Installering af Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Blevet takket: 2 gange

Installering af Scotte

Indlæg af Æblebjerg »

Hej Scottebrugere

Jeg overvejer at installere en Scotte på en Opop 418 kedel. Jeg har en kælder med rimelig god plads. Her står oliefyret. Jeg kunne godt tænke mig at beholde oliefyret, hvis det kan lade sig gøre at få det hele koblet sammen, så oliefyret automatisk tager over hvis Scotten af en eller anden grund stopper, eller hvis man skal på ferie. Måske kunne man køre på olie i sommerperioden. Eventuelt skulle oliefyret også supplere Scotten i spidsbelastninger hvis der mangler lidt effekt. Hvad siger I til det? Lyder det fornuftigt / realistisk?

Det næste punkt er, hvor meget sådan et pillefyr sviner, lugter og larmer. Er det til at holde ud, hvis det står i kælderen. Jeg har også mulighed for at placere det i en seperat bygning, men så skal jeg til at trække fjernvarmerør (35-50 m afhængig af placering), samt montere skorsten (10-12 m høj) og det er jo heller ikke gratis. Til gengæld er mulighederne for opbevaring og håndtering af pillerne i den seperate bygning (bygning i 2-3 etager for opbevaring/håndtering af frugt fra nedlagt frugtplantage) rigtig gode. Er der nogen der ved hvor stort varmetab der er i 35-50 m fjernvarmerør?
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Installering af Scotte

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej
Varmetabet på fjernvarmeledninger regnes for at være ca. 5 watt pr. løbende meter på fremløbet og ca. det halve (2,5 W). på returen, da den er noget koldere.

Jeg har været ude to steder, hvor et pille og et flisefyr er brændt tilbage, og de stod begge i kælderen.
Der hvor pillefyret brændte tilbage, måtte folkene flytte på hotel i over en uge, medens rengøringen stod på.
Det hele var svinet til.
Siden da, har jeg altid anbefalet et udhus til både brændefyr og pillefyr.
Måske er der andre på denne tråd, der har anden opfattelse af det.??

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Installering af Scotte

Indlæg af Ulrik »

I en ventileret kælder med overrisling, ville jeg ikke have noget problem. Der er mange der har det til at stå i kælder eller bryggers.
Det koster jo en del at grave 35-50 mtr rør i jorden.
MvH Ulrik©
epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Installering af Scotte

Indlæg af epo »

Ernst: Det pillefyr, der var brændt tilbage, det var vel ikke en fald-stoker, som Scotten. Eller hur?

Jeg ville foretrække at have fyret indendørs. Dels for at spare de lange rør, men også for at spare det spild, der kommer ved at skulle varme alle de mange meter rør op, hver gang jeg skal bruge varmt brugsvand om sommeren.

Scotten larmer mindre end et oliefyr. Det eneste du hører er pillerne, som rasler ned i røret (kan også være en meget irriterende lyd - må opfinde en metode til at dæmpe det).
Blæseren støjer slet ikke så meget som i et oliefyr.
Den store snegl kan komme med nogle "knase lyde" en gang imellem, når pillerne lige driller den lidt.

Vores fyr står klods op af børneværelserne (bag branddør, som ikke er støjdæmpet). Det tog da lige nogle dage, før børnene havde vænnet sig til den nye lyd, men nu er det ikke et problem.

Der er vist sjældent problemer med at få ydelse nok. Hvad er dit oliefyr på? (20kW måske?) Har det haft problemer med at give varme nok?
Hvis jeg læser den her rigtigt, så har NBE faktisk trukket 33kW ud af en 16kW OPOP (http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... 30&CatID=2)... Måske lidt uofficielt...

Min baby :) http://www.too-hot.dk/?Pillefyr
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Installering af Scotte

Indlæg af thoken »

epo skrev:Ernst: Det pillefyr, der var brændt tilbage, det var vel ikke en fald-stoker, som Scotten. Eller hur?

Jeg ville foretrække at have fyret indendørs. Dels for at spare de lange rør, men også for at spare det spild, der kommer ved at skulle varme alle de mange meter rør op, hver gang jeg skal bruge varmt brugsvand om sommeren.

Scotten larmer mindre end et oliefyr. Det eneste du hører er pillerne, som rasler ned i røret (kan også være en meget irriterende lyd - må opfinde en metode til at dæmpe det).
Blæseren støjer slet ikke så meget som i et oliefyr.
Den store snegl kan komme med nogle "knase lyde" en gang imellem, når pillerne lige driller den lidt.

Vores fyr står klods op af børneværelserne (bag branddør, som ikke er støjdæmpet). Det tog da lige nogle dage, før børnene havde vænnet sig til den nye lyd, men nu er det ikke et problem.

Der er vist sjældent problemer med at få ydelse nok. Hvad er dit oliefyr på? (20kW måske?) Har det haft problemer med at give varme nok?
Hvis jeg læser den her rigtigt, så har NBE faktisk trukket 33kW ud af en 16kW OPOP (http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index. ... 30&CatID=2)... Måske lidt uofficielt...

Min baby :) http://www.too-hot.dk/?Pillefyr




Hej!
Man behøver jo ikke varme mange meter rør op når man skal bruge varmt brugsvand, man kan jo bare lade vvb blive i huset!(så kan man nøjes med 2 isolerede rør i stedet for 4(fremløb,retur, vand, varmt brugsvand)). Og ifølge Ernst beregning er varmetabet på de isolerede rør jo ganske beskedent!
Jeg ville klart foretrække at have det stående i garage eller udhus! Men jeg "hader" også støj, og har selv alt det støjende i garagen :sover:
Men det er jo smag og behag :wink:
Iøvrigt kan det absolut ikke betale sig at bruge oliefyret til det varme vand om sommeren, jeg kører med 3 starter daglig a 25 min med scotten, via stokerkontrol, det koster ca 4 kg piller i døgnet, og der er rigelig varmt vand til 3 personer!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Installering af Scotte

Indlæg af Kenny »

Vi har fyret stående i et udehus ca. 10 meter fra hovedbygningen. Skulle skaden ske - så hellere i udehuset!
...og så kan det støje så meget det magter (=:

Vedr- sommerdrift:
VVB står i kælderen i hovedhuset. Vi bruger ca. 2,5 kg piller om dagen i sommerperioden for at opvarme vandet 2 gange i døgnet til 65 grader. Det er til ca. 100 liter vand, + opvarmning af kedel og 10 meter rør. De bliver ikke meget billigere!

Se drift her:
http://www.stokerklubben.dk/kenny.shtml

Vi kører med BOINK, som styres af Stokerkontrol på en ældre laptop. PC'en bruger strøm for ca. 1 kr i døgnet. Stokerkontrol er sat til at starte fyret 2 gange i døgnet sammen med cirkulationspumpen. Derved har vi varmt vand hele dagen.

Systemet har nu kørt så stabilt i et år, at vi har besluttet os for at nedlægge det oliefyr vi ellers havde beholdt som backup, i tilfælde af fejl på anlægget mens vi evt. er på ferie i vinterperioden. Men skulle der komme et nedbrud kan stokerkontrol give alarm på både e-mail og mobiltlf. Er testet og det virker (=:

Men den primære grund til at nedlægge oliefyret er nu den, at det opvarmede vand fra pillefyret fiser igennem kedlen til oliefyret og dermed har vi allerede det første varmespild og derved lavere virkningsgrad. (Oliefyret virker derved som en radiator). Dette kunne fikses med et omløb, så det kun bliver koblet til i forbindelse med bortrejse. Men det gider jeg ikke kaster et par tusinde kroner efter i VVS arbejde. Så væk med oliefyret og vedligeholdelsen.

Vi opvarmer 170 m2 - og det er endda med en 16KW BOINK der er neddroslet til 8-10 KW om vinteren!
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Installering af Scotte

Indlæg af Falck »

Hvis du sørger for at der er den rigtige mængde piller/ilt, og du husker at gøre din brænder og faldrør ren for støv, så har du gjort meget for at forhindre tilbage brand. Monterer du så også en trækstabilisator, så ville jeg ikke have nogle betænkligheder med at sove oven på. Hvis du regner på den vandmængde der extra skal varmes op, for at lave varmt vand i sommer halvåret, eller vælge at bruge cirkulation, så er jeg temmelig sikker på at tabet er betydeligt større ved at sætte fyret i udhuset end tidige foreslået.
Men mht tilbagebrand i en faldstoker, så er der ikke den store risiko hvis du justerer den rigtigt...
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Installering af Scotte

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej
Der blev spurgt om hvilken fyr der var tale om, der brændte tilbage.
Jeg husker ikke hvad fyret hed. Det var monteret i et gult kabinet, hvor computeren sidder øverst foran.
Det var én af de første Ørum Passat lavede, og det skete hos revisor Ejvind N.N. i Syd-Hadsund.
Huset så bestemt ikke godt ud. Og han havde rigtig meget bøvl med forsikringen.
Forsikringen sagde at det var v.v.s mandens skyld.
V.v.s manden Kurt P. Arden, sagde det var fabrikatet.
Da det havde brændt tilbage første gang, blev fabrikken kontaktet, og der kom en motør og indstillede fyret, og så brændte det tilbage igen to dage efter.
Sikken ballade der var.
Det var en meget trist oplevelse.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Blevet takket: 2 gange

Re: Installering af Scotte

Indlæg af Æblebjerg »

Tak for alle svarne. Det er godt at høre lidt forskellige meninger.

Nu forsøger jeg mig lige med lidt regning. Er der nogen der vil gå beregningen igennem og vurdere om jeg er på gale veje. Hvis varmetabet er 5+2,5 w/m giver dette et varmetab på:
60*60*24*356/1000000=237 Mj/m pr. år

Med en brændværdi på ca. 18 Mj/kg - udnyttelsesgrad på 85% og 50 m ledning giver dette et samlet arende til:
237*50/(18*0,85)=774 kg piller

Så kan man diskutere om det er meget eller lidt.

Er der nogen der har et bud på, hvad det koster at grave 50 m fjernvarmerør ned, samt etablere 10-12 m skorsten? Hvis vi nu siger at jeg selv murer skorstenen, og selv graver rende til rørne.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Installering af Scotte

Indlæg af Flunk »

Rørene kan du selv móntere.
Kan købes flere forskellige steder.
Liagro har dem på tilbud for tiden
Se forsiden for neden.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Besvar