Regulering af gulvvarme virker ikke

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
10
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 5 gange

Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af whocarez52 »

Hej

Jeg vil høre om der er nogle kloge hoveder herinde, der kan hjælpe mig. Jeg har en gammel regulering på vores gulvvarme, der fungerer ved at måle udgangstemperaturen på det vand, som har været gennem gulvvarmen og ud fra det justere flowet. Problemet er imidlertid, at den shunt (1), der skulle sørge for at vandet der kommer ind i gulvvarmen ikke er over 25-27 grader altid står på ca. 45 grader (2). Det har resulteret i et ødelagt gulv, da den har gjort det gennem en længere perioder. Jeg har forsøgt at tage drejetermostaten på (1) af og motionere ventilen men det gør ingen forskel. I det hele taget er vandet altid 45 grader uanset om jeg lukker helt for termostaten eller lader den være helt åben. Kan reguleringen i shunten have sat sig fast eller skyldes det at kredsløbet er bygget forklert op fra starten af ?

1) shunt
2) temp ind i gulvvarme
3) justering af flow i forhold til udgangstemp på gulvvarme

Billede
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.

pendec

Re: Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af pendec »

Hvis mine retninger korrekt , som de ser ud på tegning og i min gulvvarme, så synes jeg der mangler noget i din tegning, bl.a
- flow målere?
- en retning som cirkulerer det tilbage til shunt. Mangler på billede?
- Flere fremløbs kredse end retur? (nederst i bund fremløb synes ikke at være en del af de 3 andre)
regulering.jpg
Noget kan tyde på anderledes konstruktion?
whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
10
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af whocarez52 »

Hej pendec

Jeg har udvidet billedet med retning af flow. Det cirkulerer tilbage til shunt samt tilbage til pillefyr. Der er tre fremløb og tre retur - termostaterne på retur regulerer flowet afhængig af temperatur (som jeg har fået fortalt det).

Billede
image url
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.
pendec

Re: Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af pendec »

Ok, du fik lige en pil på i højre side :) Den savnede jeg lidt.

Men nederst til venstre må det være et problem, for det er vel ikke et lukket system, hvis vand også kan gå nedenunder de 3 kredse som er i venstre nedre side af billede, det må vel lede til noget? radiatorer / vvb eller sån? men det skal da ikke være en del af det som recirkuleres via gulvshunte?

Eller er det 4. led (under de 3 gulv) slet ikke i brug? altså , intet vand presses den vej?

Når jeg ser på retur placeringen, så mener jeg også den sidder forkert i forhold til den del som gulvshunte trækker?
Det synes jo at gå tilbage forbi termostat, hvor det burde være forbi termostat og trækkes op igennem shunt hvis, tryk fra termostatens side ikke er tilstede, altså intet behov for mix at nyt varmt med eksisterende gulv vand.
pendec

Re: Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af pendec »

Jeg ved ikke om mit billede fra mit hjælper?
Billede

Der går fremløb fra venstre ind over termostat. mødes med retur fra gulv retur, shunt trækker det op til fremløb igennem flowmålere.
Er termostat åben så trækkes nyt varmt op igennem shunt, og retur fra gulv trækkes til højre mod retur løb , på mit billede.

Hjælper det?

pendec

Re: Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af pendec »

Nå, nok om det.

Hvis du konstant har samme fremløb temp som du enten mener altid har været sådan eller muligvis noget har været defekt i flere år, kan du vel teste frem til. Hvis termostat er lukket , som billede indikerer, så burde gulv temp være 0. Så kan det jo være stiften som skal motioneres, hvis du ikke gør det regelmæssigt, så kan kalk sætte sig og jo , så fiser enten meget varmt igennem hele tiden eller intet afhængig af hvor den stift sætter sig.

Så pil termostat af, masser stiften og se om den er til at rykke på, evt træk stiften helt ud med en tang(Jeg ved ikke om man kan dette på alle pakninger?) og forsøg at rengør den lidt, det er den simple løsning. Du kan komme ud i paknings skift, det har jeg så tænkt på her men endnu ikke prøvet, da tryk på hele anlæg skal af osv.. så meget mere besværligt.

Virker stiften så ved du at den ikke burde lukke varmt igennem, er det derimod termostaten's måler som er defekt eller måler på forkert sted, røget ud eller hvor den leder hen, så er det jo årsagen. Jeg kunne ikke se præcis hvor den går ind i dine rør.
På mit billede kan du se min termostat stikkes ind i siden øverst til venstre på rør der. så den måler på fremløb, som vil være et mix af retur fra gulv+nyt tilført varmt vand.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af BWJ »

whocarez52 skrev: 11 feb 2020 10:46 Hej

Jeg vil høre om der er nogle kloge hoveder herinde, der kan hjælpe mig. Jeg har en gammel regulering på vores gulvvarme, der fungerer ved at måle udgangstemperaturen på det vand, som har været gennem gulvvarmen og ud fra det justere flowet. Problemet er imidlertid, at den shunt (1), der skulle sørge for at vandet der kommer ind i gulvvarmen ikke er over 25-27 grader altid står på ca. 45 grader (2). Det har resulteret i et ødelagt gulv, da den har gjort det gennem en længere perioder. Jeg har forsøgt at tage drejetermostaten på (1) af og motionere ventilen men det gør ingen forskel. I det hele taget er vandet altid 45 grader uanset om jeg lukker helt for termostaten eller lader den være helt åben. Kan reguleringen i shunten have sat sig fast eller skyldes det at kredsløbet er bygget forklert op fra starten af ?

1) shunt
2) temp ind i gulvvarme
3) justering af flow i forhold til udgangstemp på gulvvarme

Billede
Der er termostat elementet i "shunten" der er punkteret, skift hovedet og det kører igen som før i tiden. :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
10
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af whocarez52 »

pendec skrev: 11 feb 2020 14:18 Nå, nok om det.

Hvis du konstant har samme fremløb temp som du enten mener altid har været sådan eller muligvis noget har været defekt i flere år, kan du vel teste frem til. Hvis termostat er lukket , som billede indikerer, så burde gulv temp være 0. Så kan det jo være stiften som skal motioneres, hvis du ikke gør det regelmæssigt, så kan kalk sætte sig og jo , så fiser enten meget varmt igennem hele tiden eller intet afhængig af hvor den stift sætter sig.

Så pil termostat af, masser stiften og se om den er til at rykke på, evt træk stiften helt ud med en tang(Jeg ved ikke om man kan dette på alle pakninger?) og forsøg at rengør den lidt, det er den simple løsning. Du kan komme ud i paknings skift, det har jeg så tænkt på her men endnu ikke prøvet, da tryk på hele anlæg skal af osv.. så meget mere besværligt.

Virker stiften så ved du at den ikke burde lukke varmt igennem, er det derimod termostaten's måler som er defekt eller måler på forkert sted, røget ud eller hvor den leder hen, så er det jo årsagen. Jeg kunne ikke se præcis hvor den går ind i dine rør.
På mit billede kan du se min termostat stikkes ind i siden øverst til venstre på rør der. så den måler på fremløb, som vil være et mix af retur fra gulv+nyt tilført varmt vand.
Hej

Nu har jeg prøvet at trække stiften helt ud samt at motionere den lidt og den kan godt trykkes ind, hvorefter den selv glider ud igen. Hvis jeg tager termostaten af og holder den inde, er vandet stadigvæk ca. et par og fyrre grader. Termostaten går fra 25 - 65 grader, så når stiften er trykket helt ind burde den vel reducere mængden af det varme vand indtil temp er ca. 25 grader ?
Jeg er nogenlunde sikker på at termostaten måler på det rigtige sted men, hvis man trykker stiften helt ind og den stadig er nogle og fyrre grader, så må det vel næsten være shunten det er galt med, tænker jeg.
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.
whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
10
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af whocarez52 »

BWJ skrev: 11 feb 2020 18:55 Der er termostat elementet i "shunten" der er punkteret, skift hovedet og det kører igen som før i tiden. :great:
Burde temp ikke reguleres ned til ca. 25 grader, hvis jeg tager termostat af og holder stiften inde? (det gør den nemlig ikke).
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.
pendec

Re: Regulering af gulvvarme virker ikke

Indlæg af pendec »

whocarez52 skrev: 13 feb 2020 09:34 Burde temp ikke reguleres ned til ca. 25 grader, hvis jeg tager termostat af og holder stiften inde? (det gør den nemlig ikke).
Med den tidligere forklaring til mig, så vil 25 grader ikke være mindste, så er den lukket, når du holder den stift inde, og så burde den nok mere sænkes til 18-19 grader eller hvad vandet nu kan holde sig til i gulv.

Mærkeligt er, at hvad BWJ skrev ikke hjalp, det tænkte jeg ud fra logikken bag "stiften" kun røg delvist ind.

Så må den rørføring som er på billede, være forkert, eller så løber vandet modsatte vej, og du får varme ind gennem retur, så lige meget hvad termostat lukker for, kommer ind den anden vej. Hvordan? Det ved jeg ikke men jeg har da selv i mange år levet med forkert rørføring i radiator opsætning, så alt kan ske, hvis en/vvs'r laver en lille fejl.. Her fik vvs'r lavet flere fejl over tid som, lagt en VVB ned som ikke måtte ligge ned, sat shunte forkert på så den trak vandet den forkerte vej , i stedet for at cirkulere det , osv, osv...

Besvar