tæt ved at fylde tanken med vand.
Tanken var ikke vandtæt. Så han svejsede videre med elektrodesvejseren, for at få det tæt. Men vandet i tanken suger jo alt varmen til sig fra co2 svejseværket, så det med at reparere, det var lidt håbløst.
Derfor, hvis man vil svejse tanke, så trykprøv med luft. Brug sæbe der skummer op og sprøjt på svejsning. Der behøver såmænd ikke være så meget lufttryk på. Luft er jo meget tyndere end vand. bare der er en smule overtryk. Så, med det skum, er det nemt og forsvarligt at eftersvejse for tæthed. Så evt. utætheder ses i det "afsløringsskum" man sprøjter på. Det vil jo boble, hvis der kommer luft ud igennem.
Jeg har hørt at man på beholderfabrikker " kun" trykprøver med 0,15 bar luft. (svarer til 15 cm vandsøjle)
I håbet om at forskåne andre, der vil lave akkutanke, for sådan et gang bøvl, skriver jeg det her.
Apropo: det med at skære i en olietank. Så var der en herinde på forum, der var kommet med det råd, at man kunne komme 30 liter vand itanken og 3 liter sulfo. Blæse luft i bunden. efter en time skulle hele tanken være fyldt med skum. Det råd gav jeg manden. Det lod sig dog ikke gøre. Er det fup? Eller er der mon tale om en bestemt slags sæbe. Måske skumbad :)
Med venlig hilsen
Pelle


Hej!
Vil lige tilføje at det er yderst vigtigt at det kun er meget lavt tryk man skal bruge,hvis man trykprøver med luft!
Det kan være meget farligt hvis man bare kobler kompressoren til på fuld skrue!
Jeg er iøvrigt selv udlært på en beholder fabrik, og der trykprøvede vi altid med vand! Det er altså ikke så farligt! :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle » 29 aug 2008 10:45

hej
Vil lige tilføje at det er yderst vigtigt at det kun er meget lavt tryk man skal bruge,hvis man trykprøver med luft!
Det kan være meget farligt hvis man bare kobler kompressoren til på fuld skrue!
Jeg er iøvrigt selv udlært på en beholder fabrik, og der trykprøvede vi altid med vand! Det er altså ikke så farligt! :great:

mvh thoken

Hej Thoken
Det er helt korrekt det der. :great: Da jeg lavede min tank, proppede jeg bare lidt klude ned i studshullerne. Stak luftpuster ind. Bare der er en lille smule overtryk, er det alt nok. Luften vil finde ud, hvis der er den mindste utæthed. Når man ved tanken er lufttæt, kan man da godt fylde op med vand,Trykprøve, og lade tanken stå med det i et par dage. Jeg syntes bare det er lidt træls hvis man skal have vandet på og af når man trykprøver og det viser sig det ikke er helt tæt.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar